בכירים בקבינט הקורונה: שוקלים להכריז על "אירוע חירום אזרחי"

בשל העלייה בתחלואה והעומס על בתיה"ח, נבדקת האפשרות להכריז על "אירוע אסון", שבו הסמכויות יועברו למערכת הביטחון • גורמים במערכת הבריאות: אם הסגר ייכשל - לא יהיה מנוס מעוצר

זמן צפייה: 00:00

בקבינט הקורונה נשקלת הערב (חמישי) האפשרות להכריז על אירוע חירום אזרחי – מה שכונה בעבר "אירוע אסון המוני". המל"ל דוחף לקראת הכרזה כזאת, בעקבות נתונים חריפים על עומס כבד על מערכת הבריאות.

המשמעות של הכרזה כזו היא העברת הסמכויות למערכת הביטחון ולמשטרה, והמשקיוכל להיכנס למצב לשעת חירום - דבר שנמנעו מלעשות עד כה. במצב כזה אפשר לסכל כל התכנסות וכן למנוע הפגנות. התחזיות שהוצגו בדיון טוענות שבישראל תהיה בשבועות הקרובים תמותה נרחבת, ויהיו הרבה מאוד חולים קשים שהמערכת תיאלץ לההתמודד איתם.

במקביל, בכירי במערכת הבריאות אומרים שאם הסגר הנוכחי לא יפחית את התחלואה - ישראל תלך לעוצר או לסגר כפי שהיה בפסח. נתוני התחלואה השתנו דרמטית כשמדברים על מספר החולים הקשים – היום יש כ-90 חולים קשים ביממה, וגם אתמול נצפתה עלייה דומה. לפי התחזיות מספר החולים במצב קשה יגיע ל-700-600 כבר בשבוע הבא.

עוד בחדשות 13:

פחות מיממה לסגר: רה"מ, אדלשטיין וגמזו דנו על החמרת ההגבלות

מבצע "אחריות מנצחת": אלפי שוטרים נערכים לאכוף את הסגר

מחלקת הקורונה בבית החולים וופלסון
מחלקת הקורונה בבית החולים וופלסון | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר הערב דנו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה רוני גמזו באפשרות להחמיר את הגבלות הסגר. בתום הדיון הוחלט כי לא יהיו הגבלות חדשות לפני החג. שר בכיר מסר כי "בשל החג המתקרב, נתקשה לקבוע החמרות שיאושרו בממשלה ובכנסת לפני ראש השנה". ביום שני תתקיים ישיבת ממשלה בנושא.

מנגד, ועדת החוקה צפויה לאשר הגדלה של טווח המרחק מהבית מ-500 מטר לקילומטר. יו"ר הוועדה הצהיר כי "יש הסכמה מצד הממשלה להגדיל את המרחק, וזה ייכנס כנראה במשאל הטלפוני. הממשלה מאשרת להגדיל את המרחק. ההמלצה היא של שר הבריאות וזה על דעת כולם".

בתוך כך, ממונה הקורונה גמזו העביר מסר לאזרחי ישראל ובו הפציר באזרחים לשמור על ההנחיות. "זוהי אזעקה אמת, עלינו להתגייס למאבק על הבריאות שלנו. תקופת החגים הזאת מסוכנת - פונטיצאל התלקחות ענק של הנגיף. אם נפעל בחוסר החלטיות, חוסר נחישות וללא משמעת, אנו עלולים להידרדר למערבולת של תחלואה ואי סדר שתסכן את כולנו", הזהיר. "התוכנית מורכבת ואיננה תמיד מלאה, יש בה גם חורים – בייחוד עבור מי שרוצה לעקם את הכללים. אני מקווה שזה לא יקרה".

פרופסור רוני גמזו
הממונה על המאבק בקורונה, פרופ' רוני גמזו | צילום: חדשות 13

"יצאנו מהסגר הראשון במהירות שיא, באופן לא אחראי ולא מבוקר", הצהיר גמזו. "כשהנגיף חזר להכות בו בחרנו להתעלם ממנו והגבנו באיטיות. לא גיבשנו מבעוד מועד אסטרטגיה לאומית כוללת, לא התאחדנו. בחודשים האחרונים היינו עדים להתקהלויות המוניות והתנהגויות משולחות רסן, להחלטות חשובות שבוששו להגיע או בוצעו באופן מסורבל. למנהיגי ציבור שלא בלטו בדוגמה האישית ולא ראו נכוחה את המצב. רבים התעקשו להמשיך לנהל את שגרת חייהם כאילו לא קיימת מגפה. במו ידינו כילינו את ההישגים שלנו מתחילת המערכה".