"הטענה שחוק החסינות מגן מהחלטות לא ענייניות – חסרת ביסוס"

היועמ"ש התייחס בכנס לשכת עורכי הדין לתיקי נתניהו והדגיש שפעל ללא הטיות: "הגנה על רה"מ מפני חוסר מקצועיות - אינה מטרת החוק". ניצן: ההתקפות נגד מערכת המשפט – הן שנובעות משיקולים זרים

זמן צפייה: 03:11

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התייחס היום (שני) לחוק החסינות: "כל ההחלטות בתיקי ראש הממשלה התקבלו בצורה מקצועית ועניינית. לנוכח זאת, הטענה כי תיקון לחוק החסינות נדרש כדי להגן כביכול על ראש הממשלה מפני החלטות לא ענייניות לגביו - חסרת כל ביסוס". את הדברים אמר מנדלבליט בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

"לאחרונה הושמעה טענה שחברי הכנסת זקוקים כביכול לשינוי חוק החסינות כדי להגן על עצמם, ועל מנת להתמודד עם לחצים שמופעלים עלי להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה", טען מנדלבליט, והדגיש: "דברים אלו חוטאים לאמת". עוד הוסיף כי "הדברים מצטרפים לגל של התבטאויות מצערות בזירה הציבורית והתקשורתית, שמבקשות לפגוע בלגיטימיות של ההחלטות שלנו – ולתייג אותנו בתיוגים פוליטיים".

"הדרך שבה אנו הולכים היא דרך הישר", המשיך. "שום לחץ לא השפיע עלינו. איננו משרתים אף אחד, חוץ מהאינטרס הציבורי ומשלטון החוק". היות שכך, לדבריו, "קשה שלא להתרשם שהניסיון להגן כביכול על רה"מ מפני החלטות לא ענייניות -  איננו המטרה האמיתית העומדת בבסיס הכוונה לקדם את התיקון לחוק החסינות, או כל דבר חקיקה אחר שנועד לשנות מהמצב המשפטי הקיים בהקשר זה".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

חיות: "נתניהו אמר שיש צורך בבית משפט חזק ועצמאי – מה השתנה?"

פרקליט נתניהו: "איני מייצג לפני שאני מבטיח את שכרי"

שופטי העליון נגד חוקי החסינות: "לא נהסס לנקוט צעדים קשים"

מנדלבליט שקד וחימי בכנס לשכת עורכי הדין
מנדלביט שקד וחימי בכנס לשכת עורכי הדין | צילום: כנסת לשכת עורכי הדין ה-19

מנדלבליט התייחס למתקפה על מערכת המשפט, ואמר כי "איני נמנה עם אלו הסוברים כי מערכות החוק והמשפט צריכות להיות חסינות מפני כל שינוי. מותר לבדוק ולבקר, אך 'אסור לשפוך את התינוק עם המים'. בחינה כזו חייבת להיעשות בשיתוף ובצורה מכבדת".

על פסקת ההתגברות אמר היועמ"ש: "ככל שהממשלה החדשה שתוקם תבקש לעשות כן, בהחלט ניתן להמשיך בתהליך זה, תוך ניתוח האיזונים הדרושים בנושא כה מורכב ורגיש. העיקר הוא ההקפדה כי במסגרת השינויים יישמרו המרכיבים היסודיים של מערכות החוק והמשפט – הכוללים את עצמאות הרשות השופטת והייעוץ המשפטי לממשלה".

עוד הוסיף מנדלבליט כי "אני מאמין גדול במשילות, ובצורך של הממשלה להיות מסוגלת להוציא את מדיניותה אל הפועל באופן חוקי. ניתן לראות זאת באלפי ההכרעות המשפטיות שקיבלנו במהלך כהונתי בתפקיד, שברובן המכריע, למעט מקרים חריגים ביותר ובודדים במספר, פעלנו יחד עם הממשלה לקידום מדיניותה. הטענה כאילו מערכות החוק והמשפט פוגעות כביכול בדמוקרטיה וברצון העם – מבטאת חוסר הבנה של מהות השיטה הדמוקרטית, המבוססת על ביזור הכוח ועל הפרדת הרשויות".

היועמ''ש אביחי מנדלבליט נואם בכנסת לשכת עורכי הדין
היועמ''ש אביחי מנדלבליט נואם בכנסת לשכת עורכי הדין | צילום: חדשות 13

ניצן: ההתקפות נגד מערכת המשפט – הן שנובעות משיקולים זרים

פרקליט המדינה שי ניצן נשא גם הוא דברים בכנס, התייחס אף הוא למתקפות נגד מערכת המשפט על רקע כתב החשדות נגד ראש הממשלה וטען כי המתקפות נובעות משיקולים זרים. "בשנה האחרונה, ואף לפניה, אנו עדים להתגברות ההתקפות כנגד מערכת אכיפת החוק", אמר ניצן. "כבר לקראת העברת תיקי החקירה מהמשטרה לפרקליטות ומיד לאחר מכן, חזינו בהתקפות נגד צוותי החקירה והשתלחויות אישיות נגד מפכ"ל משטרת ישראל הקודם. הטענה הייתה כאילו בכירי משטרת ישראל גיבשו את המלצתם בתיקים אלה משיקולים זרים".

