הדור הבא של טיפולי הסרטן: הקרנה של הגידול על שולחן הניתוחים

אחד החששות הגדולים ביותר של חולים בסרטן הוא שהגידול יחזור. אחד הפתרונות לכך הוא להתחיל את טיפולי הקרינה כבר בניתוח. מאז אוגוסט, בביה"ח "שיבא" נעשו 50 ניתוחים מסוג זה • סטטוסקופ

זמן צפייה: 06:35

למוטי סמרה התגלה גידול סרטני מסוג סרקומה, שמקורו ברקמות הרכות. במקרה שלו, הגידול הופיע באזור שבין הבטן לגב. בניתוח שעבר בבית החולים "שיבא" בתל השומר לא רק הסירו את הגידול, אלא גם ביצעו את טיפול הקרינה בעיצומו של הניתוח. כלי נשק נוסף במלחמה של הרפואה נגד הסרטן ובקרב של מוטי על חייו.

האתגר הכי גדול של המנתחים היה להוציא את הגידול בשלומותו, תוך כדי שימור האיברים החיוניים. פרופ' אבי ניסן, מנהל המחלקה לכירורגיה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, התייחס לניתוח המורכב של מוטי: "מדובר על איברים בגוף שנוגעים כמו קיבה, מעי גס, מעי דק. שער הכבד היה תפוס וחייב אותנו לכרות את עורק הכבד".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"פריט יוצא דופן": המשטרה חיפשה אחר בעלי הטבעת של שר הטבעות

הקרב על הביתיות: מכבי ת"א מארחת את ריאל מדריד לקרב לוהט

הותקפה מינית במועדון, נאבקה במטריד – והביאה למעצרו • תיעוד

ניתוח להסרת גידול סרטני עם קרינה תוך ניתוחית
ניתוח להסרת גידול סרטני עם קרינה תוך ניתוחית | צילום: חדשות 13

ניסן החל בחודש אוגוסט האחרון להשתמש במכשיר שנקרא מאיץ קווי נייד, כדי לתת טיפול קרינתי לגידולים בחלל הבטן והאגן כבר בחדר הניתוח. ניסן אמר כי "ניתוח נותן לנו פוטנציאל להעצים את הכירורגיה שאנחנו עושים, להגיע אל מעבר לשוליים שאנחנו יכולים לכרות ולתת טיפול אפקטיבי שמשמיד תאי סרטן".

במקרה של מוטי, הקרינה התוך ניתוחית היא הפתרון המיטבי בעבורו. פתרון שלא היה מתאפשר אלמלא פותחו גרסאות מוקטנות וניידות של מכשירים ההקרנה. הסיכון שהגידול של מוטי יחזור הוא כ-50 אחוזים. לכן הקרנה של אזור הגידול בזמן אמת חשובה כל כך. המטרה היא לחסל כל תא סרטני שנמצא סביב הגידול. הקרינה התוך-ניתוחית נעשית כיום בגידולים שונים, בינהם לבלב, שד ומעי גס. מאז אוגוסט נעשו ב"שיבא" כבר 50 ניתוחים עם קרינה תוך-ניתוחית, מרביתם הגידולים מסוג סרקומה.