יועמ"ש הכנסת: אין מניעה משפטית לדון בבקשת החסינות של נתניהו

איל ינון קבע בחוות הדעת שפרסם כי ניתן יהיה להקים את ועדת הכנסת בזמן ממשלת המעבר. פגישת יו"ר הכנסת וניסנקורן תמה ללא הסכמות. בכירים בליכוד: "אדלשטיין יגן על נתניהו בכל כוחו"

זמן צפייה: 03:29

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, מסר היום (ראשון) ליו"ר הוועדה המסדרת, אבי ניסנקורן, חוות דעת לפיה אין מניעה משפטית להקים את ועדת הכנסת בזמן ממשלת המעבר – במטרה לדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתוך כך, פגישת ניסנקורן ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הסתיימה ללא הסכמות. אם אדלשטיין ינסה למנוע את הקמת הוועדה, כמה ארגונים צפויים לעתור לבג"ץ.

"כבר קבענו כי גם תקופת פגרת הבחירות וגם תקופה שבה ועדת הכנסת טרם הוקמה, נמנות על תקופת 30 הימים להגשת בקשת החסינות", נכתב בחוות הדעת. "הקביעה החריגה לפיה דיוני החסינות יתקיימו 'בהקדם האפשרי', מעידה על תפיסתו של המחוקק לפיה אין להקל ראש בפגיעה האמורה בעקרון השוויון בפני החוק ובהליך הפלילי הנגרמת כתוצאה מעיכוב אפשרי בדיוני החסינות, בוודאי כשמדובר בעיכוב של מספר חודשים".

עוד בחדשות 13:

השקרים וחצאי האמיתות בנאום החסינות של בנימין נתניהו

סקר: כחול לבן מובילה עם 36 מנדטים; 50% מהנשאלים נגד חסינות

נתניהו ביקש רשמית חסינות מהכנסת: "מבקש לכבד את רצון הבוחרים"

בנימין נתניהו בהצהרת החסינות
בנימין נתניהו בהצהרת החסינות | צילום: חדשות 13

"עמדתי היא שהנוהג שלא לקיים דיונים שנויים במחלוקת במהלך פגרת בחירות, אינו יכול לגבור על הוראת חוק מפורשת ועל סמכויות שהכנסת וועדותיה ממשיכות לאחוז בהן גם בתקופה זו", המשיך והתייחס לחריגה מנוהל זה במהלך תקופת הבחירות לכנסת ה-22. "למרות הטענה הנשמעת עתה כי הכנסת אינה נהנית מ'לגיטימציה דמוקרטית' מלאה, בפגרת הבחירות הקודמת ביקשה הממשלה לקדם הצעת חוק שנויה במחלוקת ('חוק המצלמות')".

"אף שסברתי כי הצעת החוק עצמה אינה חוקתית ונוגדת את התנהלות הכנסת בפגרת הבחירות, לא סברתי כי אין סמכות לכנסת לקיים את דיוני החקיקה ביחס אליה, למרות שדובר היה בימים ספורים לפני הבחירות", כתב ינון.

בנימין נתניהו נואם בהדלקת נרות חגיגית בכנס הליכוד
בנימין נתניהו נואם בהדלקת נרות חגיגית בכנס הליכוד | צילום: חדשות 13

מלשכת יו"ר הכנסת נמסר כי "אדלשטיין שמע קשב רב את עמדת ניסנקורן וקיבל לידיו את חוות הדעת של יועמ"ש הכנסת באשר לאפשרות להקים ועדת כנסת ולדון בבבקשת החסינות של ראש הממשלה, גם בעת הזאת. חוות הדעת דומה בעיקרה לזו שהוציא יועמ"ש הכנסת לפני כמה שבועות. אדלשטיין ביקש מינון חוות דעת משפטית באשר לסמכותו על עצם כינוס הוועדה המסדרת. לאחר קבלת חוות הדעת היו"ר יודיע על החלטתו".

בכירים בליכוד מסרו בתגובה להודעת היועץ המשפטי, כי "אדלשטיין יגן על נתניהו בכל כוחו". חבר הכנסת מיקי זוהר תקף את חוות הדעת המשפטית. "החלטת היועמ"ש של הכנסת היא לא פחות מהזויה. לאפשר לכנסת להיות כלי משחק פוליטי בידי השמאל בפגרת בחירות זה אבסורד ענק", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "מה היה קורה אם הליכוד היה מנסה לקדם חוק להעלאת קצבאות הקשישים והנכים בתקופת בחירות? היועמ"ש של הכנסת היה מאשר את זה? ברור שלא. פשוט בושה וחרפה לכנסת וליועמ"ש הכנסת".

מכחול לבן נמסר: "אסור לאדלשטיין לבזות את קודש הקודשים של הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו קוראים לו לאפשר את הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות שמבקש נתניהו. אסור לאפשר את הפיכתה של כנסת ישראל לעיר מקלט של נאשם בשוחד ומרמה והפרת אמונים. אדלשטיין - נבחרת ליו"ר הכנסת ולא ליו"ר מטה נתניהו בכנסת. עליך לפעול בהתאם".

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

מטעם "המחנה הדמוקרטי" נמסר: "אנו מברכים על החלטת יועמ"ש הכנסת, וקוראים לכנס בהקדם את ועדת הכנסת לדון בנושא החסינות. הכנסת אינה עיר מקלט לעבריינים נמלטים. התנהלות הליכוד כמי שמנסים להגן על הסנדק מפני משפט היא התנהלות של משפחת פשע. סיעת המחנה הדמוקרטי מחתימה בימים אלה את חברי הכנסת על דיון חירום בעת הפגרה, על כתבי האישום ודרישת נתניהו לחסינות".

מסקר חדשות 13 שפורסם בשבוע שעבר, עולה כי 50% מהנשאלים מתנגדים להענקת חסינות מפני העמדה לדין לראש הממשלה נתניהו. לפי הסקר, כחול לבן נותרת המפלגה הגדולה ביותר, עם 36 מנדטים והליכוד אחריה עם 34 מנדטים. הרשימה המשותפת שומרת על מקומה כשלישית הכי גדולה בכנסת עם 13 מנדטים, הימין החדש בראשות בנט ושקד – 8, ש"ס – 7, יהדות התורה – 7, העבודה-גשר – 5 ומרצ/המחנה הדמוקרטי – 4 מנדטים. איחוד מפלגות הימין מגרדת את אחוז החסימה מלמטה עם 2.9% מהקולות.