רק באירועים מעל 100 משתתפים: קבינט הקורונה אישר את התו הירוק

השרים אישרו להגביל את הכניסה לאירועים רבי משתתפים למחוסנים, מחלימים או בעלי בדיקות שליליות החל מ-8 באוגוסט. בריטניה, קפריסין, גיאורגיה וטורקיה נוספו לרשימת המדינות האסורות לטיסה

זמן צפייה: 07:38

קבינט הקורונה אישר היום (חמישי) את מתווה התו הירוק שיחול רק בכניסה לאירועים עם יותר מ-100 משתתפים שיחל ב-8 באוגוסט, ויובא לאישור הממשלה בשבוע הבא. הכניסה תותר רק למחוסנים, מחלימים ובעלי בדיקה שלילית שהינם מגיל 12 ומעלה. התו יחול על יחול על אירועי תרבות וספורט, חדרי כושר, מסעדות וחדרי אוכל, כנסים, אטרקציות תיירותיות ובתי תפילה. ראש הממשלה, נפתלי בנט, יעביר הערב הצהרה בנושא בשעה 20:00 מהקרייה בתל אביב.

יש לציין כי הדיון נמשך, שכן השרים בוחנים את האפשרות להורות על בידוד לשבים מחו"ל, וכן להרחיב את רשימת המדינות האדומות. הדיון על מערכת החינוך יידחה ליום ראשון לדיון נפרד. כמו כן, במהלך הדיון חבר קבינט המומחים, פרופסור רן בליצר, הזהיר כי "אם לא תאשרו תו ירוק עוד היום, נגיע עד סוף אוגוסט ל-6,000 מאומתים ביום. הבידודים יפגעו אנושות בכלכלה". מנכ"ל משרד הבריאות, נחמן אש, הזהיר גם הוא כי "חושש שהתו הירוק במתכונתו הנוכחית לא יסייע בבלימת התחלואה"

במקביל, הקבינט אישר כי בעוד שלושה שבועות משרד הבריאות יחל לגבות כסף מכל מי שיבצע בדיקת קורונה עבור התו הירוק והתו השמח, כך שהחל מ-8 באוגוסט, הבדיקות יהיו חינמיות רק למי שנחשף לחולה מאומת או למי שסובל מסימפטומים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הלינץ' בבת ים נגד אזרח ערבי: שלושה צעירים מואשמים במעשה טרור

אחרי שעות של מרדף: שני החשודים שחדרו מגבול לבנון נתפסו

פעם שנייה ביומיים: דיווחים בסוריה על תקיפה ישראל באזור חומס

נפתלי בנט, יאיר לפיד, ראש הממשלה, שר החוץ, קבינט
רה''מ בנט ושר החוץ לפיד בקבינט הקורונה | צילום: רויטרס

בתוך כך, הקבינט אישר את מתווה נתב״ג במהלכו בריטניה, קפריסין, גיאורגיה וטורקיה יתווספו לרשימת המדינות האסורות לטיסה וזאת החל מיום שישי הבא. למחוסנים שיחזרו ארצה, תחכה בדיקת קורונה שלאחרי קבלת התשובה השלילית הם ישוחררו מבידוד. זאת, בניגוד למי שלא התחסן ויצטרך להיות בבידוד למשך שבוע מנחיתתו כשרק אז בהינתן תוצאה שלילית, ישוחרר מבידוד. במקביל, טיסה למדינות אדומות תמשיך להיות אסורה למעט באישור ועדת חריגים.

במהלך דיון הקבינט על אישור המתווה, חלק מהשרים אמרו שקיים חשש כי משרד הבריאות ירחיב באמצעותו את רשימת המדינות הכתומות רק כדי להכניס אנשים לבידוד. שרת המדע, אורית פרקש הכהן, אמרה במהלך הדיון כי "יש להחריג אנשי עסקים מחוסנים מהטיסות לחו"ל".

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, הוסיף כי "כל מחוסן בישראל שפוגש מאומת, לא נכנס לבידוד. אז למה מי שחוזר מחו"ל כן?". שר הבריאות, הורוביץ, השיב לדברי השרים ואמר כי "אנחנו לא פועלים משיקולים פסולים". נוסף להתבטאויות, מי שהצביעה נגד המתווה הייתה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

המשרד הציג נתונים על פיהם מתוך 180 אלף חיסונים במנה ראשונה לבני 15-12 וכ-55 אלף חיסונים במנה שנייה, דווחו עד כה שני מקרים בלבד של דלקת בשריר הלב. נתון מעניין נוסף הוא שזמן האישפוז של חולים קשים התקצר משמעותית במהלך השנה, מ-24.7 יום בממוצע במרץ 2020 ועד 11.6 יום ביוני האחרון. בנוסף, הודיעו כי כרגע מאושרת חברה אחת לבדיקות קורונה ביתיות, שתתחיל להימכר בבתי המרקחת בשבוע הבא.

לפי נתונים נוספים שהוצגו לקבינט, כ-4% מהמאומתים בני 18-12 סובלים מתסמינים לטווח ארוך, חצי שנה ואף יותר לאחר החלמתם. בקרב ילדים בני 12-3 השיעור עומד על 2%. בקרב גילי 6-3, 72% מהנדבקים היו ללא תסמינים כלל, לעומת 62% בקרב גילי 12-6 ו-46% בלבד בקרב גילי 18-12.

בנוסף לכך, חרף ההודעה של משרד הבריאות מאתמול, לפיה אין בכוונתם לדרוש בידוד לכל השבים מחו"ל - המשרד צפוי לבקש היום בקבינט להפוך את רוב המדינות לאדומות - כולל ארצות הברית. כמו כן, המשרד ימליץ להפעיל את התו הירוק גם במקומות פתוחים שבהם יותר מ-100 איש, וכן יציגו נתונים רשמיים המראים על ירידה ביעילות החיסון בקרב אלו שהתחסנו ראשונים.

קורונה, נתב''ג
הגבלות קורונה בנתב''ג | צילום: רויטרס

לפי המתווה של הלימודים, עליו ידונו בקבינט ביום ראשון, בתי הספר יחולקו בשיטה דומה לזו שעובדת שיטת הרמזור, כך שיהיו שלושה מצבים אפשריים: מצב 1 - יישוב ירוק שבו הלימודים יתקיימו כרגיל; מצב 2 - אם תירשם עלייה בתחלואה, הלימודים יתקיימו במתווה של קפסולות וייערכו בדיקות קורונה לעיתים קרובות; מצב 3 - במקרה של תחלואה בתוך בית הספר, ההחלטה אם לסגור את המוסד תהיה נתונה לדיון.

מוקדם יותר הבוקר עדכן המשרד כי אתמול התגלו 1,336 מאומתים חדשים לקורונה, בהם 120 איש שהגיעו מחו"ל. מתוך כ-70 אלף בדיקות שבוצעו - 1.78% חזרו חיוביות. מספר החולים הפעילים עומד כרגע על 9,673, בהם 72 שמצבם קשה ו-15 איש שמחוברים למכונת הנשמה. מניין המתים עומד על 6,455.