מחאה נגד השר אוחנה: מפגינים חסמו את נתיבי איילון

מפגינים מחו מול ביתו של השר אוחנה, לאחר פרסום הקלטות שבהן הוא נשמע כמי שמנסה לדכא את ההפגנות בבלפור. כמה מהם נעצרו. מנדלבליט: "על המשטרה לקבל החלטות ללא שיקולים זרים"

זמן צפייה: 02:05

כאלף מפגינים הגיעו הערב (שלישי) למחות מול ביתו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, אחרי פרסום הקלטות בהן הוא נשמע כמי שמנסה לגרום למשטרה לדכא את ההפגניות מועל מעון ראש הממשלה בירושלים. אחרי שהפגינו מול ביתו, המפגינים המשיכו לצומת עזריאלי, ירדו לנתיבי איילון וחסמו אותם לזמן קצר. בשל כך, נרשמו באזור פקקים גדולים. המשטרה ביצעה מספר מעצרים.

ממחאת הדגלים השחורים נמסר: "אנו מודים למשטרת תל- אביב על טיפול מופתי בצעדה שלאחר ההפגנה. משטרת תל אביב שמרה על הזכות של המפגינים לצעוד ולמחות נגד הפיכתה של ישראל לדיקטטורה נוסח נתניהו. הערב הוכח שניתן לאפשר מחאה אזרחית רחבה ומשמעותית ללא אלימות מיותרת כלפי המפגינים. אנו מצפים ממפקד מחוז ירושלים לנהוג באותה צורה בסוף השבוע הקרוב".

מפגיני הדגלים השחורים חוסמים את נתיבי איילון | צילום: חדשות 13

במקביל, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שיגר מכתב לממלא מקום מפכ"ל המשטרה, דודי כהן, ובו התייחס לטענות לפיהן המשטרה נוקטת אכיפה בררנית נגד המפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומנסה לדכא את ההפגנות. זאת, לאחר שפורסמה בכאן 11 הקלטת שיחה בין השר לביטחון פנים אמיר אוחנה לניצב דורון ידיד, בו נשמע ידיד מסביר שהמשטרה הטילה על המפגינים בבלפור קנסות מעבר למקובל.

"הועלו טענות שונות בפניות בדבר אכיפה בררנית או התחשבות בשיקולים פוליטיים כביכול על ידי גורמי האכיפה", כתב מנדלבליט. "אני סמוך ובטוח כי משטרת ישראל, בהובלתך, תמשיך ותפעל על מנת להבטיח כי סמכויות המשטרה ביחס להפגנות, כמו גם בכל הקשר אחר, תיעשה בהתאם להוראות הדין בצורה עצמאית, שוויונית ועניינית, על בסיס כלל הנתונים הרלוונטיים בלבד".

"על משטרת ישראל להמשיך לקבל החלטות בקשר לכך בצורה עצמאית וללא שיקולים זרים", הוסיף.

תנועת המחאה "הדגלים השחורים" התייחסה אתמול לפרסום בכאן 11, שבו נשמע השר לביטחון הפנים פועל לדיכוי ההפגנות מול מעון ראש הממשלה: "נחשפה המזימה של שר המשטרה לבית משפחת נתניהו לסכל את המחאה האזרחית".

עוד מסרה התנועה כי בכוונתה לפנות ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לבטל את כל הקנסות שניתנו למפגינים בירושלים, שלדברי התנועה "ניתנו ע"י ממ"ז ירושלים מתוך רצון לרצות את שליח נתניהו בדרך לתפקיד המפכ"ל".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס
דודי כהן בטקס החלפת המפכ''ל
דודי כהן בטקס החלפת המפכ''ל | צילום: חדשות 10

מתנועת הדגלים השחורים נמסר: "הנאשם דרך שלוחיו מנסים כל דרך לעצור את המחאה: הדקירות, התקיפות האלימות, שיסוי המשטרה במפגינים, הקנסות וההסתה - כולם חלק ממכונה שתפקידה להטיל פחד ומורא על אזרחי המדינה. הנאשם לא עוצר ודוהר לעבר הפיכת ישראל לדיקטטורת נתניהו".

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, התייחס לדברי אוחנה: "בחוק הקורונה עמדנו על כך שזכות ההפגנה לא תיפגע. כך פועלת דמוקרטיה חזקה בשעת חירום. כל ניסיון לעקם את ההחלטה הזו הוא ניסיון לעקם את זכויות האזרח. יש לוודא שלא מופעל שיטור יתר כלפי מפגינים ואין קנסות חריגים. שמרו על מרחק חברתי ועל עטיית מסכה. אנחנו נדאג לשמור על זכותכם להפגין".

הפגנה מול מעון רה''מ בירושלים
הפגנה מול מעון רה''מ בירושלים | צילום: חדשות 13

בשבוע שעבר התעמת השר לביטחון הפנים עם מ"מ מקום מפכ"ל המשטרה מוטי כהן ועם מפקד מחוז ירושלים דורון ידיד בפגישה שערך עם צמרת המשטרה. הפגישה התקיימה בעקבות עתירה לבג"ץ של השכנים למעון ראש הממשלה, שדרשו לא לאפשר את תכיפות ההפגנות והרכש עד שעות מאוחרות בלילה.

בעת הפגישה, השר אוחנה טען שהמשטרה נוקטת במדיניות מפלה - עדינה מול המפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו וקשוחה מול מפגינים חרדים, ערבים ויוצאי אתיופיה. אוחנה תהה: "אם היה מדובר במגזרים אלו - הייתם פועלים אותו הדבר?". השיחה הגיעה לטונים גבוהים, מ"מ המפכ"ל זעם והשיב לו כי "אתה לא יכול להגיד דברים כאלה".

האווירה המתוחה בפגישה נמשכה גם סביב דיון בבג"ץ שקשור להר הבית, אז אמר ידיד שהמשטרה פועלת בהתאם להנחיות היועצת המשפטית של המשטרה. אוחנה השיב כי "אתם פועלים לפי הנחיות של השר הממונה ולא לפי הנחיות היועצת המשפטית - אני זה שמוסמך בחוק". ידיד הגיב: "אני פועל על פי הנחיות היועצת המשפטית בהיבטים המשפטיים".