"טלפונים טיפשים": ההורים שהחליטו לקנות לילדיהם ניידים ישנים

בשנה האחרונה ישנה יוזמה חדשה בקרב משפחות, שמחליטות לא לקנות לילדים טלפונים חכמים. זאת, מתוך הרצון למנוע מהם להיחשף לתכנים לא מתאימים - ולהתמכר. "לתת להם להיות ילדים כמה שיותר זמן"

זמן צפייה: 04:03

טלפונים טיפשים – לילדים וילדות חכמים, זוהי היוזמה שתפסה בשנה האחרונה בקרב הורים וילדים. יוזמה זו משבלת בין הרצון מצד אחד להיות בקשר הדוק עם הילדים, לבין הצורך לדחות כמה שאפשר את החשיפה לתכנים מסוימים ולמנוע התמכרות לטלפון הנייד.

ערן עולה לכתה ג' והוריו החליטו שיקבל טלפון טיפש, ללא אינטרנט ועם ישומונים בסיסיים. עדי ליפשיץ, אמו של ערן, סיפרה מדוע החליטה להעניק לו טלפון מהדור הישן: "הילד בן שמונה וחצי, צריך להיות כנים. לא הייתי נותנת לו לרכוב על אופניים חשמליים, אבל על אופניים רגילים כן. אותו דבר עם סמארטפון – אני אתן לו אחד שיגרום לו להרגיש בטוח".

כתבות נוספות בחדשות 13:

מבחן הסמארטפונים עד 1,000 שקלים: מי הציג ביצועים טובים יותר?

האם וואווי אוספת מידע מהטלפונים שלנו – ואיך זה קשור לארה"ב?

חופשה ללא נייד: אתרי התיירות שמציעים להתנתק מהטלפון הסלולרי

ערן ליפשיץ
ערן ליפשיץ | צילום: חדשות 13

בערים רבות נעשו קניות מרוכזות לכיתות שמאמצות את השיטה. גם רשויות מקומיות לא מעטות מתארגנות ותומכות ביוזמת ההורים. הסכנה שממנה חוששים רבים, ממנה מגיעה התמיכה הרבה - היא לא רק בחשיפה לתכנים לא מתאימים, אלא גם באיבוד מיומנויות החברתיות.

למרות האהדה הרבה שמקבלת היוזמה, לא תמיד ההורים משתפים פעולה. עדי ליפשיץ מספרת על הגישות השונות בקרב ההורים: "יש הורים שחושבים שהם יכולים לחסום תכנים. אבל אם אתה יכול לחסום את הכול – למה לקנות טלפון שאם הוא ישבר, יעלה 400 שקלים לתקן אותו?". היתרונות בעינייה עולים על החסרונות שיכולים להיווצר, כל עוד הורי הכיתה מתאגדים ומונעים חיכוחים חברתיים בנושא.

בנוסף לעדי, גם ליעד סייג סטרולוב החליטה שבנותיה יקבלו טלפון ישן - וכיום היא פעילה בתוכנית שקיבלה את השם "תנו לגדול על שקט". לדבריה, התמכרותם של ההורים לא חייבת לעבור לילדיהם: "אנחנו כבר בוגרים, והילדים שלנו לא סיימו את ההתבגרות שלהם". לדבריה, "צריך לתת להם להיות ילדים כמה שיותר זמן".