בישראל מזהירים: "הפיצוץ בביירות - פעמון אזעקה למפרץ חיפה"

ראש עיריית קריית ביאליק הצהיר כי התקרית הקטלנית בלבנון היא "קול נפץ המחייב את סילוק התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה". השרה להגנת הסביבה: "מובילה את תוכנית פינוי המפעלים מהמפרץ"

זמן צפייה: 02:59

בעקבות הפיצוץ הקטלני שאירע אתמול (שלישי) בנמל בביירות, בישראל הביעו היום חשש מתקריות דומות שעלולות להתרחש במפרץ חיפה. "כל מי שמסתכל בתמונות הקשות מלבנון לא יכול שלא לחשוב על מקום אחר, לא רחוק משם - אזור מפרץ חיפה", אמרה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ'. "מה שקרה בביירות זה פעמון אזעקה עצום שמצלצל באוזנינו וקורא לנו להגביר את הוצאת התעשייה המזהמת ממפרץ חיפה".

"המחשבה שמקבץ המפעלים שנמצאים שם, החומרים המסוכנים והדאגה ממה שעלול לקרות - מדירה שינה מעיננו", המשיכה. "נקיים דיון על כך בוועדה כדי לבדוק את מוכנות ישראל לאסון בסדר גודל כזה, ואיך ישראל יודעת לטפל בחומרים מסוכנים".

עוד בחדשות 13:

חומר דישון המצוי בחומרי נפץ: הכימיקל שגרם לפיצוץ בביירות

100 נהרגו ו-4,000 נפצעו בפיצוץ בביירות; טראמפ: "נראה כמתקפה"

ועדת החינוך דנה בפתיחת שנת הלימודים: "גלנט החרים את הדיון"

אזור מפרץ חיפה
אזור מפרץ חיפה

ראש העיר קריית ביאליק אלי דוקורסקי הביע אף הוא דאגה מהתקרית. "הפיצוץ הקטלני בביירות הוא קול נפץ מהדהד המחייב את סילוק התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה", הצהיר. "זאת שעת כושר מצערת הקוראת לממשלת ישראל לעשות מעשה ולאשר את תוכנית מפרץ החדשנות לתעסוקה נקייה ומתחדשת ושטחי פנאי ונופש".

מנגד, מאיגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים נמסר: "התעשייה בחיפה עומדת בכל הסטנדרטים המחמירים בעולם בהיבטי בטיחות. התעשייה בחיפה תורמת לתעסוקה, פרנסה ולכלכלת העיר הרבה יותר מהפופוליסטים שטובים רק במילים ולא פרנסו אדם אחד בחייהם. מקומם לראות שיש הממהרים להפחיד את הציבור בחיפה, על רקע אירוע, שלא רק שלא ידוע עדיין מה התרחש בו אלא אף שמדובר על אירוע במדינה שאינה מוגדרת כמדינה מפותחת ולפיכך אין מקום להשוות בין הסטנדרטים הבטיחותיים בה לסטנדרטים בישראל שהינם מהמחמירים בעולם".

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל מסרה: "לאור האירוע שהתרחש בנמל ביירות בלבנון – אסור להפקיר את מפרץ חיפה. אירוע כמו זה שאירע בביירות, של פגיעה בחומרים מסוכנים, בהחלט מטריד אותי. מאז כניסתי לתפקיד אני זועקת את סוגיית מפרץ חיפה. כדי למנוע אסון כתוצאה מכמויות החומרים המסוכנים במפרץ, אני מובילה בימים אלה את תוכנית פינוי המפעלים ממפרץ חיפה, כולל אלה המשלבים חומרים מסוכנים. הרכבת כבר יצאה לדרך - המפעלים בחיפה ייסגרו ושטח המתחם הפטרוכימי יטוהר. בתוך עשור נהפוך את מפרץ חיפה ממוקד סיכון לאזור עם תעשיות ירוקות וחדשניות".

מבט מלמעלה על ההרס שנגרם למבנים בביירות בעקבות הפיצוץ
מבט מלמעלה על ההרס שנגרם למבנים בביירות בעקבות הפיצוץ | צילום: רויטרס

לאחר האסון הקטלני בביירות, בתי חולים ומרכזים רפואיים בישראל נרתמו להגיש עזרה לנפגעים בלבנון. בית החולים רמב"ם מסר כי בתיאום עם הגופים הרשמיים, יהיה מוכן מבחינה רפואית ולוגיסטית לקלוט נפגעים מהאירוע אם יידרש לכך. מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "המרכז לסיוע הומניטרי ורפואת אסונות בשיבא פנה למשרד הבטחון ולמשרד הבריאות והציע סיוע רפואי ככל שידרש לפצועי אסון הפיצוץ בלבנון. למרכז ניסיון רב בהובלת משלחות הומניטריות ברחבי העולם וטיפול באזורי אסון". פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי, אמר: "זו היא חובתנו לעזור לכל מי שזקוק וודאי לשכנינו. אנו ערוכים ומוכנים לכל משימה שתוטל עלינו".

בריאיון שערך בגלי צה"ל, פנה מנהל המרכז הרפואי לגליל ד"ר מסעד ברהום לממשל בלבנון, ואמר כי המרכז הרפואי מושיט את ידו לעזרה וישמח לעזור ולקבל את הפצועים. גם המרכז הרפואי זיו הודיע כי יירתם למאמץ.