סקר: 59% מההורים מתלבטים או לא מתכננים לחסן את ילדיהם

ע"פ סקר מכון רושינק, רק 41% מההורים לבני 6 עד 15 ישלחו את ילדיהם להתחסן אם וכאשר מבצע החיסונים יתרחב. מנהלת יחידה למחלות זיהומיות ילדים: "אם לא נצליח לחסן אותם, לא נגיע לחיסון עדר"

זמן צפייה: 06:20

העלייה בתחלואת ילדים מדאיגה הורים רבים בישראל וגם את משרד הבריאות, שרק אמש (ראשון) ביקש ממנהלי בתי החולים להיערך לגל של חולים צעירים. סקר מיוחד שנערך בחדשות 13, בדק כמה מההורים יהיו מוכנים לחסן את ילדיהם הקטנים אם אכן יוחלט להרחיב את המבצע בהמשך.

על פי סקר מכון רושינק, רק 41% מההורים לילדים בני 6 עד 15 מתכוונים לשלוח את הילדים להתחסן. 29% לא מתכוונים ועוד 30% מתלבטים. אם במגזר הכללי כמחצית מההורים יחסנו את ילדיהם, במגזרים החרדי והערבי המספר נמוך בהרבה, ועומד על כשליש.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סקר חדשות 13: הליכוד מאבדת מכוחה; אף אחד מהגושים לא משיג רוב

הקבינט אישר: המסחר ייפתח ביום ראשון, תפילות פורים יוגבלו

נערכים לסערה: גנרטורים הועברו ליישובים; צפי לשיא בצריכת חשמל

סקר חדשות 13: כמה הורים יחסנו את ילדיהם?
סקר חדשות 13: כמה הורים יחסנו את ילדיהם?

"אני אחסן את ילדיי מאותה סיבה שחיסנתי את עצמי", אמרה אורטל טרבלסי, אם לארבעה מנתניה. "המגפה נמצאת ואי אפשר להתכחש לה. צריך לעשות כל דבר למנוע אותה". מאיה חדוב מיפו, מנגד, משתייכת לצד שנכון לשלב זה - לא יחסן את ילדיו. "יש היום הרבה תופעות לוואי, ולא הייתי מוכנה שהבן שלי יעבור את התחושה הזאת".

ממה בעצם ההורים חוששים? לפי אושיק רושינק ממכון המחקרים, יש לכך שתי סיבות: "הסיבה הראשונה זה חשש מתופעות לוואי, ובקרב הנשים רואים חשש גבוה יחסית של פגיעה בפוריות. הסוג השני של התשובות שאנחנו מקבלים מבטא חוסר אמון כלפי הממסד או כלפי הממשלה".

סקר חדשות 13: כמה הורים יחסנו את ילדיהם?
סקר חדשות 13: כמה הורים יחסנו את ילדיהם?

מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ילדים בבית החולים שיבא תל השומר ד"ר גליה ברקאי, ניסתה להרגיע את החוששים: "כבר יש לנו הרבה מאוד נתונים שמראים שהחיסון בטוח. אנחנו יודעים עכשיו שהוא מאוד יעיל במבוגרים ואין סיבה לחשוב שהוא יהיה פחות יעיל בילדים. נהפוך הוא, ילדים מגיבים ביתר לחיסונים".

הבעיה היא שכרגע, גם מי שיכול להתחסן לא בהכרח ממהר לעשות זאת. מבין תלמידי כיתות י"א וי"ב, למשל, רק 4 מכל 10 תלמידים התחסנו. עובדה זו, לדבריה של ברקאי, עלולה להוות בעיה. "הילדים בארץ ישראל הם 30 אחוז מהאוכלוסייה. אם לא נצליח לחסן אותם, לא נצליח להגיע לחיסון עדר", הבהירה.

מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ילדים בבית החולים שיבא תל השומר, ד''ר גליה ברקאי
מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ילדים בבית החולים שיבא תל השומר, ד''ר גליה ברקאי | צילום: חדשות 13

ומה חושבים הילדים עצמם? כמו אצל המבוגרים - גם הם חלוקים בדעתם ולא בטוחים אם יילכו להתחסן. "בכללי, דברים חדשים זה מאוד-מאוד מפחיד", הסבירה שירה לוי בת ה-14 מרמת גן. "אנחנו צעירים ואנחנו לא יודעים איך נקבל את זה".

"לא ייתנו לנו משהו שיודעים שהוא מסוכן", הרגיע איתי פרוידמן בן ה-12, "אני סומך גם על המדענים שהמציאו את החיסון". בניגוד אליו, נהוראי זגורי בן ה-11 קצת חושש מהחיסונים, אולם חושב שיקבל את האומץ אחרי שיצפה באחרים. "אני רוצה לראות אנשים כמו חברים שלי שמתחסנים, ואז אני אקבל כוחות - ואולי אתחסן".

חיסון נגד קורונה לצעירה
חיסון נגד קורונה לצעירה | צילום: רויטרס

כאמור, אתמול שלח משרד הבריאות מכתב אל מנהלי בתי החולים שמתריע מפני עלייה צפויה בתחלואה בקרב ילדים. במשרד ביקשו לדעת כמה מיטות אשפוז ילדים יש לכל בית חולים, כמה אחיות מומחיות בטיפול בילדים וכמה מומחים עובדים במחלקות טיפול נמרץ ילדים - שהרי אשפוז ילדים שונה מאשפוז מבוגרים.

המנהלים התבקשו להיערך ל-100 ילדים במצב קשה ביום, אולם יש לציין כי בקרב המומחים בטוחים שמדובר בתרחיש שאינו ריאלי. נזכיר, כי בשלב זה ניתן לחסן רק ילדים מעל גיל 16, כך שתרחיש האימים שהוצג למנהלי בתי החולים עלול לקרות רק אם מקדם ההדבקה יעלה ל-2.5, יותר מ-4 מיליון ישראלים כבר יהיו מחוסנים לקורונה - והתחלואה תתמקד בעיקר בקרב הילדים.