הניסוי המוצלח של מכון ויצמן במערכת החדשה לבדיקות קורונה

פריצת דרך משמעותית במאבק בנגיף נרשמה לאחר ששני פרופסורים פיתחו מערכת שמאפשרת לבחון דגימות בצורה מדויקת ומהירה יותר • מסתמן: סיכוי נמוך לתשלום המענקים לפני החג

זמן צפייה: 05:20

במסגרת המאמץ הלאומי בישראל לנסות ולהביא לפריצות דרך בתחום המאבק בקורונה, נרשם הישג משמעותי במכון ויצמן. פרופ' ערן אלינב ופרופ' עידו עמית הצליחו לפתח מערכת שיכולה לבצע בדיקות רבות יותר בצורה מדויקת ומהירה. השניים כבר הצליחו להתגבר על כשלים במערכת - והיא עובדת.

בתוך כך, גורמים במערכת הבריאות אומרים שהגיעה השעה שיהיה פיקוד מאוחד למשבר, לא רק דרך משרד הבריאות. הם מבקשים שרשרת פיקוד ברורה שתגיע עד לראש הממשלה, כדי לפתור בעיות שונות - כמו הבעיה בבני ברק. זאת, לאחר הפרסומים על התנהלותו של שר הבריאות יעקב ליצמן.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

בתוך כך, הקצבאות המוגדלות שעליהן הצהיר נתניהו, שאמורות לשפר את רווחת משפחות שזקוקות להן דווקא לפני החג - לא יגיעו כנראה עד פסח. כך מסתמן בתום בדיקה של משרדי הממשלה בשעות האחרונות. אומנם יספיקו לחוקק את התקנות עד מוצאי שבת ולאשר אותן, אבל ההליך מחייב גם היוועצות בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ואת זה אפשר לעשות רק ביום שני. כתוצאה מכך לא יספיקו לפני כניסת החג להעביר את הכסף ליעדו.

בתוך כך, נרשמה עלייה חדה בהחזרות שיקים ובביטולי שיקים עם פתיחת החודש בעקבות המצב הכלכלי הקשה.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

במקביל, גורם בכיר במשרד הבריאות התייחס למחדל בתי האבות והצהיר: "אין למשרד הבריאות יכולת לטפל בסוגיית הקשישים - אנחנו לא מסוגלים לעמוד בזה, זה היה חייב לעבור למשרד הביטחון מזמן. הבעיה חריפה מאוד ומצריכה מענה עכשיו. במקום ששר הביטחון יעשה סיבובים בסופרים, הוא צריך לטפל בזה עכשיו. פיקוד העורף חייב להיכנס פנימה עם כוח משימה מיוחד".

בשבוע הבא יחל פיקוד העורף לסייע למשרד הבריאות בבתי האבות ובמוסדות הגריאטריים, בעיקר במשימות מנהלה. בפיקוד העורף מדגישים שהחיילים לא יעזרו עם החולים עצמם.

[brightcove_iframe video_id='programs-friday-articles-part-2004032046' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם מנכ"ל משרד הבריאות' kid='0_1a9omice' duration='336'']

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב התייחס בריאיון לחדשות 13 להסגר שהוטל על בני ברק. "יש שינוי עמוק בהנהגה של החרדים בכלל ושל בני ברק בפרט, יש רצון עז לשתף פעולה ולמגר את התחלואה".

על הפרסומים אודות התנהלותו של ליצמן אמר: "דיברתי איתו על העניין, הוא אמר לי שהקפיד על ההוראות וכשהוא הלך לתפילה זה היה עוד לפני שאסרנו את התפילות. אני רוצה להזכיר שהוא עצמו דאג לסגור את כל הישיבות ותלמודי התורה, והוא חתם על הצו הזה בעצמו. צריך לתת לומר את הדברים בעצמו. ממה שאני יודע הרבה מההאשמות לא מבוססות".

עוד הוסיף: "ראיתי את השר ליצמן מההתחלה מבין את גודל האירוע, כל התהליך של סגירת השמיים היה יוזמה שלו. היו הרבה החלטות קשות לקבל, והוא היה שותף לכל התהליכים האלה, מהדרישה שלו לעשות סגר על העיר בני ברק - הוא היה יוזם ומוביל של התהליכים האלה".