האם וואווי אוספת מידע מהטלפונים שלנו - ואיך זה קשור לארה"ב?

אתם אולי מכירים אותה מהפרסומת עם גל גדות, אבל ענקית הטכנולוגיה עומדת במרכז מלחמת סחר בין סין למערב, שבו חוששים שמדובר בזרוע מודיעינית מתוחכמת של הממשל. יצאנו לבדוק אם החשש מוצדק

זמן צפייה: 11:25

אתם מכירים אותה מהפרסומות של גל גדות והסמרטפונים המתקדמים, אבל ענקית הטכנולוגיה ווואי עומדת היום במרכזה של מלחמה קצת פחות נוצצת - מלחמת הסחר בין סין למערב. בממשל טראמפ חוששים שמדובר בזרוע מודיעינית מתוחכמת של הסינים שמאיימת לשאוב מידע רגיש מהמכשירים שלנו, ומזהירים את ישראל מכניסתה של וואווי לתשתיות אנרגיה ותקשורת מתקדמות.

קשה לחשוב על מותג שהסינים גאים בו יותר מאשר וואווי – אימפריית התקשורת הגדולה בעולם שנוסדה על ידי בן של זוג מורים שהיה לו 2,500 דולר בכיס. אבל מה שהפך לחלום מתוק בצד אחד של העולם – הוא הסיוט הגדול ביותר בצדו השני.

סמארטפון מתקפל של וואווי
סמארטפון מתקפל של וואווי | צילום: החדשות 13

"אחד החששות הוא שבטלפונים של וואווי תהיה איזו 'דלת סודית' בתוך הטלפונים שלנו ובתוך הראוטרים שלנו אליהם היא תוכל לפרוץ בכל רגע נתון. זה בסביבות ה-50% מהחשש", אומר ארז קריינר, לשעבר ראש אגף לאבטחת מידע בשב"כ. "ה-50% השני נוגע לזה שלא יודעים בדיוק מי הבעלים של וואווי. המניות כאילו מוחזקות על ידי העובדים, וחוששים מאוד מזה שבעצם החברה היא זרוע של הממשל הסיני".

אאבל עם כל הכבוד לגל גדות, הטלפונים שמייצרת וואווי הם לא לב העניין אלא ציוד הטלפוניה והרשתות של החברה. וואווי חולשת על רוב רשתות הדור הרביעי שפרוסות בעולם ובשנים האחרונות היא מנסה להשתלט על בניית הדור החמישי של רשתות הסלולר – וזה מטריד לא רק את האמריקנים אלא את אירופה כולה.

גל גדות
גל גדות | צילום: וואווי

ד"ר ג'ון בראון, אקטיביסט ומומחה למדעי המחשב, מסביר: "אנחנו כבר נמצאים היום על פתחו של המעבר בין דור רביעי לחמישי שזה שינוי פרדיגמה. זה לא רק פי שתיים יותר מהר. אנחנו מדברים על זה שכל המכשירים בעולם יהיו מחוברים לזה. מהמחשב ומכונת הכביסה ועד לבגדים שלנו והמוזיקה שלנו, גם אם מכשירי הקצה לא יהיו של וואווי, כל התווך הזה כן יהיה שלהם. הכל יעבור דרכם. אנחנו מדברים פה על עניין גיאו פוליטי. מי שישלוט בדור החמישי, וכרגע זו וואווי, ישלוט בעולם".

אז הדור החמישי של רשת הסלולר היא למעשה מערכת ההפעלה של עולם המחר, והשאלה היא עד כמה אפשר להרגיש נוח שוואווי תחזיק במפתחות לכל העסק. בעיקר בשל העובדה שמדובר בחברה שעל פי פרסומים שונים יש מוסר עסקי מוטל בספק: לצד האשמות על ריגול עסקי, בשנים האחרונות עולות שוב ושוב טענות כי החברה משאירה במוצריה דלת אחורית דרכה היא יכולה לשאוב מידע, החברה מכחישה בתוקף. האמריקנים, כאמור, החליטו שלא לקחת סיכון והכריזו מלחמה על החברה. והשלב המשמעותי ביותר בקרב הזה הגיע בינואר 2018, כשהווילון של המחלקה הראשונה במטוס הבואינג 777 נפתח ומנג וואנז'ו, ביתו של מייסד וואווי, דרכה על אדמת קנדה.

מנג וואנז'ו
מנג וואנז'ו | צילום: גטי אימג'ס

לפני כשנתיים וואווי שילמה קרוב למאה וחמישים מיליון שקל עבור חברת הקסאטיר הישראלית, ובשנה האחרונה התנהל פיילוט נרחב בשדות סולאריים בדרום הארץ, במטרה להתאים מוצרי וואווי שמשמשם לבניית תשתית לחשמל סולרי. בחודש שעבר סגן שר האנרגיה האמריקני נאם בכנס סייבר בישראל והזהיר: כניסת וואווי לתוך רשת החשמל הסולארי תספק לסינים מידע שלא בטוח שישראל רוצה לחלוק. וזה לא רק הנמל החדש בחיפה שנבנה ויתופעל על ידי הסינים, אלא גם הרכבת הקלה בתל אביב, ומנהרות הכרמל בחיפה, תחנת הכוח באלון תבור שנקנתה ממש לאחרונה ותנובה שנמצאת בבעלות סינית כבר מזמן.

מוואווי נמסר בתגובה: "Huawei היא חברה בבעלות פרטית מלאה. לאף ארגון או רשות ממשלתית אין קשר או התערבות בחברה. לחברה יש רקורד מוכח בתחום אבטחת הרשת. אנו מברכים על דיון המבוסס על חששות לגיטימיים ולא על האשמות שאינן מבוססות".