דוח: 80% מבני הנוער בסיכון נפגעו מינית; כרבע משתמשים בסמים

מנתוני עמותת "עלם" עולה כי שיעור האלימות המינית כלפי נערות עלה פי שניים לעומת השנה שעברה, וכי 20% מבני הנוער סבלו מאלימות במשפחה וברשת. צריכת הסמים בפריפריה גדולה משמעותית

 אלימות בבתי הספר
אלימות בבתי הספר, אילוסטרציה | צילום: חדשות עשר

במהלך שנת 2018 חלה עלייה במקרי האלימות המינית כלפי בני נוער - כך עולה מהדוח השנתי של עמותת "עלם" שהוגש הבוקר (ראשון) לנשיא המדינה ראובן ריבלין. מהדוח של העמותה, הפועלת למען בני נוער במצבי סיכון ומצוקה, עולה כי בשנה החולפת ישנה עלייה גם במקרי האלימות במשפחה וברשת ואף נרשם שימוש נרחב בסמים.

אחד הנתונים המדאיגים ביותר שמציג הדוח, הכולל מידע שנאסף מיותר מ-21,000 צעירים וצעירות שפנו לעמותה במהלך השנה הקודמת, הוא כאמור העלייה בשיעור האלימות המינית כלפי צעירים וצעירות. אחוז הדיווחים והפניות ברשת בנושא פגיעות מיניות היה פי שניים השנה ביחס לשנים הקודמות, ומרביתן הגיעו מנערות וצעירות. על פי הנתונים, 80% מבני הנוער שבהם טיפלה העמותה במהלך השנה האחרונה חוו אלימות מינית.

ריבלין מקבל את דוח עלם
ריבלין מקבל את דוח עלם | צילום: חיים צח / לע''מ

כתבות נוספות בחדשות 13:

"אחי ישחט אותך": כך סחטה צעירה נערים שהתנדבו לעזור בגיוס כסף

משפחת נער שמת לפני 5 שנים תבעה המשטרה: לא טיפלה כראוי בדיווח

"קוראים לי וירוס": הילד שהעלה סרטון לרשת וסיפר על החרם שעבר

אלימות מינית, אילוסטרציה
אלימות מינית, אילוסטרציה | צילום: Getty image back

מממצאי הדוח עולה כי כרבע מבני נוער שפנו לעמותה משתמשים בסמים. יתר על כן, התופעה הופכת לרווחת יותר בקרב בני נוער צעירים יותר, בגילאי 16-12. שיעור השימוש בסמים בפריפריה גדול אף יותר ומגיע ל-50% מבני הנוער. "השנה ראינו, יותר מתמיד, שעבור בני הנוער הסמים קלים יותר להשגה בזכות הרשתות החברתיות והאפליקציות השונות, שהופכות את הסמים לנגישים בכל מקום", אמרה ענבל דור קרבל, מנכ"לית העמותה.

20% מבני הנוער שפנו לעמותת עלם בשנה שעברה סבלו מאלימות במשפחה, ברחבי הרשת או בתוך הקהילה. בקרב אוכלוסייה בסיכון גבוה, מחצית מהנערים שפנו לעמותה סבלו מאלימות. בני נוער חשופים יותר בשנים האחרונות לשיח אלים, חסר עכבות ולא מבוקר שמתקיים ברשתות החברתיות.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בתגובה לדוח כי "הנערים והנערות שנסיבות חייהם הובילו אותם אל הרחוב, על מצוקותיו ואכזריותו, הם הילדים והילדות שלנו. אתם ב'עלם', הובלתם ומובילים את השיקום והחיבור של נוער בסיכון. עם הרבה מסירות, אהבה ושיח בגובה העיניים. אתם נמצאים יחד עם הנערים והנערות איפה שהם נמצאים. הם לא צריכים לחפש אתכם, אתם יוצאים לחפש אותם".

מתוך דוח עלם לשנת 2018
מתוך דוח עלם לשנת 2018

ריבלין הוסיף כי "בטיפול בתיקי חנינות, אני נתקל בנערים ובנערות שנסיבות חייהם הביאו אותם להסתבך בפלילים. יד שהושטה לעזרה בזמן הנכון, פגשה אצל הנער או הנערה רצון להשתנות, הזדמנות לתיקון. יש לא מעט נערים ונערות שעשו שינוי והפכו להיות אנשים שהחברה בישראל גאה בהם. חיילים מצטיינים, חיילים קרביים, מפקדים. לרבים מהם אני מוחק את המרשם הפלילי, ומסיר מהם את התיוג כעבריינים. תודה לכם על ידכם המושטת לבני הנוער הזקוקים לכך".

נאוה ברק, נשיאת עמותת "עלם", התייחסה אף היא לדוח: "מזה 35 שנה, 'עלם' מאתרת אלפי בני נוער בסיכון ומסייעת להם להתמודד עם מצוקותיהם. השנה זיהינו תופעות קשות בקרב בני הנוער שפגשנו - אחד מכל ארבעה משתמש בסמים, ארבעה מכל חמישה סבלו מאלימות מינית ואחד מכל חמישה דיווח על אלימות במשפחה, ברשת או בקהילה. אלה תופעות מדאיגות ואנו פועלים בנחישות לצמצם אותן ולתת מענים להתמודדות בכל המרכזים שלנו ברחבי הארץ".