"אין לי כסף לעו"ד": מדוע המשטרה תובעת אזרחים על לשון הרע?

לאחרונה התפתחה בקרב כוחות הביטחון תופעה חדשה – תביעות על פרסום פוסטים ברשת. בעוד שהשוטרים מרוויחים, לרוב הנתבעים הם אנשים שמתקשים לסגור את החודש, ומאחורי ה"יוזמה" עומד עו"ד אחד

זמן צפייה: 15:41

תארו לכם שיום אחד אתם מגלים ששוטר רודף אתכם. זו לא המשטרה שטוענת שעברתם על החוק, אלא שוטר אחד מסוים שטוען שהעלבתם אותו ועכשיו תשלמו. זה לא משנה אם יש לכם כסף בכיס או אין לכם אגורה. מדובר במנגנון שלם שפועל במרץ בשנה האחרונה, ובמסגרתו, מאות אנשים מסובכים עד צוואר בגלל פוסטים שכתבו נגד שוטרים ברשתות החברתיות. די מפתיע לגלות מי מממן את כל זה - משטרת ישראל בהוראה של סמפכ"ל המשטרה. למעשה, המשטרה משתיקה את הביקורת נגדה וכל זה קורה דווקא כשהביקורת האזרחית נדרשת מתמיד.

משה איליה הוא אזרח מעורב שלוקח הכול ללב. פעם רק ישב וצעק על הטלוויזיה. היום הוא יכול לצעוק בפייסבוק את אשר על ליבו. לפני כמה חודשים הגיע מכתב שדרש ממנו חמישים אלף שקלים, אלא שיש בעיה אחת, לאיליה אין אפילו כסף לשלם עבור עורך דין. "אני חי מקצבת זקנה ולאשתי, יש קצבת פנסיה וזהו. עם הנכות ביחד אני מקבל 3,000 שקל בחודש, אז אני יכול לקחת עורך דין?", מספר איליה. כל התסבוכת נוצרה בשל משפט אחד שכתב איליה בתגובה לפוסט  "קלגסי הקומיסר ממלאים פקודות לא חוקיות בעליל". ללא שמות וללא כוונת זדון. לאיליה נשלחה דרישה להתנצלות ופיצוי כספי טרם נקיטת הליכים, אך ההתנצלות לבדה אינה עזרה ודרישת הפיצוי עומדת על כנה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

התחזית: טמפ' נמוכות מהממוצע; הגשם יחל בצפון ויתפשט למרכז

סמוטריץ': ברגע האמת אנשי הימין יתעלו ויבואו יחד לממשלה

בתוך שעות: שלושה צעירים נורו למוות בכפרים בצפון

נתבעת לשון הרע בגלל פוסט בפייסבוק
נתבעת לשון הרע בגלל פוסט בפייסבוק

לסיפור הזה יש גם צד שני כמובן. זו הייתה שנה מלאת אתגרים לשוטרי ושוטרות משטרת ישראל שנאלצים לספוג התנהגות אלימה ולעתים אף מבזה. השוטרים הם בני אדם וגם להם מגיע להתהלך בעולם הזה בלי שיטנפו עליהם ברשת אבל רבים מן האזרחים שנתבעים לא ממש טינפו.

מי שעלתה על החוט המקשר בין כל התביעות האלו היא מאשה אברבוך, עיתונאית ב"המקום הכי חם בגיהינום". היא צללה לתוך נתיב הניירת שהשאירו אחריהם השוטרים שתבעו אזרחים וגילתה שבקצה של כמעט כולם עומד אותו עורך דין, יוני ג'ורנו. לדברי אברבוך, "התביעות נראות כמעט כולן אותו הדבר. הרבה מהן, לא עומדות בסטנדרט של לשון הרע. יש עשרות אנשים שנתבעו על אמירות כלליות".

עורך הדין ג'ורנו הוא זה שמחליט את מי תובעים. בהסכם שכר הטרחה בינו לבין השוטר, לו יש שיקול דעת לקרוא את כל התגובות, את כל השיתופים ולהחליט לבד בנושא. "מכל עשרה נתבעים שהייתי שולח מכתבי התראה, לפחות שישה עד שבעה היו משלמים את זה בהסדר ולא מגיעים בכלל לתביעה, מה שאומר שהיינו גם מכסים את כל העלויות של השוטר ומה שבית המשפט ייתן זה בונוס. התפקיד שלי לחנך אותם כי אחד כזה לא יעשה את זה יותר".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: הטיפול בפרסומים פוגעניים מתמקד בניסיון להסיר אותם וללוות את השוטר. לאחרונה מוסד הליך סדור של בחינת בקשות שוטרים לקבלת הלוואה, זאת בהתאם להמלצת ועדה מיוחדת שמכריעה בכל מקרה לגופו. מן הראוי כי מקרים בהם עולה חשד לעבירה של לשון הרע או דיבה כלפי שוטר, יתבררו בבית המשפט בהליך האזרחי כחוק, ומן הראוי לגנות מעשים פסולים מעין אלו ולא לנסות להצדיקם.