מחקר חדש מגלה: זינוק של פי 10 בהגנה חיסונית לאחר ה"בוסטר"

המחקר שהוכן ע"י צוות חוקרים בישראל הציג את היעילות לאחר מנת החיסון השלישית במניעת הדבקה ובהתפתחות מחלה קשה אצל הנדבקים. אתמול סוכם: תו ירוק למתחסנים ישראלים גם באירופה

זמן צפייה: 05:45

החיסון השלישי נותן את אותותיו: הנתונים ממתן מנת החיסון השלישית (בוסטר) בישראל מצביעים על זינוק של פי 10 בהגנה החיסונית וכן יעילות גבוהה במניעת הדבקה ובמניעת התפתחות מחלה קשה אצל נדבקים. כך עולה ממחקר חדש שהתפרסם ביממה האחרונה בכתב העת הרפואי The New England Journal Of Medicine.

המחקר כלל צוות חוקרים ממכון ויצמן, משרד הבריאות, הטכניון, האוניברסיטה העברית, מכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא ומכון KI. הנתון המשמעותי, כאמור, הוא כי מנה שלישית שיפרה פי עשרה ויותר את ההגנה החיסונית עבור מי שקיבל אותה בהשוואה למי שחוסן בשתי מנות בלבד לפני חמישה חודשים או יותר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בן 15 נהרג בכביש 4, 2,583 נזקקו לטיפול • סיכום יום הכיפורים

האלימות בחברה הערבית: בן 37 נרצח בעכו, בן 42 בג'סר א-זרקא

ישראל מול ה-OECD בחינוך: פחות לימודים פיזיים ושכר נמוך

במסגרת המחקר, יותר ממיליון ישראלים שהיו זכאים לחיסון במועד תחילת מבצע החיסונים, הוגדרו על פי שתי קבוצות: קבוצת הזכאים שטרם מימשו את זכאותם וקבוצת המתחסנים במנה שלישית. החוקרים הראו כי 12 יום לאחר קבלת מנת הדחף, הן שיעור המאומתים והן שיעור החולים במצב קשה, היה קטן פי 10 ויותר בקבוצת הבוסטר בהשוואה לקבוצת הזכאים לבוסטר.

חיסון נגד קורונה
חיסון נגד קורונה | צילום: רויטרס

גם לפי ניתוח שמרני יותר, שניסה לנטרל הבדלים התנהגותיים אפשריים בין שתי הקבוצות, שיעור המאומתים היה קטן לפחות פי 5 בקבוצת הבוסטר.

בסך הכול, בקבוצה שלא קיבלה בוסטר נרשמו 439 מאומתים ו-294 חולים קשים לעומת 934 מאומתים ו-29 חולים קשים בקבוצת הבוסטר. מחקרים עתידיים יוכלו לקבוע מהי מידת היעילות ארוכת הטווח של מנה שלישית של החיסון אל מול דלתא ואל מול וריאנטים עתידיים.

בתוך כך, לפני כניסת הצום של יום הכיפורים הודיעו שר הבריאות ניצן הורוביץ ושר החוץ יאיר לפיד כי האיחוד האירופי וישראל הגיעו להסכמה על הכרה הדדית בתעודת מתחסן. משמעות ההודעה היא כי אזרחי ישראל המחזיקים בתעודת מתחסן ישראלית יוכלו לקבל נגישות לתו הירוק האירופי המאפשר כניסה למסעדות, מרכזי תרבות, מוסדות ציבוריים ועוד בהתאם להנחיות הקורונה בכל מדינה ולהפך.