תעלומת נתן זך: מדוע אשתו של המשורר מונעת מחבריו לפגוש אותו?

רבים מעמיתיו של חתן פרס ישראל, ששוהה בשנים האחרונות במחלקה לתשושי נפש, טענו כי כאשר ביקשו לראותו - רעייתו ציינה שהוא לא מעוניין. מתי כספי: "חברים שלו סולקו משם, היא מחליטה מי יבקר"

זמן צפייה: 12:42

גם מי שלא מכיר את ההיסטוריה רחבת ההיקף של המשורר, חתן פרס ישראל נתן זך, שחולל הפיכה של ממש בשירה ובספרות העבריות, עדיין יודע לזמזם את פס הקול שזך הטמיע לאורך השנים בתוככי התרבות המקומית. משלום חנוך ושלמה ארצי ועד ריקי גל, כולם עמדו אצלו בתור. רבים ממכריו של המשורר נתן זך שביקשו להיפגש איתו בשנים האחרונות נענו על ידי רעייתו שרה אביטל שנישאה לו כשהיה בן 80 ומשמשת כאפטרופסית שלו, כי הוא לא מעוניין לפגוש אותם. זך מאושפז בשנים האחרונות במחלקה לתשושי נפש.

מתי כספי היה אחד הקולות הבולטים שעיבדו את שיריו של זך ואחד הקולות הבולטים שדורשים לדעת מה בדיוק קורה איתו היום. כספי אמר כי "אשתו הייתה מטפלת בשכר בשלושים השנים האחרונות. מיד אחרי שהוא התחתן, היא אשפזה אותו במוסד סגור בטענה שיש לו אלצהיימר. אם הוא אכן חולה צריכים לבקר אותו חברים קרובים כדי שהוא ייאחז באותם זיכרונות שיש לו. כל החברים שלו שניסו לבקר אותו במוסד הזה סולקו משם והיא מחליטה מי יבקר ומי לא".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

על גלשן בלב ים: כך חולץ גולש רוח שנסחף מול חופי חיפה • צפו

"הייתי בהלם": הורים מספרים על תהליך קבלת ילדיהם שיצאו מהארון

"מישהו הולך תמיד איתה": עשרים שנה למותה של עפרה חזה

המשורר נתן זך
המשורר נתן זך

אחד הגיבורים הכי חביבים במעשייה המשונה הזאת הוא עידו אסיף. הוא היה ילד קטן בן שלוש וחצי עם חיבה למשוררים, כאשר הכיר את זך, הוא הפך לנער שצמח בצילו של זך שאהב אותו אהבת נפש. על הרקע הזה מתחוללת עכשיו מלחמה. האפוטרופסית של זך דורשת בחזרה כספים שהועברו לעידו לאורך השנים וגם את הביקורים שלו היא דורשת לקיים תחת השגחה ותיעוד מצולם, וגם זה לא תמיד עובד.

אבל הצד השני של הסיפור הזה מתעקש שהכול כאן הפוך. שאביטל היא היחידה שדואגת לאיש שנותר ערירי בעולם ושהטיפול המסור שהיא מעניקה לזך הוא הסיבה לכך שבית המשפט מינה אותה לאפוטרופסית שלו מלכתחילה. השאלה היחידה עכשיו היא לאיזו גרסה מאמינים. בהקלטה שנמצאת בידיהם של החבורה הישנה של זך, ניתן לשמוע אותו אומר: "אני לא רציתי את הנישואים הפיקטיביים. לפני שנתיים עשיתי לה את הכבוד והתחתנתי. אני רוצה לבטל את זה, היא לא רוצה". השיחה הזו, כמו שיחות רבות נוספות שבידיהם, היא הדלק שמניע את חבריו לצאת במאבק בניסיון לפרוץ את המצור שהוטל על חדרו. לאחרונה הם פנו לבג"ץ ולנשיא המדינה בבקשה שיתערבו.

שרה אביטל, אשתו של נתן זך מסרה בתגובה: "מדובר בקומץ אנשים המתיימרים להיקרא ידידיו של נתן, שמנסים להשפיע על ההליך המשפטי. רבים מידידיו של נתן, שביקרו אותו תכופות, כבר אינם בחיים והמעטים שנותרו, ובהם קרובי משפחתו, הרבו לבקרו עד אשר הביע את התנגדותו הנחרצת לביקורים נוספים. לגבי חלק מהמופיעים בכתבה קיים צו בית משפט האוסר על ביקורם. בבוא היום, לכשיוסרו כל ההגבלים המשפטיים בענייניו של זך, אציג את העובדות לאשורן, המפריכות את דברי השטנה הנשמעים היום".