נתניהו ביקש רשמית חסינות מהכנסת: "מבקש לכבד את רצון הבוחרים"

רה"מ שלח ליו"ר הכנסת את הבקשה להקפיא את העמדתו לדין. עם זאת, הדגיש כי: "לפי החוק, החסינות היא זמנית ומתבטלת עם סיום כהונת הכנסת". גנץ: "יום קשה למדינת ישראל - נתניהו יודע שהוא אשם"

זמן צפייה: 09:31

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיש אמש (רביעי) רשמית בקשת חסינות מהכנסת. "אני מבקש לקיים את ההליך הדמוקרטי ולכבד את רצון הבוחרים", כתב נתניהו, שהדגיש כי יתייצב למשפטו בעתיד.

"ראש הממשלה אינו מבקש חסינות לתמיד. אין דבר כזה", נכתב. "החסינות ניתנת לתקופת כהונה של כנסת אחת בלבד. משפטו יתקיים בכל מקרה. בכוונתו של רה"מ להתייצב במשפט ולהפריך את כל הנטען בכתב האישום נגדו".

במכתב צוינו ארבע עילות חסינות שניתנות לנתניהו. הראשונה, כתב האישום נגד ראש הממשלה הוגש תוך הפליה בין ראש הממשלה לבין אחרים. השנייה, כתב האישום נגד רה"מ הוגש בחוסר תום לב. השלישית היא ניהול ההליך הפלילי נגד רה"מ בשלב זה יגרום נזק של ממש לתפקוד הכנסת ולייצוג ציבור הבוחרים. ולבסוף נטען כי כל פעולותיו של ראש הממשלה נעשו כדין, וחלק מהן אף נעשה במסגרת תפקידו של ראש הממשלה כחבר כנסת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חושפת ומשמידה אויב – בכל החזיתות: צה"ל הציג יחידה חדשה

לאחר שהועברה לכלא מרוחק: נעמה יששכר חזרה לבית הסוהר במוסקבה

"דחף, בעט והפיל בכוח": מצטיין נשיא מואשם באונס

באחד הסעיפים המפרטים את הטענה כי כתב האישום נגד רה"מ הוגש תוך הפליה ברורה בינו לבין אחרים, נכתב כי "ההחלטה לסגור את התיק נגד לפיד היא עוד החלטה המשקפת הפליה ואכיפה בררנית נגד ראש הממשלה". עם זאת, יש לציין כי מעולם לא נפתח תיק נגד לפיד, שלא היה חשוד.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-part-20112015' autoplay='0' credit='' desc='ראש הממשלה נתניהו מכריז שיבקש חסינות ' kid='1_ve7pxf1t' duration='571'']

קודם לכן, אמר בהצהרה לתקשורת: "כדי להמשיך להוביל את ישראל להישגים אדירים, בכוונתי לפנות ליו"ר הכנסת כדי לממש את זכותי, חובתי ושליחותי להמשיך לשרת אתכם למען עתיד ישראל".

"רבים מכם חושבים, כי ככה אמרו, שהחסינות לנבחרי ציבור ניתנת לתמיד. שהיא מאפשרת לא לעמוד לדין אף פעם. זה פשוט לא נכון", אמר נתניהו. "על פי החוק, החסינות היא תמיד זמנית. היא מתבטלת עם סיום כהונת הכנסת שהעניקה אותה. אתן לכם דוגמה: אם הכנסת מכהנת רק שלושה חודשים, כמו שקרה עכשיו, החסינות מתבטלת אחרי שלושה חודשים. על פי החוק, אין שום אפשרות, לאף אחד, להימנע מהעמדה לדין. בכוונתי להתייצב בבית המשפט כדי לרסק את כל העלילות המופרכות נגדי".

