"לבד בעולם": האם שהזריקה אינסולין לבנה הפעוט - מדברת לראשונה

לאחר שהורשעה בפגיעה בילדיה כדי לקבל מאות אלפי שקלים, "האם המזריקה" התייחסה למעשיה ולכת שאליה השתייכה: "אם הייתי חושבת שאני מזיקה, לא הייתי עושה דבר" • "הכת של האם המזריקה", חלק א'

זמן צפייה: 13:31

היא הורשעה בהזרקת אינסולין לבנה הפעוט כדי לקבל במירמה מאות אלפי שקלים, וכונתה "האם המזריקה". עכשיו, היא מדברת בפעם הראשונה על הפרשה שזיעזעה את המדינה ועל הכת המסתורית שאליה השתייכה, כת שמטילה על החברים בה איסורים, חרמות, ניצול, תלות, פחד ואיומים. "אם הייתי חושבת שאני מזיקה, לא הייתי עושה כלום", סיפרה בריאיון לחדשות 13.

א' היא בת בכורה להורים חוזרים בתשובה שגדלה בעיר חרדית במשפחה קשת יום עם 15 אחים ואחיות. היא התחנכה במוסדות לימוד חרדיים ובילדותה חוותה אלימות קשה. לאחר שהתחתנה, א' חיה בקהילה סגורה בשכונה חרדית בירושלים שבראשה עומד מנהיג כריזמטי המכנה את עצמו "רב" ושמו אריה קורדובה. המנהיג הנערץ הורה לבני הזוג להביא ילדים לעולם, כמה שיותר - כך ילדה א' ילדים זה אחר זה. בגיל 28 כבר הייתה אם לעשרה ילדים.

"הילד הקטן שלי נולד, הוא נולד פג ואז מגיעה הברית ובנוסף על כל זה את גם לא יודעת את השם של הילד שלך", סיפרה א'. "בבנות הוא אמר 'תעשו רשימה ואני אבחר מתוך הרשימה'. בבנים פשוט את שומעת את השם בברית עצמה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

האוצר מאיים: מורים שלא יגיעו ללמד אחרי ה-19.6 – לא יקבלו שכר

שפי פז מודה: אני הדבקתי את הסטיקרים בדואר של השופט פוגלמן

פרשת הכדורגלנים והקטינות: הנערה השנייה תעיד מחר במשטרה

האם המזריקה
האם המזריקה | צילום: חדשות 13

בשלב מסוים "הרב" ציווה עליה לנתק כל קשר עם הוריה, אחיה ואחיותיה. "אני מוצאת את עצמי באה לבית אחרי לידה, את מוצאת את עצמך לבד בעולם, בלי משפחה ומן הסתם גם בלי הרבה כוחות", סיפרה. נוסף על כל זה, א' מתמודדת עם מצוקה כלכלית קשה: "היה לי פחד קיומי".

לפני כשנתיים דורון בן אמו, קצין חקירות ומודיעין קיבל תלונה מסמנכ"ל בית החולים "שערי צדק" בירושלים על כך שיש אצלם פעוט בן כשנה שמאושפז במצב קשה מאוד. ביחידה לחקירת פשעים חמורים פתחו בחקירה סמויה והתקינו מצלמות בחדר התינוק, שבו נמצאת גם א'.

את התיעוד שנחשף בחדשות 13 בפעם הראשונה רואים החוקרים בזמן אמת ולא מאמינים. א' עומדת מעל מיטת בנה הישן, מוודאת שאיש לא מבחין בה בשעת המעשה הנורא. היא דואגת לכבות את האור ואז שולפת במהירות מהשקית שהביאה עימה את מזרק האינסולין. היא רוכנת מעל התינוק שישן כל אותה העת ומחדירה את המחט לזרועו הקטנה כשהאינסולין שמסכן את חייו מתפשט בגופו הזעיר.

