התלמידים זועמים: המורים לא מתנתקים מהנייד - גם בזמן השיעורים

למרות שע"פ חוזר מנכ"ל חל איסור מוחלט להשתמש בסלולרי במהלך יום הלימודים - יש מורים שמתקשים להוריד את העיניים מהמסך. "במקום להוות לנו דוגמה הם משתמשים בנייד. זה מפריע"

זמן צפייה: 03:02

מורה שמשחק "קנדי קראש" בזמן שהתלמידים מכינים עבודה, טלפון שמצלצל למשגיח בעודו שומר על הנבחנים ומורה שיוצאת באמצע השיעור כי חייבת לענות לשיחה - אומרים ש"הצלצול הוא בשביל המורה ולא בשביל התלמידים", אלא שכעת מתברר שלא רק צלצול בית הספר.

יותר ויותר תלמידים בבתי ספר יסודי ותיכון מעידים לאחרונה: המורות והמורים כל הזמן בטלפון. "יש שיחות בין התלמידים על זה שהמורים לוקחים לנו את הטלפונים - והם בעצמם משתמשים בטלפונים באמצע השיעור", אמרה יובל גודקר, תלמידת כיתה י' מבאר שבע. אליה הצטרפה גם אביטל ארונוב, תלמידת כיתה ה' מרמלה, שסיפרה כי "המורה כל הזמן בטלפון. לפעמים היא יוצאת החוצה לדבר ואפילו לא מתרכזת בנו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ליברמן: "ישראל ביתנו תצביע נגד חסינות לנתניהו"

טיפס לקומה ה-4 בעזרת הסורגים – וחילץ בן 4 שנלכד בדירה הבוערת

ליברמן: "ישראל ביתנו תצביע נגד חסינות לנתניהו"

התמכרות לפלאפון
התמכרות לפלאפון | צילום: חדשות 13

ההתמכרות למכשירים הסלולריים, ללא ספק אחת המגפות של ימינו - לא פסחה כנראה גם על אנשי החינוך, מה שבאופן לא מפתיע - מעורר תרעומת בקרב תלמידים. "כשטלפון של מורה שמשגיח על מתכונת מצלצל באמצע זה מוציא אותי מריכוז", זעמה יובל.

אחרי שנים של מחלוקות סביב סוגיית הטלפונים בכיתות, לפני כחודשיים פורסמו הנחיות שמגבילות שימוש בסמארטפונים בבתי ספר יסודיים על ידי התלמידים, איסור שבהמשך מתוכנן להתרחב גם לחטיבות ולתיכונים - שמנסים כבר היום לצמצם בעצמם את השימוש. עידן כהן, תלמיד כיתה י' ממכמורת, הסביר: "יש מורים שמבקשים ומוודאים שהטלפון בתוך התיק, אפילו יש לנו קופסת טלפונים בכיתה".

כיתה בבית ספר יסודי
כיתה בבית ספר יסודי | צילום: GettyImages/אימג'בנק

כעת התלמידים עולים למתקפה מול המורים ואומרים: נאה דורש, נאה מקיים. "מפריע לי שלוקחים לי את הטלפון בתחילת השיעור, ובמקום להביא לנו דוגמה הם משתמשים בטלפון", הוסיפה יובל.

ואם בבית ספר שימוש של מורה בסמארטפון יכול לפגוע בריכוז או בהקשבה, בגני ילדים - הקושי של הצוות החינוכי להתנתק מהמסך עלול להיות אפילו מסוכן. יערה שילה, גננת ומומחית לגיל הרך מכללת אפרתה, הסבירה כי "אף אחד לא מגביל וזו באמת תופעה מזיקה - הן רגשית והן פיזית".

גננת עסוקה בפלאפון, ולא שמה לב לפעוט שנוגע בחוטי חשמל
גננת עסוקה בפלאפון, ולא שמה לב לפעוט שנוגע בחוט שיוצא מהקיר | צילום: חדשות 13

בסרטון שהגיע לידי חדשות 13 מפעוטון בצפון הארץ, תועדה סייעת שמשגיחה לבדה על כעשרה פעוטות - שקועה במשך דקות ארוכות בסלולרי, גם כשאחד הילדים שולח יד לחוטים שיוצאים מהקיר בקצה החדר - הסייעת כלל לא מבחינה בכך. "לצערנו, בתוך גילאי לידה עד 3 אין שום חוק שמדבר על הסלולרי. גם החוק שחוקק, חוק הפיקוח, מינימלי ומדבר על סטנדרטים מינימליים".

בניגוד לחינוך בגיל הרך, בגני העירייה ובבתי הספר שימוש סלולרי על ידי עובדי ההוראה אסור מפורשות במהלך שעות הלימוד על פי חוזר מנכ"ל. ועדיין נראה כי האכיפה רופפת - אל מול כוח המשיכה הממגנט של המסך.