הרב ישעיהו הבר שהציל חיי מאות חולים הלך לעולמו מנגיף הקורונה

מייסד עמותת "מתנת חיים", שבעזרתה נתרמו כליות לכ-800 בני אדם, מת מהנגיף בגיל 55 והשאיר אחריו אישה ושני ילדים. ב-2014 קיבל מהנשיא פרס את "אות הנשיא למתנדב". "איש שכולו חסד וחמלה"

זמן צפייה: 02:40

הרב אברהם ישעיהו הבר, חתן פרס אות הנשיא למתנדב לשנת 2014, בעקבות הקמת עמותת מתנת חיים, שבה כיהן גם כיו"ר הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 55, לאחר שנדבק בנגיף הקורונה. מפעל חייו, מתנת חיים, היא עמותה ללא מטרת רווח המעודדת עזרה לחולים הזקוקים להשתלת כליה, על ידי תרומת כליה מאדם חי, ובעזרתה נתרמו כ-800 כליות לחולים. הרב הותיר אחריו אישה, רחל כץ, ושני ילדים. בערוב ימיו התגורר בשכונת הר נוף שבירושלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לרב, ואמר: "אני מבקש להביע צער עמוק על פטירתו של המייסד והמנהל של עמותת 'מתנת חיים' שמסייעת לחולים הזקוקים להשתלת כליה. הרב הבר היה מופת של אנושיות, חסד וערבות הדדית. כולנו קיווינו שיחלים מן הקורונה, אך לדאבון לבנו הוא הלך לעולמו. תנחומיי העמוקים מסורים למשפחתו".

"הלב דואב על פטירתו של הרב ישעיהו הבר איש שכולו חסד, אדם שחיבר את החברה הישראלית כולה לרקמה אנושית אחת", ספד לו נשיא המדינה ראובן ריבלין. "מפעל החיים של הרב היה יוצא דופן והביא לידי ביטוי את רוח הנתינה ללא תמורה. יחד עם הנפשות הרבות שהציל ועם עם ישראל כולו אני רוצה לחזק את ידי המשפחה כולה ולהאמין ש'מתנת החיים' של הרב הבר תמשיך לתת חיים גם אחרי לכתו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דן אלדד: מנדלבליט מבקש להדיח אותי כי אני בוחן מידע בעניינו

גורמים במשרד הבריאות: לפי מפת התחלואה יש להטיל סגר על נתיבות

ראש המוסד: מגפת הקורונה במדינות ערביות – חמורה ממה שהן מודות

הרב ישעיהו הבר
הרב ישעיהו הבר | צילום: חדשות 13

הרב הבר אושפז בבית החולים הדסה עין כרם לפני כשבוע לאחר שחלה הדרדרות במצבו, והתקבל במצב קשה, כשהוא מתקשה לנשום בכוחות עצמו ונזקק כל העת לתמיכה של חמצן. עם התדרדרות וקושי נוסף בנשימה, חובר למכונת הנשמה והורדם ביחידה לטיפול נמרץ נשימתי. מצבו של הרב היה קשה ומחלת הקורונה וסיבוכיה הכריעו אותו. רופאי היחידה לטיפול נמרץ נאלצו לקבוע את מותו לאחר מאמצי החייאה ממושכים.

הבר נולד בשנת 1965 בתל אביב ולמד בישיבת פוניבז. שימש כרב ומחנך בישיבת נחלת אשר בירושלים. בשנת 2009 ייסד את עמותת מתנת חיים, שמטרתה לסייע במציאת תורמי כליה אלטרואיסטים לטובת חולי כליות בישראל. הבר הגיע לעיסוקו זה לאחר שנאלץ לעבור בעצמו השתלת כליה וראה את סבלם של החולים הממתינים בתור ועוברים תוך כדי כך טיפולי דיאליזה.

בחודש מארס 2016 הוענק להבר אות מגן שר הבריאות למתנדבים מצטיינים, בנימוקי ועדת הפרס נכתב כי הוא מקדיש לילות כימים לשינוי התפיסה הרווחת לגבי תרומות איברים, ועושה זאת באמצעות תורמים אלטרואיסטים, ובכך מעניק חיים למאות חולי כליות בישראל.

הרב ישעיהו הבר, שיאן התרמות הכליה בישראל
הרב ישעיהו הבר, שיאן התרמות הכליה בישראל | צילום: חדשות 13

בספטמבר 2017 נעצר הבר לחקירה בחשד לסחר באיברים ונשלח למעצר בית. מעצר זה גרר ביקורת מחולי כליה ובני משפחותיהם כלפי משטרת ישראל. בסוף נובמבר 2017 חזר הבר לפעילות מלאה בעמותה. בספטמבר 2018 החליטה הפרקליטות לסגור את התיק.

שר הבריאות יעקב ליצמן ספד לרב ובהודעה מטעמו נכתב כי "אבל גדול לעם ישראל וערב קשה למערכת הבריאות, בפטירת הרב ישעיהו הבר, שהקים את ארגון מתנת חיים למען חולי הכליה. איש שכולו חסד וחמלה, שזכה להציל נפשות רבות בישראל. הרב ישעיהו הבר, שלצערנו הרב נפטר לאחר שנדבק בקורונה, היה דמות אצילית, אדם גדול, שהקדיש את כל חייו למען הצלת חיי הזולת. אנו משתתפים בצער המשפחה בשעה קשה זו".

מבית החולים הדסה עין כרם נמסר כי "הרב ישעיהו הבר, יו"ר ארגון מתנת חיים ומי שהקים בעצמו את המפעל החשוב שהציל מאות אנשים, היה ידיד אמת וקרוב של הדסה לאורך השנים. פועלו לחיבור בין חולי כליה לבין תורמים אלטרואיסטים היה מן הבולטים בעידוד תרומת איברים מן החי, ובהדסה בוצעו ניתוחים רבים שהצילו חיי אדם בזכותו. מנהלי הדסה בעבר ובהווה, צוות מרכז ההשתלות, הנפרולוגיה, חדרי הניתוח ובעצם כל יחידות בית החולים, הכירו מקרוב את האיש אשר היה בן בית אצלנו. הוא נגע בלבבות של כולנו, בצניעות ובאישיות יוצאת דופן, בחוכמתו ובאהבת האדם שהייתה לסמל - הן של האיש הפרטי, והן של הארגון בראשו עמד. הדסה כולה משתתפת בצערה העמוק של משפחת הבר ומחזק אותה בשעה קשה זו".