"לצערנו, כפי שהיה צפוי, עם העברת חומרי החקירה לבחינה בפרקליטות וגיבוש המלצותינו, התגברו ההתקפות כלפי הפרקליטות, ובייחוד כלפי פרקליטת המחוז האחראית לתיקים וכלפיי באופן אישי. ושוב, הטענה הייתה כי גם אנו פועלים משיקולים זרים", הוסיף פרקליט המדינה.

"לפי הטענה, כולם פועלים משיקולים זרים. לכולם יש מטרה זהה. החל במפכ"ל וראשי אגף החקירות; המשך בבכירי הפרקליטות, וכלה ביועץ המשפטי לממשלה עצמו. מטרתנו, מטרת עשרות חוקרים ופרקליטים, ללא יוצא מן הכלל, היא אחת - הפלת ראש הממשלה, וזאת מנימוקים פוליטיים בלבד. טענה מופרכת רודפת טענה מופרכת, והשקר – כטיבו של שקר שחוזרים עליו שוב ושוב - מחלחל אט אט לליבם של רבים", תקף ניצן. "טובי אנשיה של הארץ הזו, בשר מבשרה, משרתי ציבור מסורים שלאחרונה – משיקולים זרים – כן, משיקולים זרים – הם מושמצים ומועלבים. הם מוכפשים ומותקפים".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190527-1156' autoplay='0' credit='' desc='נאום שי ניצן בכנס עורכי הדין' kid='1_xa41bl1k' duration='917'']

ניצן התייחס גם לשימוע הצפוי של ראש הממשלה נתניהו ואמר כי "מטבע הדברים, במקרים שבהם חומר הראיות רב מאוד, אנו מקצים יותר מחודשיים לשימוע. אולם בכל מקרה אנו משתדלים לקצוב פרק זמן שמחד יאפשר הכנה נאותה לשימוע ומאידך יימנע משיהוי שלא לצורך". ניצן השווה בין הזמן שניתן לראש הממשלה לשעבר אולמרט להתכונן לשימוע לבין הזמן שהוקצה לנתניהו ואמר כי "ברור שאיש אינו מפלה לרעה את ראש הממשלה".

"אומר זאת בקול ברור - אנו העוסקים במלאכה מודעים לחלוטין לצורך בקבלת ההחלטה בהקדם ומאידך לצורך לתת זמן ראוי להתכונן לשימוע. כמובן שאין בכוונתנו לקפח את ראש הממשלה ולהקצות לבאי כוחו זמן קצר מדי להכנה", הוסיף ניצן. "מנגד, אין גם כל מקום לדרוש ולצפות כי נתמהמה ונקצה פרקי זמן ארוכים יתר על המידה כאשר אין סיבה אמיתית לכך. על יסוד היקף החומר בענין דנן, פרק זמן של שישה חודשים הוא פרק זמן סביר לחלוטין להתכונן לשימוע".

פרקליט המדינה שי ניצן נואם בכנס לשכת עורכי הדין
פרקליט המדינה שי ניצן נואם בכנס לשכת עורכי הדין | צילום: חדשות 13

כזכור, ביום שישי איימו שופטי בית המשפט העליון לנקוט "צעדים קיצוניים שנדרשים בזמנים קשים" בעקבות ניסיונות הקואליציה לחוקק את חוק החסינות ולקדם את פסקת ההתגברות שתגביל את כוחם.

בשיחות פנימיות אמרו השופטים כי "נראה כאילו ראש הממשלה והמועמדים לתפקיד שר המשפטים רוצים לנתץ ולהרוס את מערכת המשפט". לדבריהם, "חוק החסינות לצד פסקת ההתגברות זה דבר לא יאומן, לא נהסס לנקוט בצעדים קשים וקיצוניים - כי ההיסטוריה תשפוט אותנו".

מדוברות הרשות השופטת נמסר בתגובה כי "ככל שהדברים נאמרו על ידי אדם מסוים, הם נאמרו על דעתו ועל אחריותו בלבד. העמדה המוסמכת של הרשות השופטת תימסר במועד ובנוסח המתאים".

מהליכוד נמסר כי "קשה להאמין שמישהו מתייחס ברצינות לרעיון שרה"מ נתניהו יהרוס את בית המשפט העליון. יש הבדל עצום בין תיקונים סבירים להחזרת האיזון - לבין טענות שווא על כוונה להרוס את אחת משלוש רשויות היסוד בדמוקרטיה. אין שחר לדברים".