שי ניצן עונה לנתניהו: "יש גבול כמה שקרים אני יכול לסבול"

פרקליט המדינה לשעבר התייחס בריאיון לחדשות 13 למתקפה של רה"מ נגדו סביב אירוע אום אל-חיראן: "היעלה על הדעת שאנחנו נהפוך אזרח חף מפשע למחבל בשביל לפגוע ברה"מ? זה מופרך"

זמן צפייה: 09:30

ברקע הסערה האחרונה סביב פרשת אום אל-חיראן והמתקפה נגד מערכת אכיפת החוק - פרקליט המדינה האחרון שי ניצן החליט להתראיין הערב (חמישי), לראשונה מאז פרישתו בדצמבר 2019. "כששמעתי את ראש ממשלת ישראל אומר שהמפכ"ל ואני הפכנו אזרח חף מפשע למחבל כדי לפגוע בראש הממשלה, אמרתי עד כאן, יש גבול כמה שקרים אני יכול לסבול, כמה סילופים. ולכן אמרתי שאני מוכן להתראיין".

הכוונה היא ליעקוב אבו-אלקיעאן, שנורה למוות ב-2019, לאחר המוות קבעו המפכ"ל, השר לביטחון הפנים וגם ראש הממשלה נתניהו – שמדובר במחבל מתאבד. בחדשות 12 נחשפה התכתבות בין שי ניצן למי שכיהן כמנהל מח"ש אורי כרמל, שבה ניצן אומר שהמתקפה של המפכ"ל נגד מח"ש סביב חקירת מותו של אל-קיעאן היא שערורייתית, אך סבר כי לא נכון להשיב במתקפת נגד כפי שכרמל ביקש ממנו משום שהדבר יכול לשרת גורמים שמבקשים לפגוע ברשויות שלטון החוק.

"כמה שקרים אפשר במשפט אחד וכמה ציניות? אני מעולם לא קבעתי שהוא מחבל, בניגוד לראש הממשלה שדווקא כן קבע", טוען ניצן. "ולכן, המייל הזה לא אמור היה לשנות שום דבר. היעלה על הדעת שאנחנו נהפוך אזרח חף מפשע למחבל בשביל לפגוע בראש הממשלה? איך קשור ראש הממשלה בכלל?".

לכתבות נוספות בנושא >> 

מנדלבליט עונה לנתניהו: לאירוע אום אל-חיראן אין קשר לרה"מ

נתניהו: זאת מערכת עקיפת החוק; גנץ: ביקורת לא לגיטימית

פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן | צילום: חדשות 13

"עשו כאן פרשנות רש"י. כשאני כותב שוויכוח פומבי יעזור למי שרוצה לפגוע בגורמי אכיפת החוק אז ראש הממשלה קופץ ואומר 'זה אני זה אני – אני רוצה לפגוע במערכת אכיפת החוק ולכן שי ניצן בטח התכוון אלי'. אז כל אדם שעיניו בראשו מבין שיש כאן קפיצת מדרגה מטורפת. מי דיבר על רה"מ? אני דיברתי על אלה שרוצים לפגוע במערכת אכיפת החוק, ואני גם היום חושב שפרקליט מדינה ומפכ"ל שמתווכחים, והיה ויכוח קשה, לא צריך להוציא את זה לתקשורת".

עוד המשיך ניצן ואמר כי "הוא (נתניהו) גם 'אמר מח"ש רצתה לחקור את אירועי אום אל-חיראן – פרקליט המדינה מנע'. מה? הרי הייתה חקירה עמוקה, אדירה, ייסודית, אני מנעתי לחקור את הפרשה? אם אני נותן גיבוי למפכ"ל, ברור שאני אמור להגיד 'המנוח היה מחבל, יש אינדיקציות' - כמו שאמר המפכ"ל. מה לעשות שהאמת היא בדיוק הפוכה? ואמרתי שיש בתיק אינדיקציות לכאן ולכאן ואי אפשר לקבוע אם הוא מחבל או חף מפשע. זה נקרא לתת גיבוי למפכ"ל?

"אין ספק שאנחנו נופלים בדברים מסוימים. אולי נתתי גיבוי מוגזם למפכ"ל? יכול להיות. אני יודע דבר אחד – בהחלטה הסופית, הבעתי חד משמעית את דעתי שעמדת המפכ"ל לא מבוססת מספיק על הראיות".

"אני אגיד לך בכנות, כששמעתי בפעם הראשונה את ראש הממשלה אומר שכל המערכת, כולם מטעמים פוליטיים רוצים להפיל אותו ולכן הם טייחו או המציאו חקירות - זה נראה לי כל כך מופרך שהיה נראה לי שבכלל לא צריך להגיב לזה. מנדלבליט, שהוא אדם דתי מבית של בית"ר ורוני אלשיך, שהוא אדם דתי שגר בשטחים, ושי ניצן שבא מבית דתי ומומי למברגר שהוא אדם דתי - כולנו אנשי שמאל קיצוני, רוצים להפיל את ראש הממשלה. זה פשוט מופרך, אבל לצערי, כשאומרים שקר עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם, חלק מהציבור מאמין".

פינוי אום אל-חיראן
פינוי אום אל-חיראן | צילום: רויטרס

חדשות 12 פרסמו גם התכתבות בתוך המשטרה והפרקליטות בדבר השאלה האם לחקור את החוקר אבי רוטנברג שהיה בן זוגה של ג'ודי ניר מוזס שלום בזמן שניהל את חקירת המעונות, וגם נחשף באופן כזה או אחר לתיק 2000 שבו החשוד המרכזי הוא מול ידיעות אחרונות – אחיה של ניר מוזס.

בעניין זה, טען ניצן כי "עיקר החשד לניגוד עניינים נגע בכלל לא לתיק המעונות. עיקר החשד נגע לתיק 2000, כי בתיק 2000 נוני מוזס נחקר ולעומת זאת, ג'ודי ניר מוזס היא אחותו. ולכן, שם לכאורה יש חשש ממשי. לא מנענו חקירה. אמרנו למח"ש 'בואו נבדוק בדיקה ראשונית, תעשו כמה בדיקות ראשוניות ונראה כמה הוא קשור לתיק'. עשו את הבדיקות, התברר בדיעבד והיום זה די בדוק - האיש לא חקר את תיק 2000. הוא היה באיזו ישיבה ראשונית כשזה עוד היה מידע מודיעיני במשהו אחד. הוא לא עשה שום פעולה. הוא נחשף, אבל הוא לא עשה שום פעולה בניגוד עניינים בתיק 2000".

"כשהתיק הזה הגיע להכרעה, כבר ננקט נגד החוקר הליך פנימי בתוך המשטרה, עבר הרבה זמן והוא פרש מהמשטרה", המשיך ניצן. "התשובה היא ברורה. זה בעייתי, זה לא ראוי, ולכן האיש, למיטב הבנתי, קיבל הערה או נזיפה במשטרה. השאלה האם יש כאן עבירה פלילית והאם יש מקום לפתוח חקירה פלילית שנים אחרי, כאשר הבנאדם פרש מהמשטרה, היא שאלה אחרת לחלוטין".

"יש בהרבה תיקים תקלות. אם אתה שואל אותי, רוטנברג בטח לא היה צריך לגעת בתיק. אמרתי לך את זה, אבל זו לא השאלה. המערכת לא אפשרה. כשנודע למערכת שלרוטנברג יש מערכת יחסים עם ג'ודי ניר מוזס, המערכת, המשטרה גם נזפה בו וגם העבירה אותו ליחידה אחרת".