סימני האזהרה: כיצד ניתן לזהות אם ילדינו נמצאים במצוקה?

הטרגדיה באשדוד: אחד הפחדים הגדולים של ההורים הוא לא לדעת כאשר ילדיהם שרויים במצוקה. לפי המומחים, יש לשים לב בין היתר לירידה בתפקוד בלימודים ובפעילות החברתית של הילד

זמן צפייה: 02:46

ברקע הטרגדיה באשדוד, בה נפל אתמול (רביעי) מקס אדלשטיין בן ה-12 אל מותו בנסיבות טראגיות, אחד הפחדים הגדולים ביותר של הורים בישראל הוא לא לדעת כאשר ילדיהם נמצאים במצוקה. בשנים האחרונות יש יותר סיבה לדאגה. על פי נתוני המועצה לשלום הילד, בעשור האחרון גדל מספר הקטינים עד גיל 14 שניסו להתאבד ב-62 אחוזים. 876 קטינים הגיעו ב-2018 לבית החולים לאחר ניסיון התאבדות. 50 אחוזים מהילדים ובני הנוער דיווחו בשנה זו על פגיעה ברשת.

המומחים מצביעים על כמה סימני אזהרה שכדאי לשים לב אליהם: אירועים חריגים בחיי היום-יום של הילד, ירידה בתפקוד בלימודים, ירידה בפעילות החברתית העידר עניין והימנעות מפעולות שהילד נהג לעשות והתייחסות באמירות ישירות ועקיפות לאובדנות.

ילדים (אילוסטרציה) | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

נפתח מרכז יום רב תכליתי לחולי אלצהיימר, צמוד לביה"ח תל השומר

עדיף מחלומות במגירה: הטבחים שפותחים מסעדה – למרות הקשיים

משפחתה של שרה שמתה מסיבוך נדיר מנסה למצוא נחמה בתינוק שיולד

ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה מ"מרכז טל", התייחס לנושא: "דיכאון, ברוב המקרים, מתבטא הסתגרות. בקרב ילדים ונוער ניתן לראות דיכאון שנראה כמו אי שקט שמופיע באופן פתאומי. לפעמים ניתן להבחין בהתנהגות לא צפויה. המשימה שלנו כהורים, קודם כול, היא להכיל את הבהלה, לבוא לנער או לנערה עם מסר מרגיע ונוסך ביטחון ולהציע עזרה של איש מקצוע".

לפי המומחים, במקרה בו מזהים מצוקה אצל ילד, יש לדבר איתו באופן ישיר ולא שיפוטי. קודם להקשיב ולאחר מכן לייעץ. יש לתת לילד את התחושה שהוא לא לבד ולתמוך בפנייה לעזרה. פרופ' יוסי לוי בלז, ראש המרכז לחקר האובדנות, התייחס לתחושות ההורים במקרים בהם יש חשד לאובדנות: "הרבה פעמים הורים מרגישים בבטן שמשהו לא בסדר. זה לפעמים יכול להיות מבהיל. במקרה כזה חשוב שהורים ישמעו ויתנו מקום לחוויה של הילד. לפעמים זה כל מה שהוא צריך".

למי שנמצא במצוקה נפשית, ניתן לפנות למוקדי הסיוע הבאים:

סה"ר- סיוע והקשבה ברשת - Sahar.org.il

ער"ן- עזרה ראשונה נפשית - 1201

בשביל החיים - סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו - 037487111