ארגון המורים מאיים: "לא נפתח את שנת הלימודים הקרובה"

היו"ר רן ארז הודיע כי בכוונתו להשבית את הלימודים ב-1 בספטמבר, ותקף את משרדי האוצר והחינוך: "מתעלמים מבעיות אקוטיות במערכת החינוך, חייהם של המורים הפכו לבלתי נסבלים"

זמן צפייה: 01:11

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, הודיע היום (רביעי) כי בכוונת הארגון להימנע מפתיחת שנת הלימודים שתחל באחד בספטמבר. "המורים מסרבים להמשיך להיות שק החבטות של הממשלה. משרדי האוצר והחינוך מתעלמים מבעיות אקוטיות של מורי ישראל", אמר ארז.

לטענתו, המצב נוצר בשל היעדר הרצף השלטוני בשנים האחרונות: "בשש השנים האחרונות התקיימו ארבע מערכות בחירות בישראל. מי שנפגעים יותר מכל הם המורים, שמעמיסים עליהם בכל פעם עוד משימות ולא פותרים להם בעיות קיימות במערכת החינוך".

הפגנת מורים מול בית הדין לעבודה בתל אביב, במהלך שביתת מורי החינוך העל יסודי
הפגנת מורים מול בית הדין לעבודה בתל אביב, במהלך שביתת מורי החינוך העל יסודי | צילום: משה מילנר, לע''מ

הדרישות שמציג יו"ר ארגון המורים, נוגעות בין היתר לחינוך המיוחד, לפגיעה בתנאי הפנסיה של המורים, לעומס המוטל על המורים בעקבות הרפורמה בבחינות הבגרות ולעבודה ללא תגמול בשבתות ובלילות.

"ארגון המורים מקיים למעלה מעשור דיונים עם משרד האוצר ומשרד החינוך על מנת לטפל בבעיות האלה, אבל בפועל מה שקורה זה שהמטלות רק מתווספות וחייהם של המורים נהפכו לבלתי נסבלים", אמר יו"ר הארגון.

על אף איומי הארגון, בשונה מהסתדרות המורים, הוא מוגבל בהסכם שכר שמחייב אותו להימנע משיבוש שנת הלימודים ולפתוח בשביתה.

בעקבות הכרזת ארגון המורים, הודיע יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, כי מפלגתו תעמיד את העלאת שכר המורים ואת דרישותיהם כתנאי לכנסיתה לכל ממשלה. "ממשלת נתניהו מפקירה את החינוך, מפקירה את המורים ואת הילדים שלנו", אמר פרץ. "מורה ללא ביטחון תעסוקתי, שמתקשה לסגור את החודש אינו יכול לתת חינוך טוב לילדים שלנו. אנחנו מתחייבים לדאוג לשכר הולם למורים, לכיתות קטנות וליחס אישי יותר לכל תלמיד בישראל. אצלנו בני אדם הם לפני הכל".

אתמול הודיע משרד החינוך כי מצא מענה תקציבי לחינוך המיוחד וכי שנת הלימודים תיפתח כסדרה. זאת, לאחר שהסתדרות המורים הכריזה בשבוע שעבר על סכסוך עבודה בעקבות הרפורמה בחינוך המיוחד.

בין היתר, הושג תקציב לתלמידים עם אוטיזם ולילדים שסובלים מאלרגיות מסכנות חיים. עם זאת, כיוון שלא נמצא מקור מימון למהלך, הוא יגרור השהייה של התוכנית לסבסוד חופשת חנוכה. במשרד טענו כי תוכנית זו תעלה לדיונים בממשלה על מנת למצוא לה מקור תקציבי.

הנהגת ההורים הארצית מסרה בתגובה כי "אנחנו מברכים על הפתרון הנקודתי שנמצא לטובת ילדי החינוך המיוחד. נושא שחייבים לעשות כל מה שניתן כדי לוודא שיטופל בצורה הראויה ביותר. במקביל, אנו דורשים כי משרד החינוך והממשלה החדשה ימשיכו עם הפתרון שהיה נהוג עד כה, ויאשרו בהמשך את הסבסוד לבתי הספר של החגים".

בנוסף לסכסוך העבודה בנושא הרפורמה בחינוך המיוחד, בתחילת השבוע הכריזה הסתדרות המורים על סכסוכי עבודה נוספים נגד משרדי האוצר והחינוך, עקב פגיעה מתמשכת בעובדי ההוראה.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, אמרה כי "ישנה פגיעה יומיומית במעמד ובזכויות של עובדות ועובדי ההוראה, דבר שישליך ישירות על טיב החינוך של התלמידים במערכת החינוך. הכרזנו על כמה סכסוכי עבודה בתחומים שבהם המשא ומתן עם משרד החינוך והאוצר הגיע למבוי סתום. בכל מקום שבו תהיה פגיעה באנשי החינוך שלנו - נפעל. לא נשקוט עד שלא יימצא פתרון לכל הסוגיות".

ביום חמישי שעבר הוגשו לממונה הראשית על יחסי עבודה, עו"ד רבקה ורבנר כמה סכסוכי עבודה שבהם עוסקת הסתדרות המורים בתקופה האחרונה, בהם פנסיה, הרפורמה בחינוך המיוחד, מורות נודדות ומנהלי מרכזי מחוננים.

גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה | צילום: GettyImages

מטעם הסתדרות המורים נמסר כי משרד החינוך מבקש ליישם רפורמה בחינוך המיוחד כפיילוט במחוז צפון - ללא היערכות ראויה. המשרד לא משתף איתנו פעולה ומקבל החלטות חד צדדיות, דבר שלא מתקבל על הדעת. בנושא הפנסיה - ניסינו לנהל משא ומתן עם האוצר על הסדרת תנאי הפנסיה, אך טרם האוצר נענה לדרישתנו, נוסחה פשוטה וקלה לחישוב שהיא נגזרת מהמשכורת האחרונה.

עוד נמסר כי המורות הנודדות, שעובדות במספר רב של מוסדות חינוך, בעיקר עם תלמידים בעלי לקויות שמיעה וראיה, נדרשות לנדוד ממקום למקום ולא מקבלות את תנאי העבודה שלהם הן זכאיות. בנוגע למנהלי מרכזי מחוננים, בחודש מארס הגענו להסכמות בנושא, שכן אנשי חינוך אלו עובדים ללא הסכם, אולם עד כה לא קיבלנו לידנו טיוטת הסכם להתייחסות.

הכרזנו בדצמבר 2017 על סכסוך עבודה בנושא ימי המחלה. לאחרונה, בית הדין ביטל את צו המניעה מלהכריז על שביתה. לא ייתכן שיורידו לעובד הוראה 1.4 ימים בממוצע על יום מחלה אחד שהוא נעדר בגינו. במקביל, בנוגע להסכמי שכר של מנהלות אשכולות גנים ומפתנים, אנו מנהלים משא ומתן כבר חודשים, לאחרונה הגענו להסכמות עקרוניות, אולם טרם נחתם הסכם. לפני כשבועיים, הועברה אלינו טיוטה ראשונית של הסכם קיבוצי על ידי האוצר, שהגבנו אליה ובשלב זה אנו ממתינים להתייחסות האוצר - כך לפי הסתדרות המורים.