חיות: אף מבצר לא ייפול אם לא נקבל את העתירה נגד נתניהו

נשיאת העליון נזפה באחת העותרות לאחר שציטטה את מנחם בגין. עו"ד של רה"מ טען בדיון כי הסוגיה אינה שפיטה: "השופטים יכולים להחליף את הבוחרים?", חיות: "טיעון פופוליסטי"

זמן צפייה: 06:40

בג"ץ קיים היום (ראשון) דיון תקדימי בהרכב מורחב של 11 שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בשאלה אם ניתן להטיל את מלאכת הרכבת ממשלה על חבר כנסת שיש נגדו כתב אישום – ראש הממשלה בנימין נתניהו. חיות נזפה באחת העותרות לאחר שציטטה קטע מנאום ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין, והסבירה כי "אף מבצר לא ייפול" אם העתירה תידחה.

פרקליטו של נתניהו, מיכאל ראבילו, התעמת עם נשיאת בית המשפט העליון, לטענתו, "מספר הבוחרים הגדול ביותר בתולדות המדינה הצביע נתניהו. איך ההרכב יכול להחליף את הבוחרים? כולם ידעו שיש נגדו כתב אישום".

השופט מזוז השיב כי "זה לא משנה כמה אנשים הצביעו לו - השאלה לא כמה הצביעו לו, אלא אם יש סמכות ואם יש שיקול דעת". לאחר מכן, ראבילו חזר על דבריו והדגיש: "החוק לא מאפשר לבית המשפט לדון בזה". בתגובה לדבריו, אמרה לו הנשיאה חיות כי "לא צריך להשתמש בטיעון פופוליסטי כזה". עורך דינו של נתניהו הסכים כי ראש הממשלה מצוי בניגוד עניינים, והדגיש כי לא יתערב במינוי פרקליט מדינה ובמינויים הקשורים לעניינו המשפטיים.

לעוד כתבות בחדשות 13:

עם מסכות, לבד בשולחנות: מאות אלפי תלמידים חזרו לבתיה"ס • צפו

ארה"ב לישראל: בחנו מחדש השתתפות סינית במכרז להקמת מתקן התפלה

בין סכסוך משפחות לחשש מהדבקה המונית: כך נראית רהט תחת מלחמה

שופטי בג''ץ בדיון אם ניתן להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה
שופטי בג''ץ בדיון אם ניתן להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה

במהלך הדיון השופטים מתחו ביקורת על נציג היועץ המשפטי לממשלה, ראש מחלקת הבג"צים ענר הלמן, ואמרו לו כי עמדתם מתעסקת בשיקול דעת הנשיא בסוגיה במקום להתמקד בשיקול הדעת של חברי הכנסת שנותנים לנאשם בפלילים את המנדט. בהמשך, אמר נציג היועמ"ש כי על נתניהו ייאסר למנות מינויים במערכת אכיפת החוק. עורך הדין, עמית הלוי, של הליכוד טען כי "אי אפשר ולא ראוי שבית המשפט יתערב בשיקול הדעת החוקתי - לא של העם, לא של חברי הכנסת ולא של נתניהו שמקבל את התפקיד".

מדובר בסוגיה חריגה שלא נידונה מעולם, ועצם העובדה שחיות קבעה הרכב של 11 שופטים מצביע על כך שהיא רואה חשיבות גדולה לשאלה הזו. השופטים מקיימים את הדיון כאשר הם עוטים מסכות וביניהם יש מחיצות שקופות, בשל התפרצות מגפת הקורונה. גורמים משפטיים בכירים אומרים שלנתניהו תהיה בעיה בשאלת ניגוד העניינים בנושא מינויים כאלה ואחרים בשל כתבי האישום, וצופים שבג"ץ יתערב בשאלה הזו – השאלה היא כיצד.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כזכור, נתן לבג"ץ חוות דעת שבה הוא קבע שיש קשיים משפטיים משמעותיים - אבל אין מניעה לתת לו להרכיב ממשלה. חוות דעתו היא כמובן מאוד חשובה, אך זה עדיין לא אומר שזו תהיה התוצאה הסופית.

מחיצות שקופות שהוצבו בין השופטים בדיון בסוגיית הטלת המנדט על נתניהו
מחיצות שקופות שהוצבו בין השופטים בדיון בסוגיית הטלת המנדט על נתניהו

מחר יתקיימו דיונים בבג"ץ בנוגע להסכם הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד, וגם בנושא זה מנדלבליט קבע שלא ניתן להתערב. עם זאת, גורמים משפטיים בכירים אומרים שבסוגיות אלה יש סיכוי הרבה יותר גדול שבג"ץ כן יתערב בסעיפים מסויימים מההסכם. מדובר על הסכם שיש בו סעיפים לא חוקתיים, לדוגמה חוק המינויים שמקפיא מינויי של בכירים בשירות הציבורי למשך חצי שנה - ולכן הגיוני שיתערב.

גורל המערכת הפוליטית ושאלה הבחירות הרביעיות תיגזר מפסיקת בג"ץ, בעיקר מאלמנט המניעה או כשירות נתניהו מלכהן כראש ממשלה בעודו מצוי במשפט פלילי. ההערכה בשתי המפלגות הגדולות היא שאם לא תהיה התערבות או פסילה כוללת של סעיפים דרמטיים - ככל הנראה ממשלה חדשה תושבע ביום שני הבא.