טקס משואות למקורבים: המבקר נגד השרה רגב ומשרד התרבות

מהדוח על אירוע יום העצמאות ה-70 עולה כי הזמנות חולקו לעובדי משרד התרבות, לגורמים במשרד רה"מ ולמרכז השלטון המקומי – על חשבון הציבור. עוד עולה כי יועץ רגב הועסק על ידי מפיק הטקס

זמן צפייה: 03:48

מבקר המדינה, יוסף שפירא, פרסם היום (ראשון) דוח ביקורת על טקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות ה-70 למדינה. מהמסמך עולים, בין היתר, ליקויים בדרך ניהול ותיעוד חלוקת ההזמנות לטקס ולחזרות הגנרליות שקדמו לו, בתהליך בחירת משיאי המשואות, בהקצאת וחלוקת ההזמנות לציבור, בהקצאת הזמנות למשרד ראש הממשלה, למנהלת לשכת יו"ר הליכוד, וכן בחלוקת הזמנות לעובדי משרד התרבות ומרכז השלטון המקומי - כפי שנחשף בחדשות 13 בחודש שעבר.

כמו כן, ביקר שפירא את תפקודו של מאיר סוויסה, יועצה הקרוב של שרת התרבות והספורט מירי רגב, שמצד אחד ייעץ לשרה ואף השתתף בישיבות מטעמה, ומנגד, קיבל עשרות אלפי שקלים עבור תפקידו בהפקת האירוע. זאת, לאחר שדבר העסקתו כיועץ חיצוני לטקס פורסם לראשונה בחדשות 13 בשנה שעברה.

לעוד כתבות בנושא: 

לאחר הפרסום בחדשות 13: המבקר יציין בדוחו את התנהלות יועץ רגב

המבקר נגד רגב: מדוע חולקו מאות כרטיסים לטקס הדלקת המשואות?

השרה מירי רגב כשברקע יועצה מאיר סוויסה
השרה מירי רגב כשברקע יועצה מאיר סוויסה | צילום: חדשות 13

חלוקת הזמנות לעובדי משרד התרבות

על פי דוח המבקר, מרכז ההסברה חילק ללשכת השרה רגב, ללשכת המנכ"ל, לעובדי משרד התרבות ולעובדי מרכז ההסברה 709 הזמנות לטקס, שהן כ-11% מכלל ההזמנות שהוקצו לטקס, וכ-270 הזמנות לחזרה הגנרלית הראשונה. לא ניתן לדעת כמה הזמנות חולקו לגורמים אלה לחזרה הגנרלית השנייה, כיוון שאין למרכז ההסברה אסמכתאות אודות חזרה זו.

לפי המבקר, חלוקת ההזמנות לעובדי משרד התרבות, "במיוחד כאשר הציבור הרחב משווע לקבלת הזמנות", אינה מתיישבת עם החובה לנהוג בהגינות, בשוויון וללא משוא פנים, כמו גם עם עקרון היסוד שלפיו עובדי הציבור הם נאמני הציבור. "המשרד לא נהג בהזמנות כברכוש הציבור, שהוא מופקד על הקצאתו באופן הוגן, ענייני, שוויוני ושקוף", נכתב. מהמשרד נמסר בתגובה כי כך היה נהוג במשך שנים וכי רוב ההזמנות הועברו לעמיתים שלהם במשרדי ממשלה אחרים.

על חוסר התיעוד של מרכז ההסברה נכתב: "המרכז נהג באופן לקוי בניהול המסמכים ובאי-שמירת מסמכים ואסמכתאות. תיעוד חסר זה התקשה להתחקות אחת ההחלטות שהתקבלו בכל התהליכים הנוגעים לטקס הדלת המשואות".

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל | צילום: חדשות עשר

467 הזמנות הוקצו לגורמים במשרד רה"מ; רגב הורתה להקצות הזמנות לעובדי עיריות ומועצות מקומיות

על פי אישורי קבלת ההזמנות במרכז ההסברה, המרכז הקצה 467 הזמנות לטקס לגורמים במשרד ראש הממשלה, כך שנוסף על ההזמנות שקיבל יועץ רה"מ עבור עובדי המשרד, נמסרו למשרד הזמנות נוספות. כמו כן, לאור בקשות שהגיעו ללשכת השרה רגב מראשי ערים, מראשי מועצות ומחברי מועצות, ולאחר שיחה בין רגב לבין יו"ר מרכז השלטון המקומי, הורתה שרת התרבות להקצות הזמנות לעובדי עיריות ומועצות מקומיות, באמצעות מרכז השלטון המקומי.

