14 שעות ביממה: כיצד הפכו הישראלים מכורים לעבודה?

90% מהציבור ממשיך לשלוח מיילים, לענות לטלפונים ולמלא משימות גם אחרי שעות העבודה. נראה שיותר ויותר אנשים נדבקים במגפת ה"וורקוהוליזם" - ומוותרים על חופשות ועל זמן פנוי • פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 10:18

אם גם אתם נשארתם שוב עד שעה מאוחרת במשרד, אם המחשבות נודדות לשם או שאתם כבר בבית אבל חייבים לענות על עוד אימייל אחרון - ברוכים המצטרפים למגפה שהולכת ומתפשטת - "ההתמכרות לעבודה". קצת קשה להגדיר אותה, וממילא עבודה היא חלק מהותי ביום יום שלנו, אבל נדמה שהגבולות היטשטשו יותר מתמיד. 90 אחוזים מהישראלים ממשיכים לעבוד אחרי שעות העבודה.

לאור הנתונים נשאלת השאלה: האם העובד הישראלי מכור לעבודה, או בשם הלועזי של המונח - וורקהוליק? "ברור", השיב הפסיכולוג התעסוקתי יובל פלג, "אנחנו עובדים 12, 13, 14 שעות ביממה. אנחנו לא יודעים ליהנות מעבר לשעות העבודה, אנחנו מקבלים את ההערכה על מי שאנחנו על כמות השעות שאנחנו עובדים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חופשות, סיגרים ושמפניה בבריכה: תמלולי חקירת תיק 1000 נחשפים

סקר חדשות 13: גנץ מוביל במנדט על רה"מ – שמנצח בבחירות ישירות

יממה אלימה: כך משפיעה המתיחות הפוליטית על הרחוב הישראלי

מכורים לעבודה
מכורים לעבודה | צילום: חדשות 13

ואכן, הנתונים מדברים בעד עצמם: הישראלים עובדים שלוש שעות יותר מהממוצע במדינות ה-OECD, יותר מ-40 שעות שבועיות. "אני חושב שהאנשים היום ממוקדים בהמון דברים וחיים בסוג של הפרעת קשב והעבודה היא עוד אחת מהפרעות הקשב", הוסיף פלג. לטענתו, כמעט כל הדברים שאנו עושים בחיי היום יום שלנו נעשים ברמה של התמכרות - החל מנושא המשפחה, דרך העבודה וכלה בשעות הפנאי. "המוטיב החוזר הוא מוטיב ההתמכרות", אמר. "אנחנו בעיקר מכורים לעצמנו, למימוש של ה'אני', אנחנו נמצאים ברדיפה בלתי פוסקת אחריו".

מי שהייתה במשך תקופה מכורה לעבודה - עד לכדי ויתור על חופשות או חלק מהמסיבות של ילדיה בגן, היא חיה פינקל-גרינברג, שהודתה: "הייתי וורקוהוליקית בכל נימי איברי". בעברה, הייתה חיה מנהלת שיווק, הקימה את "שופרסל אונליין" וניהלה מחלקות שיווק בחברות אופנה. "כבר בשבע בבוקר יש ישיבת שיווק ומסיימים את היום, במקרה הטוב, בשבע או בשמונה בערב". אבל, כאמור, היא כבר לא במצב הזה - זאת מכיוון שבשלב מסוים החליטה לעצור הכול ולשנות מסלול. היא למדה אימון וכיום היא מאמנת בעלת מרכז לימודים לתלמידים אחר הצהריים. "אני חושבת שבאותה תקופה ברחתי מחיי הנישואים הלא מוצלחים וקיבלתי בעבודה את כל מה שאני צריכה - הכרה, פידבקים, פרגון אהבה והצלחה. ההצלחה ממכרת".