לאחר שלוש שנים: הדיקן שהורשע בהטרדה מינית יחזור ללמד

פרופסור דיוויד ניומן, לשעבר ראש הפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן גוריון, יחזור מהחופשה שאליה יצא לאחר שננזף. "מקומם ומכעיס. אין ערובה שלא יפגע בנשים נוספות" • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:20

פרסום ראשון: פרופסור דיוויד ניומן, לשעבר ראש הפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן גוריון שבבאר שבע, שהורשע לפני שלוש שנים בהטרדה מינית של סטודנטית שהייתה כפופה לו ויצא לחופשה ממנה לא חזר - יחזור ללמד בשנה הבאה. כך נודע הערב (ראשון) לחדשות 13.

פרופסור ניומן הוא ככל הנראה איש האקדמיה הבכיר ביותר שהורשע בהטרדה מינית. הסטודנטית, דוקטורנטית בפקולטה שבראשה עמד, טענה בתלונה שהגישה בזמנו שבין היתר הציע לה הצעות בעלות אופי מיני ונגע בה בניגוד לרצונה. היא ביקשה שוב ושוב שיפסיק - עד שעזבה את הפקולטה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ברקע המגעים להקמת ממשלה: ליברמן ושקד נועדו לאחרונה פעמיים

מצעד הגאווה בירושלים: המשטרה תדרוש מהמשתתפים להזדהות בכניסה

אסון החתונה ביבנה: 6 חודשי עבודות שירות וקנס לאחראי התאורה

פרופסור דיוויד ניומן, לשעבר ראש הפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן גוריון
פרופסור דיוויד ניומן, לשעבר ראש הפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן גוריון | צילום: החדשות 13

ניומן הכחיש את התלונה ואיים לתבוע את הסטודנטית בגין לשון הרע. אולם, בית הדין הרשיע אותו בהטרדה מינית, ונזף בו. העונש גרר בזמנו מחאה של סטודנטיות וסטודנטים, שטענו כי מדובר בפסק דין קל מדי. ניומן יצא לשנת שבתון, שנמשכת כבר שלוש שנים. לפני כמה ימים, גילו סטודנטיות באוניברסיטה שבשנה הבאה ניומן יחזור ללמד, במשרה מלאה. כעת, הן מתכננות מחאה נגד האוניברסיטה.

משדולת הנשים נמסר כי "הידיעה על הכוונה להחזיר את דיויד ניומן שהורשע בהטרדה מינית של סטודנטית ללמד באוניברסיטת בן גוריון, מקוממת ומכעיסה. בקושי חלפו שנתיים מאז הרשעתו של ניומן ועזיבתו את הקמפוס, וכבר הוא חוזר לעמדת הוראה וכוח מול סטודנטיות. זאת, למרות שאין כל ערובה כי במצב כזה נוימן לא יחזור על המעשים בהם הורשע ויפגע בנשים נוספות. כך לא נאבקים בעבירות מין ובהטרדות המיניות בהשכלה הגבוהה. אנו קוראות לאוניברסיטת בן גוריון לחזור בה מההחלטה".

מאוניברסיטת בן גוריון נמסר בתגובה: "האוניברסיטה אינה מגיבה על עניינים אישיים".

חברת הכנסת מיכל רוזין הגיבה לפרסום וכתבה כי "לא ייתכן שאדם שהורשע בהטרדה מינית, יחזור בדלת הראשית למקום הפגיעה, וימשיך להיות בקשר ישיר עם סטודנטיות. תגובת האוניברסיטה אינה ראויה - אין מדובר בחייו הפרטיים של אדם או במציצנות, אלא בחובה הבסיסית של כל מוסד לשמור על סביבה בטוחה לסטודנטיות".

תגובת פרופסור דיוויד נוימן

"במהלך שלוש שנים קבוצה קטנה של סטודנטים מנסים לייחס לי דברים שלא היו ולא נבראו. ממצאי הוועדות שבדקו את התלונה ציינו במפורש 'שלא היו כאן כפיה, ניצול מרות, איומים, אמירות מיניות וכדומה, ושאין כל סיבה לחשוב שהנתבע היה פוגע במתלוננת באופן כלשהו'. ועדת האוניברסיטה החליטה ב 2-1 שייתכן ואדם ברחוב היה יכול לפרש שתי אמירות (מתוך כמה אלפים במהלך שלוש שנים של עבודה תקינה והרמונית, כמעט יום יום,) כלא זהירים מספיק. זה כל הסיפור, ולכן האוניברסיטה לא בקשה להמשיך עם הנושא למורת רוחם של קבוצת סטודנטים המחפשים קרבן באקדמיה לפי הרוח של ימינו. בכלל לא היה כאן שום ענין של הוראה או קשר עם תלמידים בכיתה. צר לי שמפאת כללי הסודיות, האוניברסיטה לא מאפשרת אותי לפרסם את הממצאים ומסקנות הועדה במלואם, כפי שביקשתי מזמן, ועל זה הסטודנטים המוחים בונים כדי שהציבור לא יידע את האמת. בכל הענווה אני לא חושב שהיה דיקן שיותר דאג, קידם ועמד לצידם של הנשים בפקולטה - הן התלמידות והן המרצות. אין ספק שכל הפרסום השקרי הזה פוגע בתדמיתי לאחר שלושים שנות פעילות לטובת האוניברסיטה וציבור הסטודנטים. אני חוזר משבתון (המשולם על ידי האוניברסיטה) לקראת שנת הלימודים הקרובה, עם קורסים חדשים מעניינים ומרתקים באמתחתי, ואני מקווה שהרוחות יירגעו עד אז ושהציבור יוכל לקרוא את הממצאים ויגיעו למסקנות על בסיס העובדות לאמיתן. אני כמובן אהיה מוכן לשבת עם כל אחד כדי לשים את הדברים על השולחן, להודות על חוסר זהירות במידה והיה, ולחזור לעבודת הוראה ומחקר כמתבקש על ידי חוזה העסקה שלי עם האוניברסיטה".