ועדה ממשלתית: בתי הזיקוק בחיפה מסרטנים - יש לפנותם בתוך עשור

בטויטת המלצת ועדת המנכ"לים לפיתוח וקידום האזור נכתב שכבר עשרות שנים קיים זיהום אוויר גבוה באזור, המהווה סיכון לאוכלוסייה. "המפרץ יהפוך מ'חצר אחורית' - ל'לב האורבני של המטרופולין'"

זמן צפייה: 04:26

ועדת המנכ"לים הממשלתית לפיתוח וקידום מפרץ חיפה קבעה היום (שני) כי בתי הזיקוק גורמים לסרטן באזור חיפה, וכי יש לפנותם מהעיר בתוך עשור. בטיוטת ההמלצות נכתב כי כי "על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, באזור מפרץ חיפה נמדד מזה עשרות שנים עומס גבוה של פליטות מזהמים לאוויר, ובמתחם בז"ן נמדדות חריגות בפליטת בנזן, מזהם המוגדר כמסרטן ודאי לבני אדם".

"נתוני משרד הבריאות מצביעים על עודף עקבי של תחלואה במפרץ חיפה במספר מחלות הקשורות לזיהום אוויר, לרבות מחלות בדרכי הנשימה, מחלות ממאירות ומומים מולדים", נכתב בדוח. "...ריכוז החומרים המסוכנים במפרץ חיפה מהווה סיכון לאוכלוסייה, המועצם בשל מיקומו של המפרץ בסמיכות לקו שבר גיאולוגי המועד לרעידות אדמה".

הוועדה שהוקמה במסגרת החלטת הממשלה בנושא "פיתוח וקידום מפרץ חיפה" באוקטובר אשתקד, קבעה כי "ריכוז הפעילות התעשייתית הכוללת מפעלי פטרוכימיה, מתחם תעשייה כימית וחוות מפעלי נפט גולמי, הופכת את המפרץ לאחד ממוקדי הזיהום הסביבתי הבולטים בישראל".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

מהיום: הורים עם תו ירוק או בדיקה שלילית יוכלו להיכנס לבתיה"ס

בעקבות הירי לדרום: ישראל סגרה את מרחב הדיג ברצועת עזה

היסטוריה בכדורגל הישראלי: השופט שמשנה את מינו

שריפה במכל במפרץ חיפה, דצמבר 2016
שריפה במכל במפרץ חיפה, דצמבר 2016 | צילום: המשרד להגנת הסביבה

בתוך כך, במקום מתחם התעשיות הכימיות, הוועדה הציגה לממשלה שתי חלופות תכנון נרחבות לאזור מפרץ חיפה: תכנית "מפרץ החדשנות" ותכנית "שער המפרץ". על פי דברי הוועדה, תכוניות אלה יהפכו את מפרץ חיפה מ"החצר האחורית" של מטרופולין חיפה, הרווי בתעשיות ותשתיות מזהמות, ללב האורבני של המטרופולין הכולל מגורים, שטחי פנאי ותעסוקה. כמו כן, גם תעשייה נקייה ומתחדשת, עם נגישות לנחלים ולים.

לצד זאת, כתבו בוועדה, "סגירת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה דורשת את היערכות משק האנרגיה. נמצא כי ישנם פתרונות ישימים למענה לתחום, ופתרונות אלה אפשריים ליישום במהלך העשור הקרוב". זאת ועוד, "לסגירת הפעילות צפויה להיות השפעה גם על הרשויות המקומיות, אשר נהנות מארנונה מהפעילות הפטרוכימית. בניתוח שנערך נמצא כי נקודות האיזון של ההפסד בארנונה מול העלייה בגבייה בעקבות שטחי תעסוקה חדשים באזור צפויה סביב שנת 2040", נכתב בטיוטת ההמלצה.