מחקר ישראלי: מנת החיסון הראשונה יעילה ב-57% במניעת תחלואה

לפי תוצאות הניסוי של מכון כללית למחקר, מנת החיסון השנייה גורמת להפחתה של 94% בתחלואה ו-92% במחלה קשה, זאת לאחר שנבדקו כ-600 אלף איש מול קבוצת ביקורת. "החיסון יעיל באופן חד משמעי"

זמן צפייה: 00:54

מנת החיסון הראשונה יעילה ב-57% במניעת תחלואה וגורמת להפחתה של 62% במחלה קשה - כך עולה ממחקר רחב היקף בנוגע ליעילות חיסון הקורונה שפורסם הלילה (חמישי) בכתב העת הרפואי The New England Journal of Medicine, אותו ביצע מכון כללית למחקר יחד עם חוקרים מאוניברסיטת הארוורד על למעלה ממיליון בני אדם - 600 אלף איש שהתחסנו מול קבוצת ביקורת דומה בגודלה שבה לא קיבלו מנות חיסון. כמו כן, המחקר נעשה בשיטה מחקרית מתקדמת שעברה בקרת עמיתים.

עוד עולה מהמחקר כי שבועיים לאחר קבלת המנה הראשונה נצפתה הפחתה של -57% בתחלואה, הפחתה של 62% במחלה קשה והפחתה של 72% בתמותה. כעבור 21-27 ימים מהחיסון הראשון נצפתה הפחתה של התחלואה ב -66%, הפחתה של מחלה קשה ב-80% ושל תמותה ב-84%. לאחר חיסון מלא, כלומר שבוע לאחר מתן המנה השניה של החיסון, שיעורי התחלואה מקורונה פחתו ב- 94% ושיעור המחלה הקשה ב- 92%.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

בצפיפות, בלי מסכות: מסיבה המונית בת"א לפני העוצר הלילי • צפו

חודש לבחירות: נתניהו ולפיד נזכרו פתאום שיש ערבים טובים • טור

אדלשטיין: "לא בטוח שנוכל לחגוג את פסח יחד – זה תלוי בציבור"

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

לדברי פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר ומערך החדשנות של כללית: "המחקר מראה באופן חד משמעי כי החיסון יעיל ביותר במניעת מחלה ומחלה קשה מנגיף הקורונה שבוע לאחר המנה השנייה, ומספק הגנה חלקית בלבד בשבועות מוקדמים יותר לאחר החיסון. המשמעות הפרקטית של המחקר ברורה, והתוצאות תואמות היטב למגמות האחרונות בתחלואה בישראל - ירידה מתמשכת מזה חודש בשיעור האשפוז ושיעור התחלואה הקשה בקבוצות הגיל המבוגרות". עוד הוסיף פרופ' בליצר: "עם זאת, ההגנה מפני הנגיף איננה מוחלטת ואינה קרובה ל-100%".

בתוך כך, "הניו יורק טיימס" דיווח היום כי זן חדש של נגיף הקורונה מתפשט במהירות ברחבי העיר ניו יורק, ולפי חוקרים הוא נושא מוטציה שעשויה להחליש את המערכת החיסונית של הגוף. הנגיף הופיע לראשונה בדגימות שנלקחו בעיר במהלך חודש נובמבר אשתקד. על אף שהמחקר לא נבדק על ידי ביקורת עמיתים ולא פורסם בכתב עת מדעי, התוצאות העיקביות מעידות כי התפשטותו אמיתית, אמרו מומחים.

במקביל, משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 4,298 נדבקים חדשים בקורונה אובחנו אתמול בישראל, ובכך, מניין הנדבקים בנגיף מפרוץ המגפה עלה ל-765,492 בני אדם. כעת, 40,810 חולים פעילים, בהם 770 במצב קשה, מתוכם 249 שמחוברים למכונות הנשמה. מניין המתים עלה ל-5,673. עוד עדכן המשרד כי אתמול בוצעו כ-75 אלף בדיקות, מהן 6.1% היו חיוביות.