אביו של סלמון טקה ספד לו: "מקווה שיהיה הקורבן האחרון"

מאות ליוו למנוחות את הצעיר, ישראלי-אתיופי בן 18, שנורה למוות בסוף השבוע בחיפה: "דורשים שהרוצח יקבל את המגיע לו" • פעילים חברתיים קוראים למפגינים להגיע אחה"צ לצומת עזריאלי בת"א

זמן צפייה: 00:55

מאות ליוו היום (שלישי) למנוחות את סלמון טקה, שנורה למוות ביום ראשון על ידי קצין משטרה, בבית העלמין תל רגב הסמוך לחיפה. בלוויה, שהייתה טעונה מאוד, השתתפו משפחתו וחבריו של טקה, רבים מבני העדה האתיופית וראשי הקהילה, שקראו למנות ועדת בדיקה חיצונית שתחקור את תקרית הירי.

בתוך כך, המשטרה נערכת למחאת בני העדה האתיופית שצפויה להתחדש בשעות הקרובות באזור הצפון והמרכז. בשעה 16:30 תתקיים הפגנה בעפולה, ופעילים חברתיים קוראים למפגינים להגיע לצומת עזריאלי ב-17:00 ולחסום צירי תנועה מרכזיים.

מאות אנשים בהלווייתו של סלמון טקה
מאות אנשים בהלווייתו של סלמון טקה | צילום: חדשות 13

אביו של טקה, וורקה סלמון, אמר בלוויה: "אנחנו מבקשים צדק. הבן שלי כבר הלך. אני מקווה שהוא יהיה הקורבן האחרון. אל תבכו על הבן שלי, אנחנו דורשים שהרוצח יקבל את המגיע לו וימצא הצדק. תעזרו לי במאבק הזה".

"זה ילד שהייתה לו אהבה ושמחת חיים", הוסיף אביו של סלמון, "הוא היה חייכן ורגיש, תמיד היה אופטימי. לא ייחלתי לעמוד ליד גופתו. קוויתי שהוא יתחנך וישרת בצבא ויתרום את חלקו, כמו שרובנו מסכנים את חיינו ומגיעים ליחידות מובחרות למען המדינה האהובה, שמחנכת את בניה למעשים טובים ולכבוד, ולצערי מנצלים את המקום הזה לחולשה"

משפחתו של סלמון טקה עם המנחמים בבית הקהילה האתיופית
משפחתו של סלמון טקה עם המנחמים בבית הקהילה האתיופית | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בנושא:

מחאות ברחבי הארץ עקב הירי בסלמון טקה; 3 שוטרים נפצעו

נתניהו על הירי בסלמון טקה: "מצר על אובדן החיים, נגיע לאמת"

פקקים כבדים והבערת צמיגים: מחאה בקריות עקב הירי בסלמון טקה

"אנחנו חיילים טובים ואנשים ערכיים", אמר אסף גבאנה, מדריך נוער ומראשי הקהילה בקריות, "לא עשינו דרך ושילמנו מחירים יקרים להגיע למדינה בשביל שהילדים שלנו ימותו בגיל צעיר ויירצחו לעיניי חבריהם". "אני מבקש סליחה מסלמון שלא היינו שם בשביל להגן עליו. הפקרנו אותו ובא שוטר והרג אותו. כמה עוד אפשר? כמה בכי צריך להיות? אני רוצה שיבטיחו לי שהוא יהיה האחרון. הקהילה והמשפחה נקרעה, והעם צריך להיקרע מול הטרגדיה הנוראית הזאת".

משפחתו של סלמון טקה עם המנחמים בבית הקהילה האתיופית
משפחתו של סלמון טקה עם המנחמים בבית הקהילה האתיופית | צילום: חדשות 13

"אם יש שופטים בירושלים שיעשו צדק ולא ישלחו את הרוצח לחופשה. אנשים פוגעים בחיות ונכנסים מאחורי סורג ובריח, וקצין שרוצח את הילדים שלנו נותנים לו פרס"., הוסיף גבאנה.

חלקת הקבר של סלמון טקה בתל רגב
חלקת הקבר של סלמון טקה בתל רגב | צילום: חדשות 13

ח"כ יזהר שי מכחול לבן אמר באולם ההספדים: "אנחנו צריכים להתנצל בפניך סלמון, לא עשינו מספיק. יכולנו לחנך, לחוקק חוקים, להטיל מגבלות, להבהיר לכל מי שנוגע בדבר שכולנו משפחה אחת גדולה, אוהבת ומכילה. לא עשינו את זה ואני מתנצל על כך. חשוב לי שנזכור את סלמון לא רק כקורבן. הוא נפל במלחמה שאין צודקת ממנה. זו המלחמה על זכותה של העדה האתיופית בישראל להכרה".

ח"כ גדי יברקן מכחול לבן ספד: "יום עצוב שאין מילים לתאר. קהילה יקרה שלי, הייתי רוצה להבטיח לכם שסלמון הוא האחרון, אבל אני יודע שניפגש בלוויה הבאה. כחבר כנסת הייתי שמח להגיד דברים מעוררי תקווה, אבל זה יהיה לקשר לציבור ששלח אותי".

מאות אנשים בהלווייתו של סלמון טקה
מאות אנשים בהלווייתו של סלמון טקה | צילום: חדשות 13

"היום מי שהיה אמור לתת הספר זה ראשי המנהיגים של מדינת ישראל. הסיפור הזה לא של יוצאי אתיופיה, חרדים, ערבים – זה זכות בסיסים של אזרחים, חופש תנועה שנלקחה מאיתנו", אמר יברקן והוסיף: "כל אמא ישראלית מפחדת שהבן של יתגייס לצה"ל, אבל כל אמא אתיופית מפחדת שהבן שלה יצא לשכונה ויפגוש שוטר. זה מצב בלתי הגיוני ובלתי נתפס".

