שופטי העליון נגד חוקי החסינות: "לא נהסס לנקוט צעדים קשים"

השופטים התייחסו בשיחות פנימיות לרצון של הקואליציה לקדם את הצעדים שיגבילו את כוחם: "נראה כי ראש הממשלה והמועמדים לתפקיד שר המשפטים רוצים לנתץ ולהרוס את מערכת המשפט"

זמן צפייה: 01:48

חוקי החסינות של נתניהו: שופטי בית המשפט העליון איימו אמש (שישי) לנקוט "צעדים קיצוניים שנדרשים בזמנים קשים" בעקבות ניסיונות הקואליציה לחוקק את חוק החסינות ולקדם את פסקת ההתגברות שתגביל את כוחם.

בשיחות פנימיות אמרו השופטים כי "נראה כאילו ראש הממשלה והמועמדים לתפקיד שר המשפטים רוצים לנתץ ולהרוס את מערכת המשפט". לדבריהם, "חוק החסינות לצד פסקת ההתגברות זה דבר לא יאומן, לא נהסס לנקוט בצעדים קשים וקיצוניים - כי ההיסטוריה תשפוט אותנו".

מדוברות הרשות השופטת נמסר בתגובה כי "ככל שהדברים נאמרו על ידי אדם מסוים, הם נאמרו על דעתו ועל אחריותו בלבד. העמדה המוסמכת של הרשות השופטת תימסר במועד ובנוסח המתאים".

עוד בחדשות 13:

גורם בפרקליטות: אסור למנדלבליט להגן על החסינות של נתניהו

תיקי נתניהו: מנדלבליט צפוי לסרב מחר לבקשה לדחות את השימוע

צעד נוסף לחוק החסינות: ההצעה שהגיש זוהר הגיעה לשולחן הכנסת

מנדלבליט ונתניהו
מנדלבליט ונתניהו | צילום: רויטרס

מהליכוד נמסר כי "קשה להאמין שמישהו מתייחס ברצינות לרעיון שרה"מ נתניהו יהרוס את בית המשפט העליון. יש הבדל עצום בין תיקונים סבירים להחזרת האיזון - לבין טענות שווא על כוונה להרוס את אחת משלוש רשויות היסוד בדמוקרטיה. אין שחר לדברים".

ביום שני הצהירו גורמים בכירים במערכת המשפט כי "אנחנו נמצאים כפסע לפני איבוד הדמוקרטיה. קו ישיר מחבר בין כתב האישום המיועד של נתניהו לתוכנית שלו לחסל את בית המשפט העליון. אנחנו נהיה כ'מוקצה' בעיני העולם. נתניהו מוכן לחסל את הכול כדי לא לעמוד למשפט, מישהו במערכת הפוליטית חייב להתעורר ומהר".

באותו יום התייחסו גורמים בפרקליטות להתנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באשר לשימוע, ובשיחות סגורות אמרו כי "התנהלות נתניהו היא הזויה ומביכה". "אם עד ה-20 במאי עורכי דינו לא יקחו את חומרי החקירה, אז נקבע שימוע", הוסיפו הגורמים, "ירצה – ייקח את החומרים. לא ירצה – לא ייקח. זו כבר בעיה שלו. לא יגיע לשימוע? יום לאחר מכן נגיש את כתב האישום. הוא עושה צחוק מהמערכת".

מנדלבליט. "טענות חסרות יסוד"
מנדלבליט. "טענות חסרות יסוד" | צילום: ארן דולב

הדברים מגיעים לאור הפרסום בעיתון "הארץ", לפיו נתניהו מתכוון לקדם בכנסת הקרובה הצעת חוק שתשלול מבית המשפט העליון את הסמכות להתערב בהחלטות מנהליות של הממשלה, השרים או הכנסת. על פי הפרסום, ראש הממשלה פועל מחשש שבית המשפט יפסול החלטה של הכנסת לשמור על חסינותו מפני העמדה לדין. על כן הוא מקדם פסקת התגברות מורחבת, שאינה מוגבלת רק לחקיקה. עוד דווח כי ח"כ בצלאל סמוטריץ' שותף לניסוח חקיקה זו.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס בטוויטר לפרסום לפיו נתניהו מגבש חוק שימנע הסרת חסינותו: "צפינו מראש כי ביבי יעשה כל שביכולתו בכדי לבנות לו קואליציה של מבצר משפטי, אך זילות שכזו בשלטון החוק היא חציית קו אדום שעליה לא נעבור בשתיקה", כתב. "לא ייתכן שנרקמים דילים שמטרתם פגיעה בשלטון החוק וערעור יסודות הדמוקרטיה עבור ראש ממשלה שתלויים נגדו 3 כתבי אישום. ביבי, אני יודע שציפית שנקבל זאת בכניעה אבל העלמת עין זה הקטע שלך - לא שלנו".