האמן יגאל תומרקין, חתן פרס ישראל, הלך לעולמו

הצייר והפסל שהיה מהחשובים בהיסטוריה של האמנות הישראלית, אך גם נחשב לשנוי במחלוקת, נפטר הבוקר לאחר שהתמודד בתקופה האחרונה עם מחלה, והשאיר עשרות יצירות שהשתלבו במרחב הציבורי הישראלי

יגאל תומרקין

חתן פרס ישראל יגאל תומרקין הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 87. תומרקין היה פסל, צייר ואמן תפאורה מהחשובים בהיסטוריה של האמנות הישראלית ויצר עשרות פסלים ואנדרטאות שהיוו אבני דרך במרחב הציבורי הישראלי. בין הפסלים הידועים שיצר נמנים "הוא הלך בשדות" (1967), שאחד מעותקיו מוצב במוזיאון תל אביב, ו"האנדרטה לשואה ולתקומה" (1975) המוצבת בכיכר רבין בתל אביב.

תומרקין נולד ב-1933 בדרזדן שבגרמניה, בשם פטר מרטין גרגור היינריך הלברג, לאם יהודיה ואב נוצרי. כשהיה בן שנתיים עלה עם אמו לארץ ישראל, ולאחר מכן התחתנה האם עם הרצל תומרקין שהפך לאביו החורג. תומרקין גדל בתל אביב ולאחר מכן בבת ים, וכשהיה בן 22 נסע לגרמניה המזרחית ועבד כתפאורן בתאטרון של ברטולד ברכט. לאחר מכן התגורר בהולנד ובצרפת, שם נחשף לאמנות של תנועת ה"דאדא".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מנהלי בתי חולים לצד בנט: "תקנים תמורת שקט? שקר מוחלט"

אירוע חמור: שב"חית שנעצרה חטפה נשק משוטר – ולא הצליחה לירות

רה"מ בנט יצא לחופשה משפחתית: ישיבת הממשלה ביום ראשון נדחתה

יגאל תומרקין
יגאל תומרקין בשנת 1980 | צילום: סטנלי בטקין, מרכז המידע לאמנות ישראלית, מוזיאון ישראל

בשנת 1960 חזר תומרקין לישראל וכעבור שנה נפתחה תערוכת היחיד הראשונה שלו ב"בצלאל". תומרקין הושפע מה"פופ-ארט" של שנות ה-60, וכן מאמנות המחאה האוונגרדית. על יצירתו זכה תומרקין בפרס ישראל לפיסול לשנת 2004, מה שעורר סערה ציבורית בעקבות התבטאויותיו בעבר, בהן ביקר את האמנות והתרבות הישראלית.

בנו, השחקן יון תומרקין, מסר לחדשות 13: ״הוא היה חולה תקופה למרות שמצבו היה יציב״. שר התרבות והספורט, חילי טרופר, הספיד: "האמן יגאל תומרקין, שהיה ממובילי תחום הפסלות והציור בישראל, הלך היום לעולמו והותיר אחריו יצירות שיישארו כעדות ניצחת לכשרונו אחרי עשרות שנים של עבודה עניפה. משתתף בצער המשפחה".