ראש הממשלה פנה לציבור: "חוק החסינות נועד להגן על נבחרי ציבור מתפירת תיקים, מהגשת כתבי אישום פוליטיים שמטרתם לפגוע ברצון העם. החוק נועד להבטיח שנבחרי העם יוכלו שרת את העם לפי רצון העם". "לצערי זה מה שקורה במקרה שלי. תפירת תיקים, אכיפה בררנית, סחיטה באיומים של עדי מדינה, הדחת עדים, מבול של הדלפות פליליות ומגמתיות ושטיפת מוח ערב ערב, כדי להסית נגדי ולעשות משפט שדה על ידי הטיית דעת הציבור", הוסיף.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu Addresses The Media In Airport City Near Tel Aviv
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

"באופן מדהים, חלק מהעברות שבוצעו במקרה שלי וגם במקרים אחרים, חלק גדול מזה מוחזק במחשכים, רחוק מעיני הציבור, תחת צווי איסור פרסום ותחת החלטות של היועמ"ש. אבל מעניין שהדלפות מגמתיות ופליליות כאלה זוכות לזרקורים של אור", אמר. "צריך להסיר את כל צווי איסור הפרסום על עבירות פליליות שנוגעות בכל מי שחקר והכין את כתבי האישום נגדי, כדי שהציבור ידע את כל האמת ואת כל המניעים הנסתרים שעומדים מאחורי תפירת התיקים נגדי".

לאחר דבריו של ראש הממשלה, יו"ר כחול לבן מסר הצהרה: "זה יום קשה למדינת ישראל. מעולם לא תיארתי לעצמי שנגיע ליום שבו ראש ממשלת ישראל ימנע מלהתייצב בפני החוק ומערכת המשפט. שלראש ממשלה לא יהיה אכפת מעתידה של מדינת ישראל, אלא רק מעצמו ומגורלו האישי, והיום ברור על מה אנחנו נאבקים".

"נתניהו יודע שהוא אשם", המשיך גנץ. "מי שחושב שלא יהיה כלום כי אין כלום – לא מפחד לעמוד למשפט. אסור להקטין את מה שראינו הערב לנגד עינינו. המהלך שקרה הערב אינו עניין טכני או פרוצדורה לזמן מוגבל שאפשר לעבור עליה על סדר היום. כחול לבן בראשותי תעשה הכל מבחינה חוקית, ותפעל להקמתה של ועדת הכנסת על מנת למנוע מתן חסינות לנאשם בפלילים".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-part-20112029' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר כחול לבן בני גנץ בתגובה לדברי נתניהו' kid='1_1x25waxn' duration='656'']

עוד הוסיף: "לחסינות אומנם יש היגיון, במקרים מסוימים של הגנה מרדיפה ובמעלי כוח. זה לא המקרה. חסינות שכזו היא שחיתות. חסינות שכזו אינה אבן יסוד בדמוקרטיה, היא כרסום ייסוד הדמוקרטיה ובית המחוקקים אינו עיר מקלט לעבריינים".

כמו כן, גנץ התייחס לטענות נתניהו כי קיבל 4 מיליון שקלים מכספי ציבור במסגרת חברת "המימד החמישי": "כל מה שנתניהו אמר בהקשר הזה הוא שקר מוחלט שיטופל בנפרד, בכלים שעומדים לרשותי על פי החוק במדינה. מעולם לא עברתי על החוק, לא אעבור, ואטפל במסגרת החוק בשקר המופרך הזה".

יו''ר כחול לבן בני גנץ בתגובה להצהרת נתניהו
יו''ר כחול לבן בני גנץ בתגובה להצהרת נתניהו | צילום: חדשות 13

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מסר בתגובה להצהרת נתניהו: "עכשיו ברור מעבר לכל ספק. כל מה שעניין ומעניין את נתניהו זאת החסינות. עם זה הוא קם בבוקר, את זה הוא חי ונושם במשך היום ועם זה הוא הולך לישון. מדינת ישראל הפכה לבת ערובה של הבעיה האישית, פרטית של נתניהו. אותו לא מעניין לא שמאל, לא ימין, לא דתיים ולא חילוניים. הדבר היחיד שעומד לנגד עיניו זה קואליציית חסינות. אנחנו, 'ישראל ביתנו', לא נהיה חלק מקואליציית החסינות. כולנו, פה אחד, נצביע נגד חסינות לנתניהו".

