התנועה אל ומבני ברק תוגבל; קשישים ומשפחות יקבלו מענק לפסח

רה"מ הצהיר כי הכניסות לעיר והיציאות ממנה יצומצמו למינימום. עוד הדגיש כי האזרחים מתבקשים לעטות מסכות במרחב הציבורי, והודיע כי כל קשיש ומשפחה עם ילדים יקבלו מענק של 500 שקלים לכל ילד

זמן צפייה: 24:59

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (רביעי) הצהרה, ובה הודיע על כמה הנחיות חדשות במסגרת המאבק בהתפשטות הקורונה - בין היתר הגבלות תנועה מחמירות באזור בני ברק, וכן צעדים שנועדו לסייע כלכלית לאזרחים בתקופת המשבר - בהם מענק לפסח בסך 500 שקלים לכל אחד מארבעת הילדים הראשונים עד גיל 18 ולכל קשיש.

ראשית, אמר נתניהו כי החליט להדק את הגבלות התנועה באזור בני ברק ובמקומות נוספים על מנת למנוע הידבקות. "חל מהפך חיובי ביותר בציבור החרדי", הצהיר נתניהו. "הציבור החרדי מפנים היטב את הסכנה של התפשטות הקורונה, אבל לצערנו, במקומות מסוימים המחלה התפשטה בקצב כפול ומכופל ביחס למקומות אחרים".

על כן, הסביר, "החלטנו לצמצם עד למינימום ההכרחי את הכניסות והיציאות מהעיר. במקביל, אנחנו מפנים את המבודדים והחולים מהבתים למלונות ולמלוניות שמתאימים לאופי החיים המיוחד של הציבור הזה. אנחנו עושים זאת כדי שלא ידביקו את בני המשפחה האחרים. בתוך בני ברק, אפשר לנוע בהתאם להוראות הנהוגות בכל מקום אחר בארץ".

נתניהו, בנימין נתניהו, ראש הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו

הצעד השני שעליו הורה ראש הממשלה הוא חבישת מסכות במרחב הציבורי. " אם אין ברשותכם מסכה – השתמשו בצעיף או בכל כיסוי פנים אחר שיצמצם את הפצת הנגיף לאחרים", הסביר.

עוד הכריז נתניהו: "החלטתי יחד עם שר האוצר לתת מענק מיוחד לחג הפסח. כל משפחה עם ילדים תקבל 500 שקלים לכל ילד – כולל הילד הרביעי, עד הילד הרביעי, עד גיל 18. כל קשיש יקבל תוספת לקצבה החודשית של 500 שקלים. המענקים ייכנסו ישירות לבנק – בלי טפסים, בלי בירוקרטיה – ישר לחשבון הבנק".

נתניהו הוסיף כי המענק לעצמאים, שהיה אמור להינתן מגיל 28 ומעלה, יעודכן כך שמגיל 20 ומעלה יהיו זכאים לקבלו. "אנחנו מסוגלים לעשות את התיקונים הללו, להגיש את העזרה הזאת כי הכלכלה שלנו איתנה ואנחנו נדאג שהיא תישאר כזאת", הדגיש.

בהמשך דבריו התייחס נתניהו לחג הפסח הקרב. "אתם נדרשים לקיים את ליל הסדר ואת חג הפסח רק עם המשפחה הגרעינית שנמצאת איתכם עכשיו. כלומר, רק עם אלה שכבר נמצאים איתכם בבית", הדגיש. "סדר קטן הוא סדר בטוח. זה קשה אבל אין ברירה".

משמעות הצעדים שעליהם הכריז נתניהו היא שהמענק שניתן לעצמאים יינתן מגיל 20, "שכירים בעלי שליטה" שעד כה הודרו מדמי אבטלה - יחשבו לעצמאי, ולכן יקבלו עד 14,000 שקלים אם יעמדו בקריטריונים. עסקים שנפתחו ב-2019 יקבלו מענה במסגרת העצמאים.

המענקים החד פעמיים שיוענקו הם 500 שקל לכל ילד, עד 4 ילדים למשפחה. קצבת קשישים תעלה ב500 שקל. מקבלי קיצבת הכנסה ומזונות יקבלו 1000 שקל. שווי המענקים צפוי לעמוד על כ-3-4 מיליארד שקלים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר לומד את ההחלטה". בכיר באוצר אמר: "שמעתי דיבורים, אבל לא ידעתי שזו ההחלטה - ראיתי אותה עכשיו בטלוויזיה".

גורם אחר באוצר טען: "קיבלנו התראה קצרה לפני הפרסום והבנו שלא נוכל לשנות את ההחלטה, אנחנו מתנגדים, זה לא על דעתנו. אין שום תועלת בלשלם סכום זהה לכולם, צריך לשמור את המיליארדים למי שבאמת זקוק להם".

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו
הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

בהמשך, נשא דברים גם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. "אנחנו נכנסים לתקופת האביב, עלולים להרגיש שיש איזושהי הקלה ולהיכנס לשאננות, חלילה, אבל אנחנו צריכים לדעת שהמלחמה בנגיף היא מלחמה קשה ואין רגע אחד שבו אנחנו יכולים לעצור ולהרפות. אל תהיו שאננים", הזהיר.

בר סימן טוב התייחס גם הוא לצורך בעטיית מסכות. "שמענו לפני כיומיים את ארגון הבריאות העולמי אומר שהמחלה לא עוברת דרך האוויר אלא רק דרך רסיסי רוק. יש דרך בטוחה יחסית להגן על עצמו ועל אחרים – מסכות שמכסות את האף והפה. אתם לא צריכים ללכת ולקנות כאלה מסכות, אפשר לאלתר כאלה בבית. שמרו את המסכות לצוותים הרפואיים. אני אלתרתי מסכה. אפשר לקחת חתיכת בד, שתי גומיות ופשוט לכסות את הפנים".

מנכ''ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מדגים מסכה מאולתרת | צילום: חדשות 13

הצהרתו של נתניהו ניתנה עם יציאתו מהבידוד שאליו נכנס ביום שני - לאחר שנודע כי יועצתו לענייני חרדים רבקה פאלוך נדבקה בקורונה. בשעה 21:00 חלפו שבועיים מהמועד האחרון שבו נפגש נתניהו עם פאלוך.

כאמור, ביום שני נודע כי נתניהו וצוותו ישהו בבידוד עד לסיום החקירה האפידמיולוגית של פאלוך. "בהתאם לממצאים, משרד הבריאות ורופאו האישי של רה"מ ייקבעו יום לסיום הבידוד", נמסר מלשכתו של ראש הממשלה. פאלוך שהתה בקרבת נתניהו וכמה מן השרים בימים האחרונים. היא נבדקה לאחר שבעלה אובחן כחולה.