במשרד הבריאות מתלבטים: למי לתת מנת חיסון שלישית?

המנה הנוספת תינתן ככל הנראה רק לאוכלוסיות בסיכון • קבינט הקורונה יבחן: החזרת התו הירוק ללא מחוסנים ודרישה מהם להציג בדיקה בכניסה לאירועים רבי משתתפים. הורוביץ: "יש שם הדבקה המונית"

זמן צפייה: 04:07

ברקע החשש מגל תחלואה רביעי של הקורונה בישראל והחשש מירידה ביעילות החיסון, במשרד הבריאות החליטו הערב (ראשון) כי אם אכן תינתן מנת חיסון שלישית על מנת לחזק את הנוגדנים נגד הנגיף - בתור התחלה, היא תינתן רק עבור קשישים בבתי אבות ואוכלוסיות בסיכון, שייקבעו על פי פרמטרים של גיל ומחלות רקע.

במערכת הבריאות הודיעו בנוסף כי לאור ההבטחה של "פייזר" להקדים את אספקת החיסונים לתחילת אוגוסט, ממחר - כל בני ה-12 ומעלה שטרם התחסנו ומעוניינים לעשות זאת, יוכלו לזמן תור בקופת החולים. ילדים מתחת לגיל 12 יוכלו לקבל את החיסון אם הם סובלים ממחלות רקע משמעותיות, וכפוף לאישור של ועדה מיוחדת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט הודיע: ראש המטה לביטחון לאומי הבא – ד"ר איל חולתא

בנט הסכים לדרישת רע"ם: אושרה העברת סמכויות מנהלת הבדואים

התייר הראשון בחלל: המיליארד הבריטי סיים את מסעו בחלל בשלום

חיסון נגד קורונה
חיסון נגד קורונה | צילום: רויטרס

בתוך כך, ביום שלישי צפוי להתכנס קבינט הקורונה. שם, משרד הבריאות ימליץ להחזיר את התו הירוק לאלו שלא התחסנו, באירועים רבי משתתפים. כך, אדם שאינו מחוסן יידרש להציג בכניסה לאירוע בדיקת קורונה בתוקף של עד 72 שעות. בשלב זה, המשרד לא יבקש את החזרת הקפסולות בפתיחת שנת הלימודים.

שר הבריאות ניצן הורוביץ אישר את הפרטים, ובריאיון לחדשות 13 הסביר כי "בכניסה לחתונות, כל אורח יצטרך להביא בדיקה או להיבדק בעמדה מהירה. אנחנו רוצים למנוע את ההדבקות באירועים באולמות סגורים, שהם בסיכון גבוה. אנחנו יודעים שיש שם הדבקה עצומה".

"הרעיון הוא, שהקורונה תהיה איתנו לאורך זמן", אמר הורוביץ כשנשאל על הצעדים שעושה הממשלה על מנת למנוע התפרצות מחודשת. "אנחנו צריכים לפתח צעדים שיאפשרו לנו לחיות לצד הקורונה מבלי לפגוע באופן קשה מדי בשגרת החיים ובמשק. אני לא רוצה שיהיה 'אקורדיון' שסוגרים ופותחים - אלא הסתכלות לאורך זמן".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-1107212040' autoplay='0' credit='' desc='הריאיון המלא עם ניצן הורוביץ' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1626025684/55xiyu_zyguw4.png' kid='1_z4xvu46w' duration='524'']

בינתיים, במערכת הבריאות בוחנים האם העלייה במניין הנדבקים קשורה לזן הדלתא - או לחיסון והעילות שלו. אחת האפשרויות שנבחנת היא שזן הדלתא הוא הרבה יותר אגרסיבי ולכן מצליח לשבור את החיסון, אולם הנחה זו אינה מגובית על ידי מחקרים, שכן - אלה בכלל מראים כי יעילות החיסון נגד הדלתא דומה לזו שנרשמה נגד הזנים האחרים.

אפשרות אחרת היא שישנה דעיכה מסוימת בחיסון - אופציה שנתמכת על ידי נתונים של חברת "פייזר", שמראים ירידה בקבוצות הניסוי הקליני. כעת, החשש במערכת הבריאות הוא שישנה ירידה בעילות החיסון לאורך זמן ולכן, כאמור, יש לבחון מתן מנה שלישית לאוכלוסיות בסיכון.

צוותי מד''א נערכים להגעת חולי הקורונה
צוותי מד''א נערכים להגעת חולי הקורונה | צילום: דוברות מד''א

מוקדם יותר הערב משרד הבריאות עדכן כי 248 נשאי קורונה התגלו מחצות בישראל, ובכך, מניין הנדבקים בנגיף מפרוץ המגפה עלה ל-846,083 בני אדם. כעת בארץ, 3,984 מאומתים פעילים, בהם 47 במצב קשה, מתוכם 18 שמחוברים למכונת הנשמה. מניין המתים עלה ל-6,438.