סולומון טקה
מחאה בקריות עקב הירי בסולומון טקה

הרב משה ברוך נשא דברים בתחילת טקס הלוויה: "כהגופה של סלומון מונחת לפנינו, כולנו צריכים לעשות חשבון נפש מאוד עמוק. לא רק קהילת יוצאי אתיופיה, אלא כלל החברה הישראלית. אנחנו צריכים להתאחד כשקורים דברים כאלה. הקהילה הזאת היא אחת המיוחדות, ששימרה במשך 2,500 שנים במסירות נפש מאוד מאוד גדולה על היהודית שלה, ועדיין לא מוכנים לקבל אותנו".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר לחדשות 13 לפני הטקס: "מחבק את המשפחה. הסיפור הזה מזעזע. צר לי להגיד את זה, הבחור נורה למוות בגלל הצבע שלו. אם הוא לא היה אתיופי סביר מאוד להניח שזה בכלל לא היה מגיע לזה. כן, צריך לחכות ולדעת את הנסיבות, אבל זה לא הפעם הראשונה שקורה דבר כזה. אני חושב שזה עניין של דעות קדומות וגזענות. כולם זכאים להיות חופשיים, גם סלמון היה זכאי לכך. יש זעם עצום. האנשים האלה מרגישים שהם על הכוונת, סובלים מאפליה וגזענות. המשטרה צריכה להבין את זה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190702-1205' autoplay='0' credit='' desc='יור מרצ ניצן הורוביץ' kid='1_p6sh8z5b' duration='104'']

חבר הכנסת לשעבר אברהם נגוסה אמר לפני הלווייה: "מה שקרה לא יכול לקרות במדינה דמוקרטית, מדינה שיש בה חוק וסדר, שאזרחים נהרגים על ידי שוטרים. עובדה שהבחור הזה, מלח הארץ, יצא לשחק עם חברים שלו בשכונה שלו, ושוטר, במקום להגן עליו, רצח אותו. זה העובדה. ויותר מזה, עד עכשיו לא מצאתי הסבר איך אפשר לשחרר בן אדם לפני שהסתיימה הלוויה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190702-1223' autoplay='0' credit='' desc='חבר הכנסת לשעבר אברהם נגוסה ' kid='1_7p473yzv' duration='162'']

כזכור, הירי בטקה עורר מחאות עזות בקרב קהילת יוצאי אתיופיה ברחבי הארץ. אתמול, השתתפו אלפי בני אדם באירועים, שנערכו החל משעות הצהריים במוקדים שונים בקריות וברחבי הארץ, בין היתר בקריית אונו, קריית אתא, באר שבע, ראשון לציון, אשדוד, רחובות, אשקלון ונתיבות. ההפגנות הסתיימו רק בשעות הלילה. שלושה שוטרים נפצעו בעימותים עם מפגינים בקריית חיים.

עשרות מהמפגינים שהתפזרו מההפגנה בצומת קריית אתא, צעדו לכיוון קריית חיים. בדרכם עברו בתחנת משטרת זבולון, שם ניסו לטפס מעל הגדרות. כוחות יס"מ התעמתו עם המפגינים שניסו לחדור לתחנת המשטרה והציתו אש במקום. כאמור, שלושה שוטרים נחבלו, והמשטרה פיזרה את המתפרעים על ידי שימוש ברימוני הלם.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190701-2315' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='התפרעות בתחנת משטרת זבולון' kid='1_c3whjoej' duration='20'']

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190701-2209' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_z5cefiud' duration='4'']

בעקבות המחאות, נחסמו לתנועה כבישים רבים ברחבי הארץ, למשך זמן ארוך. מחלף קיסריה בכביש 2 נחסם לתנועה בשני הכיוונים, כמו גם מחלף יבנה ומחלף ראשון לציון בכביש 4. כביש 25 נחסם לתנועה מצומת נתיבות לבית הגדי בשני הכיוונים, וכביש 40 - מצומת נען עד צומת עקרון, בשני הכיוונים. צומת הרחובות יצחק רבין-בן גוריון באשקלון נחסם אף הוא לתנועה. התנועה שבה לסדרה לחלוטין רק הלילה, סמוך לשעה 1:00.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190701-2217' autoplay='0' credit='' desc='הצתת אש על ידי המפגינים על גדר תחנת המשטרה' kid='1_ede58zvr' duration='12'']

אתמול, סיפר אסף גובנה, חבר משפחת טקה, לחדשות 13: "זו טרגדיה נוראית, שבה אחד מהנערים הטובים שלנו הגיע למועדון נוער וכעבור זמן קצר מצא את מותו על ידי שוטר, שירה בו בדם קר. לצערי איבדנו ילד מאוד נבון, עם שמחת חיים ועם חלומות שהוא לא הצליח להגשים. הוא חלם להיות צנחן – והוא לא יגיע לזה".

גובנה הצהיר כי גרסת המשטרה להתרחשויות שונה ממה שקרה בפועל. לדבריו, "הנערים שהיו נוכחים בתקרית ציינו עובדות הפוכות ממה שפרסמה המשטרה. על אף הקשיים, הם הסבירו בנחישות רבה את מה שחוו, את הירי הקר. זו חוויה מאוד קשה. השוטר הגיע בזמן שהנערים שיחקו, הפנה את הנשק לנער אחר, הסיט את האקדח – וירה בסולומון".

עוד הוסיף גבנה: "אם הוא לא היה אתיופי - זה לא היה קורה. עובדה שהוא לא ירה ב'צברים' שהיו שם. הוא ירה בו במכוון, בידיעה, ואנחנו משלמים מחיר יקר".