צוות המומחים של גמזו: תוכנית הרמזור לבדה לא תוריד את התחלואה

ממסמך קבינט המומחים שנחשף בחדשות 13, עולה כי הם סבורים שיש להטיל מגבלות תנועה על ערים אדומות כדי למנוע את התפשטות התחלואה. על הפוליטיקאים: "מסריהם גורמים לכשל עמוק בהסברה"

זמן צפייה: 07:01

מגפת הקורונה: קבינט המומחים הלאומי שהתאסף במטרה להילחם בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל, קיים בשבוע שעבר דיון חמישי בנושא המלחמה במגפה, שבסופו קבע כי "מגמות התחלואה מטרידות". ממסמך הקבינט שהגיע לידי חדשות 13 ונחשף היום (ראשון), עולה כי במהלך הדיון העבירו המומחים ביקורת על נציגי הציבור, התריעו על עלייה נוספת בתחלואה והסבירו מדוע לדעתם גם סגר לא יעזור.

המומחים, בהם פרופסור רן בליצק, ד"ר שרון אלרעי ופרופסור גבי ברבש, תמכו בהפעלה מיידית של תוכנית הרמזור אותה הגה פרויקטור הקורונה הפרופסור רוני גמזו, אולם התריעו כי גם אם תיושם - היא לא תביא לירידה בתחלואה בשבועיים הקרובים. ההנחה היא, הוסיפו, כי ישראל תמשיך לרשום עלייה במספר החולים הקשים והמאושפזים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ניר ברקת נגד ישראל כ"ץ: "אם לא יתפטר – הכלכלה תשלם מחיר"

בתגובה להמשך הפרחת בלוני הנפץ: צה"ל תקף עמדות של חמאס ברצועה

נכנס דרך המרפסת – ואנס: בן 25 מהצפון מואשם באונס קשישה בת 82

הממונה על הקורונה פרופ' רוני גמזו
הממונה על הקורונה פרופ' רוני גמזו | צילום: חדשות 13

יתר על כן, הפורום הכיר בכך שאין לדעת האם המאמצים ברשויות המקומיות והשיפור במכלולי הקטיעה יצליחו למנוע עלייה חדה בתחלואה עקב המשך ההתקהלויות הבלתי חוקיות בכל המגזרים, תחילת שנת הלימודים, תקופת הסליחות ותפילות חגי תשרי. "המצב שברירי ונפיץ, ועלינו להיערך גם לתרחיש של עלייה חדה בתחלואה", נכתב בדוח סיכום הדיון.

עוד נכתב בדוח כי "גורם עיקרי למצב הינו כשל עמוק בהסברה ובאכיפה. מסרי אי-אמון מאנשי ציבור מחריפים את הקושי לגבש חזית אחידה והסברה יעילה. אין תוחלת בהנחיות או בהחרמן כשהן לא מיושמות, וכשנציגי הציבור לא נרתמים למאמץ מתמשך להביא לקיום ההנחיות, כל אחד בקהלו".

המומחים הבהירו כי "אין די בעטיית מסכות – צריך לוודא שמירת מרחק, ובוודאי מניעת התקהלויות, בפרט בחללים סגורים. ללא שינוי מגמה בהיבט זה, ניגרר לצעדים חריפים ולא רצויים". הפורום הבהיר כי הוא מתנגד להטלת סגר ארצי באופן מיידי, והסביר: "מערכי הקטיעה, ההסברה, ההדרכה והאכיפה אינם בשלים ואין ביטחון כי יצליחו לשמור על שיעור תחלואה נמוך לאחר היציאה מההסגר".

שוטרים אוכפים את הסגר בדיר אל-אסד ובענה | צילום: דוברות המשטרה

למרות שכעת המומחים סבורים כי הסגר לא יניב תועלת, הם קוראים להיערך אליו להמשך. "הטריגר להפעלתו יהיה מצוקתם של בתי החולים אשר יתריעו על צפי להפרעה חמורה בתפקוד הפנימיות ומחלקות הקורונה", הסבירו.

כמו כן, הבהיר המומחים כי תוכנית הרמזור של גמזו לבדה לא מספיקה כדי למגר את מגפת הקורונה. "תוכנית הרמזור מכילה עיקרון של דיפרנציאליות בתגובה, אולם לאור היקפי התחלואה היא לא תצלח בעת הזו לכשעצמה באם לא יושתו מגבלות תנועה באזורים האדומים, שכן אוכלוסיות מרובות תחלואה 'יעברו את הכביש' ויעבירו את התחלואה לאזורים ירוקים", נימקו.

קורונה בירושלים
קורונה בירושלים | צילום: רויטרס

בתוך כך, לקראת קבינט הקורונה שיתקיים הערב, שר הביטחון בני גנץ נפגש הבוקר עם גמזו ואמר לו כי בכוונתו להנחות את כל שרי כחול לבן לתמוך במודל הרמזור שגובש על ידו ביחד עם מערכת הביטחון.

השניים דנו גם בכניסתה השבוע של מפקדת הקורונה לשלב הפעולה הראשון של החקירות האפידמיולוגיות, בהרחבת המעורבות בערים האדומות והכתומות ובנושא דחיית פתיחת שנת הלימודים בערים האדומות והמגבלות הנדרשות.

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בנוגע לסוגיית אומן, אמר גנץ כי משרד הביטחון ייערך לתת מענה לחוזרים מאומן באמצעות מלוניות ובאמצעים נוספים, בהתאם למתווה שיוסכם בין הפרויקטור לצוות השרים. זאת על מנת להקטין את פוטנציאל ההדבקה.

"מערכת הביטחון כולה תמשיך להנגיש את מירב המשאבים לפרופ' גמזו וצוותו על מנת לחזק את המלחמה בקורונה תוך שימת דגש על צרכיה היחודיים של כל אוכלוסייה", מסר גנץ בתום הפגישה. "גמזו ימשיך לקבל את כל המשאבים הארגוניים והפוליטיים הנדרשים למילוי תפקידו".