זהירות, זה מידבק: שלומי ברכה מציג את "שיר הקורונה"

הבהלה הכללית מהנגיף לא פסחה על המוזיקאי הוותיק. כעת, הוא משחרר את השיר עם זמזום הגיטרה הקליט, בחשיפה ראשונה בחדשות 13. "זה סוג של פרודיה - אני צוחק גם על עצמי"

זמן צפייה: 03:27

שלומי ברכה, שכתב יצירות גדולות שמזמן הפכו לנכס צאן ברזל ברוק הישראלי - משחרר היום (שני) את "שיר הקורונה", ומדגיש בשיחה עם חדשות 13 כי "זה סוג של פרודיה - אני כמו צוחק על עצמי בשיר הזה, לא לוקח אותו ברצינות".

נגיף הקורונה לא מבדיל בין מוזיקאים לבין בעלי מקצועות אחרים, אבל המצב שנוצר בעקבות הנחיות הממשלה וההסגר שמיושם ברחבי הארץ כנראה מעצים את פרץ היצירתיות אצל הגדולים שבהם.

"כל העניין של העיבוד והמילים, זה עם קריצה", סיפר ברכה, והוסיף: "כתבתי את השיר מזווית אישית של מישהו שתקוע בבית, לא קורה לו כלום, והוא גם לא יודע מה יקרה".

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

משרד הבריאות ביקש מרה"מ השבתת משק מלאה – נתניהו טרם הכריע

תיעוד מת"א: בניגוד להנחיות משרד הבריאות – המונים מבלים בחוף

"צה"ל הכריז על עוצר יציאות לחודש בכל הבסיסים הסגורים"

המוזיקאי שלומי ברכה מציג: ״שיר הקורונה״
המוזיקאי שלומי ברכה מציג: ״שיר הקורונה״ | צילום: חדשות 13

ברכה חובש כובעים רבים בתחום המוזיקה זה שנים רבות: כותב, מלחין, גיטריסט, מפיק, זמר, וגם - מייסד להקת משינה יחד עם יובל בנאי, אי שם בבסיס צה"ל בתחילת שנות השמונים.

הלהקה רשמה הישגים עצומים והיוותה אבן דרך במוזיקה הישראלית, אך עקב האיסור על ההתקהלות, כך סיפר ברכה, נמנע ממנה להופיע והודעות הביטול הגיעו בזו אחר זו: "כל ההופעות, כל התוכניות וכל מה שהיה צריך לקרות - לא קורה. זה מעבר לביטול של הופעה כזו או אחרת, זה מצב בלתי ברור. לא ידוע לאף אחד איך זה יחזור ובאיזה אופן - זו השאלה הגדולה".

מסרים כפולים כל הזמן - כך נולד השיר

"כמו כל הישראלים", סיפר ברכה, "ישבתי בבית במוצאי שבת וחיכיתי לנאום של נתניהו. הוא עלה לנאום, מלווה בכל הפמלייה שמלווה אותו, חלקם עלו לנאום אחריו - זה הרגיש כמו קמפיין".

ברכה סיפר כי מאז שפרץ הנגיף ובמיוחד מעת שהגיע לישראל, הוא מקבל הודעות רבות בווטסאפ, הסותרות זו את זו: "אחד כותב לי שהוא היה בסין ועזר לצוותים שם למנוע את התפשטות המחלה, ׳כמו שזה בא - כך זה ילך׳. מצד שני אני רואה איך סוגרים פה הכול ואולי זה רק זה ׳הבקרוב של הברחוק׳, זה הקדימון לדבר האמיתי שעוד צפוי להגיע״.

Iyocur
שיר הקורונה - מילים ולחן: שלומי ברכה

זמזום של גיטרה חשמלית החליף את האקוסטית - העיבוד האינסטרומנטלי 

כשמאזינים לשיר, שומעים זמזום חזק, אפילו טורדני, לאורך כל השיר. ברכה העיד כי זו הייתה כוונת המשורר. "זה יכול היה גם אחרת לגמרי", אמר המוזיקאי הוותיק והוסיף כי "התחלתי את השיר בנגינה של גיטרות אקוסטיות, א־לה בוב דילן, אבל אז החלטתי שהוא יהיה יותר עצבני".

״הזמזום הזה הוא כמו המחלה, כמו הווירוס. אני חושב שזה הרעיון - לעצבן. כמו יתוש, הסאונד הוא מאוד מינימליסטי - אבל מציק״, סיפר ברכה ואולי התכוון גם ל"ידע הרפואי" על הנגיף, שכמעט כל הדיוט טורח לשתף עם סביבתו. "לא ניסיתי 'ללהט' את השיר, מלשון להיט. מה שהוא מעביר - זה מה שרציתי שישמעו".

חיטוי המליאה טרם השבעת הכנת ה-23
חיטוי המליאה טרם השבעת הכנת ה-23 | צילום: דינה וולמן - דוברות הכנסת

אל הסאונד המיוחד הגיע ברכה באמצעות מכונות תופים וגיטרה בס שיוצרת את הזמזום: "כמו צרעה שמשמיעה את הזמזום שלה, ככה אני משמיע את הזמזום של המחלה", סיפר.

לסיכום, סיפר ברכה ש"תכל׳ס - אף אחד לא יודע. יש כאלה שלוקחים את זה בקלות ואפילו מסתובבים מחוץ לבית, ויש כאלה שננעלים בתוכו ורוחצים ידיים כל עשר דקות, ואני באמצע - תקוע".

שלומי ברכה כתב את מילות השיר, הלחן, העיבוד, והוא גם אמון על הביצוע.
עריכת וידאו: דרור בכר.