בפועל, חולקו 572 ההזמנות במשרדי מרכז השלטון המקומי, לשם הגיעה רכזת לשכת השרה על פי הנחיית עוזרת השרה, מתוכם 375 הזמנות לטקס המרכזי ו-197 לחזרה הגנרלית השנייה. זאת, מבלי שהחלוקה תועדה, ומבלי שנקבעו כללים להקצאה, ואף מבלי שהיה ידוע מי קיבל את ההזמנות. על פי אישורי קבלת ההזמנות, מסר מרכז ההסברה 80 הזמנות לטקס למנהלת לשכת יו"ר הליכוד והמקשרת בין הליכוד ללשכת ראש הממשלה. לא נמצא שחולקו הזמנות באופן דומה לנציגים של מפלגות אחרות.

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל | צילום: חדשות עשר

מושבים רבים נוספו לטקס - רק שליש מהם הוקצו לציבור הרחב

מספר המושבים בטקס ובחזרות הגנרליות גדל מ-8,800 בשנים קודמות ל-20,570, על מנת לאפשר לציבור הרחב לקחת חלק באירועים. אולם, רק כשליש ממספר המושבים הכולל שנוספו הוקצה עבורו. בטקס המרכזי, על אף שנוספו כ-2,460 מושבים לעומת שנים קודמות, הציבור הרחב זכה לתוספת של 370 הזמנות בלבד בהשוואה למספר ההזמנות הממוצע שהוקצה בטקסים קודמים - כך עולה מדוח המבקר.

מרכז ההסברה לא פרסם את אמות המידה לחלוקת ההזמנות לציבור, את הדרכים והמועדים שבהם יוכל הציבור לפנות לקבלת הזמנה ואת המועד שבו תימסר החלטתו, אף שנציבות תלונות הציבור העירה על עניין זה בעבר. כמו כן, המרכז לא השיב לפונים מהציבור שבקשתם לקבלת הזמנות נדחתה, למרות שבזמן פנייתם הם קיבלו מענה אוטומטי לפיו תשובות יישלחו לאחר חג הפסח. הדבר יצר ציפיות שווא בקרב הפונים, ואולי אף מנע מהם את ההזדמנות להשיג הזמנות בדרך אחרת - כך טוען שפירא.

משרד התרבות ומרכז ההסברה לא פרסמו לציבור הרחב כל הודעה אשר לחלוקת הזמנות לטקס עצמו ולחזרה הגנרלית השנייה. לחזרה הגנרלית הראשונה פרסם משרד התרבות הודעה באתר המשרד בלבד, על פתיחת חלוקת הזמנות באמצעות חברת הפצה. ההודעה פורסמה שבע דקות לפני שאתר חברת ההפצה נפתח לציבור. לפי המבקר, בהפצת ההזמנות לציבור לא ניתנה הזדמנות אמיתית ושוויונית לכלל הציבור לנסות ולקבל הזמנות לטקס או לאחת החזרות הגנרליות, וכך נוצר מצב שבו היה ליודעי דבר ולמקורבים יתרון על פני אנשים מן השורה בקבלת ההזמנות מחברת ההפצה.

מבקר המדינה יוסף שפירא
מבקר המדינה יוסף שפירא | צילום: דוברות הכנסת

מרכז ההסברה חילק כ-5,000 הזמנות בניגוד לסמכותו

כאמור, בטקס ובחזרות הגנרליות היו כ-22 אלף מקומות ישיבה פוטנציאליים. לאחר הפחתת מושבים לצורכי הפקה ואבטחה, עמד מספר המושבים הזמינים על כ-20,570. מרכז ההסברה חילק 18,801 הזמנות - על אף שהייתה לו סמכות לחלק 13,774 בלבד. ברחבת הטקס בהר הרצל הוקמו יציעים ובהם 7,326 מקומות ישיבה. אך לאחר ההפחתה האמורה לצורכי הפקה ואבטחה עמד מספר המושבים הזמינים על כ-6,860. עם זאת, למרכז ההסברה יש 6,489 אסמכתאות בלבד על חלוקת הזמנות לטקס.

לטענת משרד התרבות, החלוקה המופחתת של מספר ההזמנות ביחס למספר המושבים הזמינים נעשתה מתוך רצון להימנע מעומס יתר וכמקדם בטיחות, וזאת נוסף על ההפחתה שהובאה בחשבון בחישוב המושבים הזמינים. בפועל, מגלה הדוח, כי יותר מ-500 מושבים ביציע המרכזי בטקס שלא נמצאו אסמכתאות על הקצאתם - אוישו, בין השאר, על ידי בעלי תפקידים במשרד התרבות, דבר המעורר חשש כי ההזמנות למושבים אלו ניתנו לבעלי תפקידים ולמקורבים להם, תוך מניעת זכות זו מהציבור הרחב.

