מהפכת הפסיכומטרי: הבחינה תחולק לשני חלקים ותהפוך לממוחשבת

המבחן שזכה ללא מעט ביקורת צפוי להשתנות. הוא יתפצל לשתי בחינות נפרדות, אחת בנושא כמותי-מילולי והשנייה באנגלית, ייערך מדי חודש וייבדק על ידי תוכנה אוטומטית • פרסום ראשון

זמן צפייה: 02:05

פרסום ראשון: בחינת הפסיכומטרי שזכתה ללא מעט ביקורת לאורך השנים ומהווה סף כניסה עבור חלק מהתארים באקדמיה צפויה לעבור מהפכה. בין השאר הבחינה תעבור לפורמט ממוחשב ותבדוק גם הבנת הנשמע וכתיבה באנגלית - ולא רק את מיומנות הקריאה בשפה. הסיבה לשינוי נובעת מהדרישה האירופית להאחדה של רמת הסטודנטים באנגלית שמקדם המרכז הארצי לבחינות והערכה, ובימים האחרונים שלחה המועצה להשכלה גבוהה לאוניברסיטאות בקשה לאישור המהלך.

הבחינה תתחלק לשני חלקים: בחינה אחת נפרדת לגמרי שתהווה את החלק הכמותי-מילולי והבחינה השנייה שתתקיים באנגלית. הבחינה באנגלית צפויה כשלעצמה לעבור מהפך - מפרק הבודק את מיומנות הבנת הנקרא בלבד, יהפוך חלק האנגלית לבחינה הבודקת גם הבנת הנשמע וכתיבה. השינוי בבחינה באנגלית צפוי להתרחש בתוך כשנתיים.

שינוי נוסף, דרמטי לא פחות, צפוי להתרחש בעוד כמה שנים: הבחינה תעבור כולה לגרסה ממוחשבת, עובדה שתאפשר שאלון מותאם לפי רמת הנבחן. כמו כן, במקום הדרך הנהוגה כיום, בה בדקו שני בוחנים אנושיים את חלק הכתיבה, את החיבור צפויה לבדוק תוכנה אוטומטית, וכך ניתן יהיה לוודא כי אין הטייה פוליטית ומגדרית במהלך הבדיקה. כבר היום הדיוק בתוכנה האוטומטית שעדיין אינה בשימוש זהה לזה של שני בוחנים אנושיים. בנוסף, במקום בחינה המתקיימת ארבע פעמים בשנה בכיתות עמוסות, יתקיים הפסיכומטרי מדי חודש.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

התיכון שמסייע לטרנסג'נדרים להשלים לימודים: "בשבילי זה הכול"

הפקולטה למדעי ההפרדה: התוכנית לשילוב חרדים שמקדמת המל"ג

לאחר שלוש שנים: הדיקן שהורשע בהטרדה מינית יחזור ללמד

אונ' ת''א
אונ' ת''א | צילום: istock

השינוי הזה הוא חלק מתוכנית החומש של המרכז הארצי לבחינות והערכה, וההערכה היא כי בקרוב הוא יגיע לאישור. כבר כעת יש הסכמה רחבה לגבי נחיצות המהלך והוא צפוי להיות מאושר בהקדם.

יו"ר תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, מסר בתגובה: "הצעתי בזמנו לבטל את הפסיכומטרי שהוא מבחן תלוי תרבות. יש חשש גדול שהשינויים המוצעים ירחיבו את הפערים בין קבוצות האוכלוסייה, בעיקר סביב הבחינה באנגלית".

מח"כ חילי טרופר (כחול לבן), נמסר בתגובה: "כל שינוי שעוסק בהתאמה לעולם המשתנה הוא מבורך. עם זאת, כל שינוי צריך להתמודד הן עם השאלה האם אין מדובר, בחלק מהמקצועות, בדרישה לא נחוצה שמהווה כפילות לתעודת הבגרות, והן עם העובדה שהמבחן מהווה מחסום עבור רבים בשל העלויות הכלכליות הגבוהות שלו. עם השינוי הגדול באופי הבחינה, יש לנסות ולמצוא את הפתרונות שיסייעו למי שידם אינה משגת לגשת לבחינת הפסיכומטרי כיום ובכך לקבל הזדמנות שווה".