"לא מסבירים לנו על הקורונה": בחברה הערבית מתלוננים על קיפוח

גם בקרב ערביי ישראל החלו להבין את סכנת הנגיף, אולם לטענתם בתי החולים שלהם לא נערכו כראוי, אין להם מספיק בדיקות וההסברה באשר להנחיות החירום היא לקויה. "אנחנו לא רוצים להרגיש סוג ג'"

זמן צפייה: 02:35

מגפת הקורונה: מחסור בבדיקות, היערכות לא מספקת של בתי החולים והסברה לקויה באשר להנחיות החרום - בחברה הערבית מתלוננים על יחס לא שוויוני מצד משרד הבריאות שעלול להביא להתפרצות של המחלה.

גם הם התחילו להפנים את סכנות הקורונה ואת הצורך להסתגר בבתים. העיתונאי ודיע עוואודה הסביר כי "היישובים הערביים לא מטפלים בנגיף מבחינת היערכות כמו שעושים בצד הישראלי היהודי. למרות שהצוותים הרפואיים הערביים נמצאים בחזית, למרות שהאזרחים הערבים הם אזרחים מלאים ולמרות שהשתלבותם בתוך המדינה זה אינטרס ישראלי עליון".

"עד עכשיו אף אחד לא בא ושאל אותנו מה קורה", הוסיף ראש עיריית נצרת עלי סלאם. "אין לנו תחנה בשביל מד"א. אנחנו רוצים הסברה - אבל אין מי שיסביר בערבית". רבים בצוותים הרפואיים שעומדים בחזית המאבק בקורונה הם מהמגזר הערבי, אולם אין להם זמן או יכולת להופיע בתקשורת בשפתם ולתדרך את הציבור.

לכתבות נוספות בנושא >> 

מניין חולי הקורונה בישראל זינק ל-1,442; 29 במצב קשה

"יש לעצור הפעילות": 10 עובדות בביהמ"ש השלום בב"ש חלו בקורונה

מוכרחים להמשיך לשדר: כך נראים שידורי חדשות 13 בצל הקורונה

כפר ערבי
כפר ערבי | צילום: חדשות 13

"אני הייתי הראשון שהתריע על היעדר נקודות בדיקה ביישובים הערביים", אמר חבר הכנסת מטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת). "זה מצב מסוכן ביותר - להוסיף על זה היעדר הסברה".

ריהאם אבו אלעסל, יו"ר נעמת נצרת, טענה כי "הנגישות למידע זה עניין קריטי, ובחברה הערבית יש מחסור". לדבריה, בדיוק כפי שמד"א הקימו מרכזי בדיקה בתל אביב ובמקומות אחרים, "חייבים להיכנס ליישובים הערביים ולהתחיל בבדיקות".

גם בתי החולים שבמגזר עדיין לא ערוכים לטפל בחולי הקורונה. כך, למשל, נהג אוטובוס מיפיע שהובא אתמול לבית החולים שבנצרת ואובחן כחולה, הועבר מיד לבית חולים "העמק" שבעפולה.

קופת חולים
קופת חולים | צילום: חדשות 13

"אין לי תקציבים", הסביר סלאם, "יש לי שלושה בתי חולים שבכולם יש 60 מיטות". בימים האחרונים נמשכים הוויכוחים והביקורת על מיעוט בדיקות הקורונה בישראל. במגזר הערבי הרשויות בודקות עוד פחות, והפרסום בנושא אמש בחדשות 13, שהוכיח את מה שבמגזר כבר העריכו זה זמן רב, עורר כעס. "מדברים על שיוויון, אז עכשיו הזמן של השיוויון. אני לא רוצה להרגיש שאני סוג ב' או סוג ג'", סיכם סלאם, "אני רוצה להרגיש שמגיע לי, שאני אזרח".

למרות הקושי והסחבת, בנצרת כבר החלו להיערך להקמת מתקן "היבדק וסע" לבדיקות מהירות. ועכשיו נותר לראות האם המאבק המשותף בקורונה יאיץ את תהליך ההתקרבות החיובי הזה.