תהליך בחירת משיאי המשואות: מועמדים נוספו לרשימת המומלצים מבלי שהוועדה דנה בהם

לפי הדוח, מבלי לפגוע בזכויותיהם ובהישגיהם של מדליקי המשואות שנבחרו, חלקים מהליך הבחירה בוצעו שלא בהתאם ל"תקנון לבחירת משיאי המשואות בטקס ערב יום העצמאות", ולעיתים באופן שפגע בסמכויותיה ובמעמדה של הוועדה הציבורית שפועלת למטרה זו. ההחלטה הסופית של הוועדה הציבורית לגבי רשימת המועמדים המומלצים להשאת המשואות נעשתה בשיחות טלפוניות פרטניות בין יו"ר הוועדה, שמשמש גם מנהל מרכז ההסברה, לחברי הוועדה הציבורית. השיחות לא נעשו במתכונת של שיחת ועידה שהייתה מאפשרת לחברי הוועדה הציבורית לקיים דיון משותף והצבעה כנדרש בתקנון לצורך קבלת ההחלטות.

באותן שיחות אושרו מועמדים שנוספו לרשימת המומלצים, שמועמדותם, על פי סיכום דיון הוועדה ועל פי דברי חלק מחבריה, כלל לא נדונה קודם. זאת, מבלי שהועברו מראש חומרי רקע על המועמדים לבחינת חברי הוועדה. כמו כן, נוסף מועמד שמועמדותו נדחתה בשלבים מוקדמים יותר על ידי הוועדה. במקביל, נגרעו שבעה מועמדים שהוועדה הציבורית אישרה - ושמותיהם הגיעו לשלב הסופי. כך על פי דוח המבקר.

מסדר דגלים בטקס הדלקת המשואות
מסדר דגלים בטקס הדלקת המשואות | צילום: חדשות עשר

יועץ תקשורת בהתנדבות לשרת התרבות - הועסק על ידי מפיק הטקס

שפירא ציין בדוח את מאיר סוויסה, יועצה הקרוב של השרה רגב, שלדבריה שימש לה יועץ תקשורת בהתנדבות. מהדוח עולה כי סוויסה הועסק על ידי מפיק הטקס - שאותו העסיק משרד התרבות, ובכך יש טעם לפגם.

מיוני 2015 עד פברואר 2017 הועסק סוויסה באופן ישיר או באמצעות חברה שבבעלותו כעוזר פוליטי לרגב. מהדוח עולה כי לאחר סיום העסקתו, ממארס 2017 ועד למארס 2018, הוזמן סוויסה על ידי מרכז ההסברה, ולעיתים גם על ידי לשכת השרה, לדיונים במשרד התרבות ואף השתתף בחלקם. בהזמנת עבודה בין מפיק הטקס לסוויסה מינואר 2018, סוכם כי האחרון ייתן שירות ייעוץ תוכן לטקס, שתמורתו התחייב המפיק לשלם לסוויסה 20 אלף שקלים.

עוד עולה כי סוויסה זומן לדיונים בנושא טקס המשואות ואירועי יום העצמאות ולמעשה, פעל בשני כובעים בעיסוקיו בנושא טקס המשואות - פעם כיועץ תקשורת בהתנדבות לשרת התרבות ופעם כיועץ המועסק על ידי המפיק. רגב מסרה למשרד מבקר המדינה בינואר 2019 כי מרגע שנודע לה על העסקתו של סוויסה על ידי המפיק, היא ביקשה להפסיק לזמן אותו לפגישות בלשכתה. משרד התרבות מסר כי הקשר בין השרה לבין סוויסה, היקפו, משכו, תכיפותו ותוכנו - לא היו בידיעתו של מנהל המרכז.

לפני כשנה, הגיב סוויסה בגלי צה"ל לפרסום של חדשות 13, לפיו הועסק על ידי "בנדה הפקות", החברה שנבחרה על ידי משרד התרבות להפיק את טקס המשואות. "הפנייה אליי נעשתה ממפיק הטקס יגאל בן דוד לאחר שההפקה נתקעה עם קונספט לא מוצלח", אמר. "רציתי לייעץ בחינם, אבל הוא הציע לי לשלם כדי שאהיה מחויב. הוא אמר לי 'אני רוצה להרגיש נעים להתקשר אליך'". סוויסה ציין כי אינו משמש כבר כיועץ בשכר של רגב. "מקורב זו המצאה של התקשורת. לפעמים רגב שואלת בעצתי - ותמיד היא מחליטה בעצמה. האם אני צריך לבקש מחילה שאני מכיר את השרה?". כמו כן, אמר כי דבר העסקתו בטקס היה שקוף: "שמי הופיע ברולר".