חבר הכנסת איציק שמולי, יו"ר סיעת העבודה-גשר, מסר בתגובה לדברי נתניהו: "למאות אלפי ילדים וקשישים עניים הממשלה הזו לא דאגה לחסינות מפני סגירת התכנית לבטחון תזונתי, לאלפי חולים לא הבטיחה חסינות מזיהומים קטלניים בבתי החולים וגם את החוסן של ילדי העוטף הפקירה כשהלינה את שכר המטפלים. רק חסינות אחת חשובה להם- זו שתמלט ראש ממשלה החשוד בפלילים מאימת הדין. במקום לפעול עבור האזרחים הופכים את הכנסת עיר מקלט למושחתים. גם מושחתים גם מנותקים".

אביגדור ליברמן בישיבת סיעה של ישראל ביתנו בכנסת
אביגדור ליברמן בישיבת סיעה של ישראל ביתנו בכנסת | צילום: חדשות 13

כזכור, במכתב ששלח ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ביום שני, הסביר נתניהו כי הוא לא מתנגד להעמדה לדין, אלא רק אחרי שתסתיים כהונתו. הוא טען כי העמדתו לדין תפגע בייצוג הבוחרים, שביקשו לשיטתו שיכהן בבחירות, ופוגע בתפקוד הכנסת. כמו כן, נתניהו כתב שהוא מופלה לרעה לעומת אחרים ששמם נקשר בפרשיות שבהן הוא נאשם - אך לא הועמדו לדין. עוד אמר ראש הממשלה כי כתב האישום מוגש בחוסר תום לב, בטענה שהיא הדלפות רבות לאורך החקירה, ובטענה שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קיבל את ההחלטה מהר מאוד אחרי השימוע - ולא בחן את ממצאי השימוע כנדרש.

מכיוון שאין כנסת מתפקדת בישראל, עד שתוקם כזאת נתניהו יקבל חסינות אוטומטית – לפחות עד מאי. השאלה עכשיו, היא האם תקום ועדת כנסת שדון בנושא, או כשתקום האם יהיה רוב לטובת הבקשה.ועדת הכנסת דנה, בין היתר, האם לתת או להסיר לחבר כנסת חסינות. כל ח"כ שעומד לדין יכול לבקש חסינות, ואם המחוקקים רואים שיש חשיבות לכך שהוא יישאר בכנסת – אז רובם מאשרים לו את הבקשה. אלא שמאחר ואין ממשלה, אין ועדה. לכן, היועצים המשפטיים החליטו שאי אפשר לדון ובינתיים מקפיאים את כתבי האישום. חיים כץ, למשל, חסין כבר מספטמבר האחרון.

רה''מ בנימין נתניהו ויו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
רה''מ בנימין נתניהו ויו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: דוברות הכנסת

מוקדם יותר השבוע נודע כי אייל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, צפוי לתת שתי חוות דעת בעניין חסינות ראש הממשלה מפני העמדה לדין. הראשונה היא אם ניתן להקים ועדת כנסת במצב הנוכחי, והשנייה - אם ראוי שהיא תקיים דיון בחסינות עוד לפני הבחירות. גורמים ששוחחו איתו סבורים שהוא צפוי להעדיף לדחות את הדיון עד אחרי הבחירות.

מדובר במכשול נוסף העומד בפני ניסיון הסרת החסינות של ראש הממשלה. נוסף לכך, על מנת להקים ועדת כנסת כחול לבן יזדקקו לאישורו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. בהמשך הם יצטרכו להשיג רוב בכנסת - דבר שעלול להיות בעייתי היות שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תומך לעת עתה בנתניהו.