שיעול ובעיות בזיכרון: החלימו מהנגיף - ועדיין סובלים מתסמינים

יותר ויותר חולי קורונה שהבריאו ממשיכים לסבול גם שבועות אחרי שנרפאו. בשיבא מתכוונים לפתוח מרפאת מחלימים, שם ינסו ללמוד על הנגיף שממשיך לשגע את העולם

זמן צפייה: 03:24

שיעול שלא עובר, עייפות כרונית ובעיות זיכרון - יותר ויותר חולי קורונה שהבריאו ממשיכים לסבול מתסמינים גם שבועות אחרי שהחלימו. ד"ר לידיה בלכר היא אחת מהן. "שלושה שבועות אחרי המחלה - עדיין יש לי כאבים בחזה", סיפרה.

ד"ר בלכר היא רופאת משפחה מ"מכבי" שנדבקה בנגיף בחו"ל והוגדרה במצב קל. לפני יותר מחודש, אחרי שתי בדיקות שליליות עוקבות, היא שוחררה מבידוד והוכרזה נקייה מהנגיף, אבל כאן לא נגמר הסיפור.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בשל קשיים בחלוקת התיקים: השבעת הממשלה תידחה ליום ראשון

בנט: "אנו יוצאים לדרך חדשה של אלטרנטיבה שלטונית לנתניהו"

חלוקת התיקים: אוחנה לביטחון הפנים, רגב שרת התחבורה

ד''ר לידיה בלכר, חלתה בקורונה
ד''ר לידיה בלכר, חלתה בקורונה | צילום: חדשות 13

"היה מאוד קשה לחזור למציאות הרגילה כשאנשים לא חוו את מה שאנחנו חווינו", אמרה בלכר, והסבירה כי "מה שהכי פוגע בחולי קורונה - זה אי-הוודאות. אף אחד לא יכול לענות על השאלות שלנו בוודאות, לא רופא ולא פרופסור ולא האינטרט, שום דבר. לא ד"ר גוגל, כלום. אנחנו נדע בעוד שנה מה הסיבוכים המאוחרים ומה הסיבוכים המוקדמים של המחלה".

בתוך קבוצת הווטסאפ של מחלימי הקורונה, מסתתר הסוד הגדול של הנגיף, מה קורה למי שחלו והבריאו, מה חווים מי שיצאו מהסטטיסטיקה הרשמית של חולים קלים, גם שבועות אחרי שלכאורה ניצחו את המחלה. "יש סימפטומים שחוזרים על עצמם, והכי מוזר שדווקא זה לא תלוי בגיל ובמחלות רקע", הוסיפה.

קורונה
קורונה | צילום: חדשות 13

הוא הפך סדרי עולם, סגר אנשים בתוך הבתים, גרם למותם של כ-300 אלף בני אדם בתוך פחות מחמישה חודשים והתפשט כמו אש בשדה קוצים. לא פחות מ-4.5 מיליון איש כבר נדבקו בנגיף החדש הזה ששמו המדעי הוא סארס קוב-2 בשל הדמיון הגנטי לנגיף סארס שהתפרץ בין השנים 2002 ו-2004, ועד היום לא נמצא לו חיסון. אלא שהשוני בין השניים גדול הרבה יותר מהדמיון. הנגיף הזה חדש לא רק באופן שבו הוא תוקף אלא גם בנזק שהוא מותיר אחריו.

"הקטע הנשימתי דורש בירור מאוד נרחב", הסבירה פרופסור גליה להב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא תל השומר. לדבריה, יש אנשים שכלל הנראה יזדקקו בעתיד להשתלת ריאה. ומה לגבי הטיפול? "אני לא יכולה להגיד שבאמת יש טיפול שאפשר להגיד במאה אחוז שאותו צריכים לעשות. יש יותר אולי מידע מה צריך לעשות".

פרופסור גליה להב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא תל השומר
פרופסור גליה להב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא תל השומר | צילום: חדשות 13

בעולם וגם בישראל עוקבים בדאגה אחר מגוון של תסמינים שמהם סובלים המחלימים, שיעול וקוצר נשימה נשמעים הגיוניים אולי לנגיף שגורם למחלה ריאתית, אבל מסתבר שרבים מהם סובלים מתסמינים נוירולוגיים כמו קושי בריכוז, כאבי ראש חריפים, קשיי זיכרון, פגיעה בחוש הטעם והריח ותסמינים נוספים כמו פריחה ועייפות בדרגה גבוהה שמפריעה לתפקוד תקין.

בבית החולים "שיבא" שבתל השומר מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומדליקת המשואה שוקדת בימים אלה, בין היתר, על הקמת מרפאה המיועדת לאלה שאמנם החלימו מהמחלה אבל עדיין סובלים, ולא רק כדי לטפל בהם - אלא גם כדי ללמוד עוד על הנגיף החדש הזה שמשגע את העולם.