ארה"ב לישראל: בחנו מחדש השתתפות סינית במכרז להקמת מתקן התפלה

פקידים ישראלים אמרו לחדשות 13 כי הממשל האמריקני ביקש הבהרות בנוגע להשתתפות של חברה בשליטה סינית במכרז להקמת המתקן הגדול בעולם שצפוי לקום בפלמחים, בעלות של למעלה מ-5 מיליארד שקלים

זמן צפייה: 01:48

פרסום ראשון: ממשל טראמפ ביקש מישראל לבחון מחדש השתתפות סינית במכרז להקמת מתקן התפלת המים הגדול בעולם. גורמים בממשל טראמפ פנו לישראל וביקשו הבהרות לגבי השתתפות של חברה בשליטה סינית במכרז להקמת מתקן התפלת המים הגדול בעולם בפלמחים שלגביו צפויה הכרעה של משרד האוצר ב-24 במאי, כך אמרו לחדשות 13 פקידים ישראלים בכירים.

מתקן ההתפלה שנקרא "שורק 2" צפוי להיות הגדול מסוגו בעולם והוא יהיה מסוגל להפיק 200 מיליון קוב מים מותפלים בשנה ולספק כ-25% מצריכת המים של ישראל. מדובר במכרז בעלות של למעלה מ-5 מיליארד שקלים והחברה שתזכה במכרז תבנה את המתקן ותפעיל אותו במשך 25 שנה.

אחת החברות שהגיעה לשלב הסופי של המכרז היא חברת האצ'יסון הישראלית - חברה בת של חברת האצ'יסון הסינית שיושבת בהונג קונג. הפקידים הישראלים הבכירים ציינו כי כמה גורמים בממשל האמריקני ובהם גם שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן פנו למשרד החוץ וללשכת ראש הממשלה בירושלים ושאלו שאלות לגבי ההשתתפות של החברה בשלב הסופי של המכרז.

דונלד טראמפ עם נשיא סין, שי ג'ינפינג
דונלד טראמפ עם נשיא סין, שי ג'ינפינג | צילום: רויטרס

לפני חצי שנה החליט הקבינט המדיני-ביטחוני בעקבות לחץ אמריקני כבד על הקמת ועדה לפיקוח על השקעות סיניות בישראל. הבכירים הישראלים ציינו כי האמריקנים ביקשו לדעת מדוע עד כה לא כונסה הוועדה כדי לדון בהשתתפות של החברה הסינית במכרז וציינו כי מתקן ההתפלה נופל תחת המנדט של הוועדה.

אחת התשובות שהאמריקנים קיבלו היתה שהמכרז על מתקן ההתפלה יצא לפועל זמן רב לפני הקמת ועדת הפיקוח ולכן לא ניתן לקיים דיון בנושא באופן רטרואקטיבי. האמריקנים לא קיבלו את התשובה הזו וממשיכים לדרוש הבהרות.

בכירים ישראלים ציינו כי ההתמודדות של החברה הסינית במכרז על מתקן ההתפלה עלול להפוך למוקד למתיחות רבה בין ישראל לארה"ב. "האמריקנים העבירו מסרים בעדינות ובנימוס אבל ברור שהם רוצים שנבחן מחדש את ההשתתפות של החברה הסינית במכרז", אמר בכיר ישראלי.

הדאגה של האמריקנים היא גם ביטחונית לאור העובדה שמתקן ההתפלה נמצא סמוך מאוד לבסיס חיל האוויר בפלמחים בו נמצאים חיילים אמריקנים. לפני כשנה דווח ב"הארץ" כי הממונה על הביטחון במערכת הביטחון הביע הסתייגות מההתמודדות של החברה בבעלות הסינית במכרז משיקולים ביטחוניים ישראלים, אולם הדבר לא גרם למשרד האוצר לפסול אותה.

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

ההתנגדות האמריקנית להשתתפות הסינית במכרז נובעת גם ממניעים כלכליים לאור מלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין. הנשיא טראמפ סימן את סין כיריב המרכזי של ארה"ב בעולם ובימים אלה הוא מאשים את הסינים באחריות להפצת מגיפת הקורונה בעולם.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בחירת הזוכה להקמה והפעלת מתקן ההתפלה שורק 2 נמצאת בעיצומו של הליך מכרזי בהתאם להחלטת ממשלה בנושא. הוועדה פעלה ופועלת בתיאום מול כלל הגורמים הרלוונטיים. ההחלטה על זהות החברות שנבחרו להשתתף במכרז התקבלה עוד בשנת 2018, למעלה משנה טרם הקמת הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות. דיוני הוועדה המייעצת חסויים לכן אנו מנועים מלהתייחס לנושאים הנידונים או שאינם נידונים במסגרתה". בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ סירבו להתייחס.

בכיר בשגרירות ארה"ב בישראל מסר בתגובה: "לא נתייחס לפרוייקטים ספציפיים אך כמו עם כל בנות בריתנו וידידותינו בעולם אנחנו מקיימים גם עם ישראל דיאלוג לגבי הדרך הטובה ביותר לבחון השקעות זרות ועסקאות כלכליות להן עלולה להיות השפעה על הביטחון הלאומי".