א' ובעלה נעצרו, עשרת הילדים הקטנים מוצאים תחת צו פיקוח ומועברים לאחריות גורמי הרווחה. מרגע זה הם לא יפגשו יותר את אמם. בחדרי החקירות החוקרים מנסים במשך עשרות שעות להבין את המניע למעשים של א', אך היא מכחישה כל קשר למצב הבריאותי של הילד.

אריה קורדובה
אריה קורדובה | צילום: חדשות 13

תמלילי החקירה שנחשפים בחדשות 13 בפעם הראשונה מתוך חדר החקירות מגוללים את אחת הפרשות המחרידות ביותר שנחקרו בישראל:

חוקר: למה הורדת לו את הסוכר? מה רצית להשיג בזה?

א': שיהיה לו נמוך

חוקר: כמה פעמים עשית את זה?

א': פעם אחת

חוקר: אל תשקרי, כמה פעמים עשית את זה?

א': מה עם האוכל?

חוקר: לא עם האוכל, אנחנו מדברים על הדבר השני - כמה פעמים?

א': שתיים

חוקר: אני צריך שתספרי לי איך זה היה

א' שותקת

חוקר: למה קשה לך להגיד את זה?

א': ככה, כי גם ככה אתה לא נותן לי סיכוי לחזור אז למה...

חוקר: אני נותן לך סיכוי לנקות את עצמך, סיכוי לילדים שלך

א': אתה לא תיתן לי לחזור אליהם

חוקר: זה לא בידיים שלי, אני לא עשיתי לך שום דבר רע. מה עשית? את הוצאת מזרק מהתיק והזרקת לו אינסולין?

א' מהנהנת 

חוקר: תגידי את זה - מה הוצאת מהתיק?

א': מזרק

חוקר: מה יש בתוך המזרק?

א': אינסולין

חוקר: ולמה הזרקת לתינוק?

א': כי רציתי שיטפלו בו

חוקר: את מצטערת על זה?

א': כן

חוקר: את יכולה לבכות, זה בסדר. היית רוצה להגיד לתינוק משהו אם הוא יכול היה... ככה להתנקות, מה היית אומרת לו?

א': שאני מצטערת

חוקרי המשטרה משוכנעים שהמניע הוא כלכלי, שא' זייפה מחלת סוכרת לחמישה מילדיה כדי להוציא קצבה בסך 12 אלף שקלים בחודש מהביטוח הלאומי. המשטרה ננעלה על המניע הכלכלי אבל מחמיצה את העובדה שבנה הצעיר של א' כבר מוגדר נכה במאה אחוז והיא מקבלת קצבה מלאה, כיוון שהוא נולד עם שיתוק מוחין.

חוות דעת פסיכיאטרית שנחשפה לראשונה בחדשות 13 קובעת שא' סובלת מהפרעה נפשית קשה: "מינחאוזן באמצעות שליח". ד"ר אורן טנא, מנהל המרפאה הפסיכיאטרית בבית החולים איכילוב הסביר כי "התסמונת הקלאסית זה לא כדי לקבל כסף או הטבה, אלא כדי לקבל את אותה תשומת לב רפואית. אלה אנשים עם חסך ראשוני מאוד ניכר, עם גדילה לרוב באווירה של הזנחה מאוד קשה - הם זוכרים את המערכת הרפואית כגורם מיטיב, כגורם מכיל, כגורם שמסייע ונהנים בעצם מתשומת הלב הרפואית, בין אם על עצמם או באמצעות שליח".

עד כמה השפיעו החיים שלה בקהילה מסתורית ששולטת בחייה על המעשים המחרידים? חוקרי המשטרה שומעים שוב ושוב את השם "קורדובה" ומבינים שיש פה קהילה מסתורית שמקיימת אורח חיים נבדל וקיצוני שבראשה עומד מנהיג כריזמטי ששולט בחייהם של תלמידיו. קורדובה זומן לחקירה, ונגבתה ממנו עדות, אך החוקרים הגיעו למסקנה שאין לו קשר להזרקות האינסולין של א' לילדיה.  א' הודתה במעשים, הורשעה וכעת ממתינה לגזר הדין כשהיא בתהליך שיקום בקהילה.