המתווה לפתיחת עולם התרבות: הופעות בחוץ בקפסולות מופרדות

פרסום ראשון: שר התרבות גיבש תוכנית, לפיה ייערכו הופעות בשטח פתוח כאשר הקהל יהיה מחולק לקפסולות עם הפרדת פלסטיק או בד, בעוד שבשטח סגור יתאפשרו הופעות על פי מתווה התו הסגול

זמן צפייה: 03:54

שר התרבות והספורט חילי טרופר גיבש מתווה לפתיחת עולם התרבות והחזרתו לפעילות בצל מגפת הקורונה - כך פורסם הערב (שני) לראשונה בחדשות 13. על פי התוכנית שגיבש, הקהל יגיע להופעות שייערכו בשטח פתוח ויחולק לקפסולות, שביניהן הפרדת פלסטיק או בד. כמו כן, אירועי תרבות בשטח סגור יתאפשרו לפי מתווה התו הסגול.

נעם סמל מנכ"ל תיאטרון הבימה מסר בתגובה לפרסום כי "משתף פעולה עם כל יוזמה אבל הכי חשוב זה לפתוח את בניין הבימה כי זה התיאטרון הלאומי של ישראל". בנוסף, מטעם ועד המחאה של עולם התרבות נמסר כי "מברכים את המתווה. סוגיית ההופעות בחוץ עלתה אצל ראש הממשלה ואנו שמחים מאוד ששר התרבות חילי טרופר אישר את זה - זה עושה טוב לכולנו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ: חזבאללה משחק באש; גנץ: מי שיעז לבחון אותנו – יסכן עצמו

בנט: "לא בטוח שנמליץ על נתניהו אחרי הבחירות – הוא נכשל"

בכירי האוצר שינו את עמדתם: מצדדים בתקציב עד סוף 2021

חיטוי של אולם קולנוע
חיטוי של אולם קולנוע | צילום: רויטרס

רן גואטה, מנכ"ל הקאמרי, מסר בתגובה לפרסום חדשות 13: "אנו נמצאים בתקופה שכל אישור למתווה כזה או אחר יהיה כמו אוויר לנשימה. חשוב להתעקש על מתווה גם בתוך האולמות, אין סיבה שלא".

מוקדם יותר היום התכנסה ועדת הקורונה ודנה בפתיחת ענף התרבות. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופסור איתמר גרוטו הצהיר בדיון כי ביומיים הקרובים יובא לממשלה מתווה לפתיחת המופעים תרבות ואמנות. יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון דרשה כי המתווה יובא כבר השבוע לאישור הוועדה, או לכל המאוחר בתחילת השבוע הבא.

לדברי שאשא ביטון, "ניתן בקיץ לקיים מתווה ולהפעיל מופעי תרבות. לא יהיה לנו מועד ב' – כי בחורף המתווה לא יתאפשר. החוסן התרבותי חשוב לחוסנה של החברה וליכולתה להתמודד עם הקשיים".

מנכ''לית תיאטרון בית ליסין ציפי פינס בוועדת הקורונה
מנכ''לית תיאטרון בית ליסין ציפי פינס בוועדת הקורונה | צילום: ערוץ הכנסת

מנכ"לית תיאטרון "בית ליסין" ציפי פינס הצהירה: "האדמה רועדת. אנחנו יושבים בבית חמישה חודשים. הפתגם המפורסם 'ההצגה חייבת להימשך' איבד את המשמעות שלו. אנחנו הופענו חולים, בריאים, במלחמות, באינתיפאדה, בכל מקום שהיו צריכים אותנו. לא היה מצב שהפסקנו אי פעם הצגה. כי זה הדבר הכי חשוב, להמשיך בכל מחיר. אתם יודעים שתיאטרון בישראל הוא מקום ראשון בעולם בצפייה לפי דוח אונסקו? יש אפשרות להכניס אנשים מרווחים באולם, עם מסיכות, ומרוחקים מהבמה, או לפעול בחוץ".

"אפילו על טיסות מדברים, אבל לא על חזרה לתיאטרון", המשיכה. "אנחנו עובדים באולמות גדולים, האולמות הגדולים הם הנפגעים הגדולים ביותר. לא הכנסנו שקל. התיאטרון שלי הכניס 45 מיליון שקל בשנה, והוא לא מכניס שקל. יש מתווה, קיבלנו את התו הסגול והמגבלות הכי קשות. מה זה 19 איש באולם? זה מגוחך. באולם של אלף מקומות אתה יכול להכניס 100 איש בצורה מרווחת. יש דרך לפתור את זה".

הקומיקאי ישראל קטורזה
הקומיקאי ישראל קטורזה | צילום: ערוץ הכנסת

הקומיקאי ישראל קטורזה השתתף גם הוא בדיון ואמר: "אתם פשוט סגרתם אותנו כמו אקווריום, בלי שום סיבה. האנשים יושבים עם מסכות. גם בבריכות ובים יורקים כשמדברים. הייתי בחדר אוכל בכנרת והיו 150 איש. למה הם כן ואני לא? גם הם צריכים להישאר פתוחים אם הם עומדים בנהלים. בואו נעמוד בנהלים ונישאר פתוחים".