מנדלבליט עונה לנתניהו: לאירוע אום אל-חיראן אין קשר לרה"מ

היועמ"ש הגיב לטענות לפיהן אבו-אלקיעאן, שנורה למוות ע"י המשטרה, הוכרז כמחבל כדי להרע לו: "טענות שקר וכזב שכל תכליתן דה-לגיטימציה למערכת אכיפת החוק"; רה"מ: "צריך חקירה עצמאית"

זמן צפייה: 09:12

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס היום (רביעי) למחדלים שנחשפו השבוע בפרשת אום אל-חיראן, וכן לטענת ראש הממשלה בנימין נתניהו שבאה בעקבות הפרסום, לפיה יעקוב אבו-אלקיעאן הוכרז כמחבל כדי לפגוע בו, ואמר: "לאירוע הטרגי הזה ולבדיקה שנעשתה בעקבותיו אין ולא היה כל קשר לראש הממשלה".

כזכור, השבוע פורסם בחדשות 12 כי פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן טרפד חקירה נגד מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך באשר להתנהלותו סביב אירועי אום-אל חיראן, שם נהרג יעקוב אבו אלקיען משום שנחשד כמחבל. הצעד של ניצן, נטען, נעשה מחשש שחקירה כזו תסייע למאבקו הציבורי של נתניהו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

העצמאים מאיימים לא לציית להגבלות; כ"ץ: "מתנגד לסגר כללי"

הפיגוע בראש העין: כתב אישום נגד תושב ג'נין בגין ניסיון רצח

"מלא תפקידך ואל תטיף מוסר": עימות בין ניסנקורן לח"כים בליכוד

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

"במסגרת העיסוק בפרשה", הזכיר מנדלבליט, "עלתה בין היתר השאלה אם פגיעתו של אבו אלקיען בשוטרים הייתה פיגוע או שמא היה מדובר בתאונה לא מכוונת, שנגרמה כאשר למנוח לא הייתה שליטה על הרכב". בשלב זה, הביא היועמ"ש את ההסבר של ניצן, מדוע לדעתו לא היה צורך לפתוח בחקירה פלילית. בזמנו, סיכם ניצן את החלטתו וכתב כי "לא ניתן להכריע בשאלה זו במידה גבוהה של ודאות".

"הטענה כאילו פרקליטות המדינה קבעה אי פעם כי מדובר ב'מחבל' היא אפוא טענת כזב", הבהיר מנדלבליט. "אני דוחה בתוקף טענה זו - ובוודאי את הטענה כי הדבר (שכאמור מעולם לא קרה) נעשה חלילה כדי לפגוע בראש הממשלה. טענות כאמור הן שקר וכזב, המצאת יש מאין, שכל תכליתן דה-לגיטימציה למערכת אכיפת החוק ולהחלטותיה בעניינו של ראש הממשלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

בהמשך הערב, הוסיף נתניהו לדבר על הפרשה, ואמר: "אזרח ישראל נהרג באום אל-חיראן והוגדר כמחבל על לא עוול בכפו. מח"ש רצו לחקור - בפרקליטות קברו את התיק. ולמה בפרקליטות עשו את כל זה? לא בגלל שיקולי אכיפת החוק, אלא בגלל שיקול אחר".

"שי ניצן, שטייח את הפרשה, כתב כי 'המפל"ג אכן פעל באופן שערורייתי - אך יש אינטרסים של המדינה שצריך לשקול. זה רק יעשה טוב למי שרוצה לרעת המערכת...'. ברור שיש פה החלטות פוליטיות שהתקבלו על ידי בכירי המשטרה והפרקליטות, תוך עיוות הצדק, החוק והאמת - והכול כדי להפיל ראש ממשלה מהימין. אי אפשר שלא להזדעזע".

מח''ש מבצעת שחזור של האירוע באום אל-חיראן
מח''ש מבצעת שחזור של האירוע באום אל-חיראן | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה הוסיף כי "את ההתנהלות הזאת חייבים לחקור - אבל מי יחקור? המפכ"ל ששומר על החוקר? הפרקליט ששומר על המפכ"ל? אולי היועמ"ש? האם יתכן שהיועמ"ש לא ידע את כל ההתנהלות הזו? אני נותן הערכה זהירה - הוא לא יבדוק את זה. אין מנוס מחקירה עצמאית ובלתי תלויה. אזרחי ישראל רוצים לדעת את האמת".

לאחר נאומו של נתניהו, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף וקרא לכחול לבן לעזוב את הממשלה. "הם לא יכולים להישאר בממשלה ההרסנית הזו. נתניהו דוהר לביטול הדמוקרטיה בישראל. כחול לבן לא יכולים להמשיך לתת לזה יד".

פרקליט המדינה שי ניצן בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל
פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן | צילום: חדשות 13

בד בבד, בפרקליטות המדינה השיבו לכל הטענות שהועלו בחדשות 12, ובפוסט ארוך שפרסמו בפייסבוק, ניסו להפריך את הטענות שהוצגו כלפיהם. על הטענה כי "זאת לא הייתה חקירה, זאת קנוניה פוליטית, מושחתת, להפיל ראש ממשלה", הבהירו: "המשטרה והפרקליטות הם מוסדות ציבוריים וממלכתיים, שאינם מזוהים פוליטית".

"אם לצטט את דברי היועץ המשפטי לממשלה בנאומו האחרון באירוע פתיחת שנת המשפט, 'אין שום בסיס לטענה כי מערכת אכיפת החוק פועלת מתוך שיקולים לא משפטיים. ודאי שלא חלילה משיקולים פוליטיים. זהו שקר גס. לצערי, הטענה הזו חוזרת ועולה, ויש מי שדואגים לחזור על כך מבוקר עד ערב, כדי לעשות דה-לגיטימציה לעבודתנו".

מי שעוד התייחס לנושא היה נשיא המדינה ראובן ריבלין, שמוקדם יותר היום אמר כי "דרוש לב רחב מספיק בשביל להאמין בכוחו של האדם לבקש סליחה, לתקן את דרכיו ולעשות שינוי. אבל לא רק יחידים צריכים להכיר בטעויותיהם. גם על ארגונים ממשלתיים ומדינות מוטלת האחריות לביקורת עצמית ולהתנצלות על טעויות".

במהלך טקס שבו חילק קיבלין את "אות הנשיא להתנדבות" ה-47, טען כי "חוסנה של מערכת נבחן ביכולת שלה לאפשר חקירה כשזו נדרשת, להודות בטעויות, לתת דין וחשבון, ולתקן את דרכיה להבא. גם אחרי שעובר זמן, ניתן לומר טעינו, שגינו, נבדוק, נחקור".

נשיא המדינה ראובן ריבלין
נשיא המדינה ראובן ריבלין | צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

אמש, כאמור, התנצל נתניהו בפני משפחת אלקיען, וסיפר: "אמרו שהוא מחבל - התברר שהוא לא. אתמול התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו למחבל כדי להגן על עצמם וכדי לפגוע בי".

"קיבלתי דיווח, שאלתי שלוש פעמים את המשטרה וקיבלתי תשובה מלשכת המפכ"ל שזה היה פיגוע טרור", טען. "אחר כך התברר שזה לא מובן מאליו. ביקשתי להמתין לסוף - אבל הסוף לא הגיע. אני אמרתי באותה עת שיש כשלים קשים מאוד בעבודת המשטרה".