שרת התרבות, מירי רגב
שרת התרבות, מירי רגב. | צילום: חדשות 13

תגובת משרד התרבות

"שרה התרבות והספורט מירי רגב מברכת על דוח המבקר ותקים לראשונה מאז קום המדינה ועדה ציבורית שתקבע קריטריונים ברורים לחלוקת הזמנות לכל הטקסים הממלכתיים, ובהם טקס המשואות. אנו מודים למבקר המדינה על ההערות, שאת חלקן כבר יישמנו עצמאית תוך כדי תנועה, ומזמינים את הציבור לצפות גם השנה בטקס שצפוי להיות מרגש, מרשים ומרהיב", נמסר מהמשרד.

"משרד התרבות והספורט מברך על ממצאי דוח המבקר, שחלקם כבר יושמו עצמאית על ידי המשרד ועל ידי מרכז ההסברה כחלק מהפקת הלקחים מהטקס בשנת 2018. פעילותם המהירה של המשרד ומרכז ההסברה זכו למחמאות מצד המבקר - שמציין זאת בדוח המפורט והחשוב שכתב. נציין עוד כי עם קבלת טיוטת הדוח לפני מספר שבועות, הוחל ביישום חלק ממסקנותיו, כחלק מהיותנו משרד המשפר תוך כדי תנועה את הטעון שיפור, מתוך אחריות ושליחות ציבורית", לשון התגובה.

"אין חולק כי הטקסים בארבע השנים האחרונות היו מהמרהיבים שראתה המדינה, שעה שהביאו  לידי ביטוי את הפסיפס הרחב שממנו מורכבת החברה הישראלית. הדבר התבטא גם בזהות מדליקי המשואות, שכפי שציין המבקר, לא נפל שום פגם בבחירתם. גם בהקשר זה, ולקראת הטקס הקרוב, התקנון השתנה בהתאם להפקת הלקחים וממצאי המבקר", מסרו ממשרדה של רגב. "לראשונה השרה רגב פתחה את טקס חגיגות השבעים לציבור הרחב על ידי  הוספת חזרה גנרלית נוספת והגדלת כמות המושבים לטובת הציבור הרחב באמצעות  חברת בימות".

"כחלק מהפקת הלקחים ולאור מממצאי המבקר באשר לאופן חלוקת ההזמנות לטקס, יזמה השרה רגב, מתוקף תפקידה כיו"ר ועדת טקסים וסמלים, את הקמתה של ועדה ציבורית בראשות השופטת בדימוס נחמה מוניץ. הוועדה תבחן לראשונה את סוגיית חלוקת ההזמנות לכל הטקסים הממלכתיים כולל טכס הדלקת המשואות. חלוקת ההזמנות לארועי ה70 נעשתה באופן זהה לנוהג הקיים על פיו חולקו כרטיסים לטכס לגופים ממלכתיים שונים מאז קום המדינה, בתוספת של מרכז השלטון המקומי, זאת לאור שיתוף הפעולה והמעורבות של מספר רב של רשויות והסיוע שלהן בהפקת  הארועים הרבים שהיו ברחבי הארץ, כפי שאף עולה מהדוח", הדגישו.

"כל ניסיון להציג תמונה אחרת ולטעון או לרמוז לשיקולים זרים בחלוקת ההזמנות הינה שקרית, אין בה כל אחיזה במציאות ויש בה להטעות את הציבור ולגרום לעיוות מכוון של דוח המבקר, שאין בו כלל טענה כזו, כי אם רק דרישה לעשות סדר אחרי 70 שנה" הבהירו במשרד התרבות. "ב-70 שנות קיומה של המדינה היה נוהג קבוע לפיו חולקו הכרטיסים למוזמנים בלבד והאחריות על חלוקת הכרטיסים הייתה על הגופים הממלכתיים שבאופן מסורתי קיבלו כרטיסים בהקצאה . הוועדה תקבע לראשונה אמות מידה גם לעניין זה".

"השרה מודה לשופטת מוניץ על היענותה לבקשה. במשרד לוקחים לתשומת הלב את הערותיו של המבקר ומודים לו על כך, כפי שהם מודים לו על המחאות שחילק באשר לארגון הטקסים, העמידה בתקציבים, הסדר המופתי, השמירה על הסדר והביטחון על אף המורכבות הגדולה", נמסר. "משרד התרבות והספורט והשרה רגב מודים לאנשי מרכז ההסברה ולכלל הגורמים המקצועיים של המשרד, שפעלו ללא דופי ועשו לילות כימים לקיום עשרות אירועים איכותיים ומרגשים לרגל חגיגות ה-70 למדינת ישראל. אנו מזמינים את כולם לצפות גם השנה בטקס החשוב, שצפוי להיות מרהיב, מרגש ומרשים".