חודש אחרי מתקפת הפרפרים: תורן של החיפושיות לפשוט על ישראל

משרד הגנת הסביבה הודיע כי נחילים של החרק מזן "רצנית אוליביה" החלו לפקוד בהמוניהם את יישובי הארץ. חרף הדחייה שחשים רבים, החיפושיות מועילות לאדם ולחקלאות ויש להדבירן רק במקרים חריגים

זמן צפייה: 02:19

אם גם אתם יצאתם מהבית לאחרונה ונתקלתם בחיפושית גדולה ושחורה – אתם לא לבד. המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (שני) כי המוני חיפושיות ממין "רצנית אוליביה" החלו לפקוד יישובים רבים ברחבי הארץ.

אורכן של החיפושיות כשני סנטימטרים וחצי והן יכולות ליצור רושם מעט מאיים, אך הן אינן מסוכנות. להפך, הן מועילות לאדם בכך שהטרף הטבעי שלהן הוא חרקים בשטחי יבול. נוסף על כך, החיפושיות ניזונות גם ממזיקים תברואתיים, כמו זחלי פרפרים ותיקנים, ועל כן הודיע המשרד כי אין לנקוט נגדן באמצעי הדברה.

כתבות נוספות בחדשות 13:

"הגופות נערמות": שבע נשים נרצחו על רקע מגדרי מתחילת 2019

טקס משואות למקורבים: המבקר נגד השרה רגב ומשרד התרבות

תמה פגישת נתניהו וכחלון; הצדדים לא דנו באיחוד המפלגות

החיפושית ''רצנית אוליביה''
החיפושית ''רצנית אוליביה'' | צילום: ד''ר אורי שלום, המשרד להגנת הסביבה

החיפושית, שמשתייכת למשפחת הרצניתיים, מגיעה בתעופה לתחום העירוני משטחים פתוחים בשעות הערב, ועם הגעתה היא נוחתת בקרקע ומחפשת מקום מסתור. הן מגיעות בכמויות גדולות ועלולות להוות מטרד, אך הוא צפוי להיפסק בתוך זמן קצר, כיוון שהפרטים מתים בתוך שעות ספורות.

במשרד להגנת הסביבה הובהר כי הדברה נגד החיפושיות אפשרית רק במקרים מיוחדים: כאשר הן מופיעות בכמות חריגה בתוך יישוב או במקום שבו הן גורמות בפועל למטרד. ההדברה צריכה להיות ממוקדת ורק על מנת למנוע נזק לציבור ולרכוש. מהמשרד הובהר כי מדביר שיפעל בניגוד להנחיות יחשב כמבצע הדברה רשלנית ואסורה, ויינקטו נגדו האמצעים הקבועים בחוק.

התפרצות חיפושיות שחורות וגדולות ברחבי הארץ,
התפרצות חיפושיות שחורות וגדולות ברחבי הארץ, | צילום: ד''ר אורי שלום, המשרד להגנת הסביבה

החיפושיות הייחודיות אינן המעופפות היחידות שפקדו את שמי ישראל בהיקף חריג בתקופה האחרונה, כשרק בחודש שעבר חצו את שטח ישראל מיליוני פרפרים ממין נמפית החורשף. הפרפרים עשו את דרכם לאירופה בחיפוש אחר מזון ותנאים נוחים לרבייה ועצרו בישראל. היה זה מין נודד, בעל כושר תעופה המאפשר לו לעוף למרחקים ארוכים. בישראל הפרפר מצוי ברוב השנה, כאשר באביב (סוף מארס-אפריל) מגיעות לרוב אוכלוסיות גדולות מהדרום (סיני והנגב) המתקדמות לצפון, ובסתיו מגיעים פרטים צפוניים הנודדים דרומה.

אירוע הנדידה יוצא הדופן היה תוצאה של שפע חריג של צמחייה וגשמי חורף נוחים באזור מחייתו בדרום, במדבריות של ערב הסעודית וכוויית. תופעת הנדידה של מין זה מעניינת במיוחד כיוון שמדובר בנדידה דורית - הפרפרים שעברו דרכנו לא ישרדו על מנת לשוב חזרה לשטח מחייתם, ורק צאצאיהם יעשו את דרכם בחזרה דרומה.