"לייצר משהו עם ערך": החברה הישראלית שמנסה לפתור את משבר המים

חברת "Nufiltration" ממחזרת פילטרים המשמשים לדיאליזה ומשמישה אותם מחדש עבור טיהור מים במדינות עולם שלישי. "אם זה יכול לטהר דם כל כך טוב, למה שזה לא יפעל גם במים?" • סיפור ישראלי

זמן צפייה: 09:14

 עד שנת 2025, מיליארד בני אדם ברחבי העולם יהיו נטולי גישה למים ראויים לשתייה - כך על פי כל ההערכות. חברת "Nufiltration" היושבת בקיסריה, מציגה פתרון יצירתי למשבר המים, שאף יסייע למשבר הפסולת שמציפה את כדור הארץ.

בכל יום מגיעים אל מכון דיאליזה ברמת גן עשרות מטופלים, כל אחד מהם מעביר ארבע שעות מחובר למכשיר שלב לבו הוא הפילטר הזה, שמסנן החוצה את כל מה שהגוף לא צריך במחזור הדם. לאחר הטיפול, מושלכים הפילטרים לפח, מכיוון שיותר כלכלי לזרוק אותם מאשר לחטא. בחברת "Nufiltration" לוקחים את הפילטרים המשומשים, מחטאים אותם ומרכיבים מהן מסנני מים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

חבטות – ודריסות פרשים: כך נראית אלימות השוטרים בהפגנות חרדים

אם הילד שספג התעללות בגן: "המטפלת קשרה אותו במשך 36 דקות"

"קו אדום": תרעומת במשרד מבקר המדינה על מינוי המקורב לאנגלמן

מסנני המים של Nufiltration
מסנני המים של Nufiltration | צילום: חדשות 13

"במתקן קטן יש שמונה פילטרים, אפשר לייצר פה בחצי שעה 500 ליטר בלי כימיקלים ובלי חשמל", הסביר מינו נגרין, מנכ"ל ובעל החברה. "המרכיב המרכזי זה בעצם היכולת לייצר מוצר שהייעוד שלו היה להגיע לפח האשפה, לייצר משהו עם ערך של ממש".

הרעיון להשתמש בפילטרים לסינון מים הגיע בהשראת אביו של דורי לס, מנהל התחום ההומניטרי בחברה – פרופ' יורם לס, שבשנות השמונים הנחה את התוכנית "תצפית", שעסקה בחדשנות מדעית, ביחד עם יעל דן. "הוא לימד את הסטודנטים שלו איך עובדת כליה", נזכר לס. "אז הוא הביא את הפילטר של הדיאליזה לדוגמה, ושם הוא הגה במוחו את הרעיון שאם זה יכול לטהר דם כל כך טוב, למה שזה לא יטהר מים?".