הותר לפרסום: החשוד השני בסחר בתינוקות - איש עסקים אמריקני

בית המשפט השלום בנצרת נענה לבקשת חדשות 13 ואישר לפרסם כי שמואל פיוריץ, חרדי המתגורר לסירוגין בירושלים ובברוקלין, חשוד שתיווך את עסקת הסחר בתינוק בפרשה המכונה "איפה הילד"

זמן צפייה: 04:45

פרשת הסחר הבין-לאומי בתינוקות: בית המשפט השלום בנצרת נענה היום (חמישי) לבקשת חדשות 13 והתיר לפרסם את שמו של אחד מהחשודים המרכזיים בפרשה של סחר בבני אדם המוכנה "איפה הילד". שמואל פיוריץ איש עסקים חרדי המתגורר לסירוגין בירושלים ובברוקלין הוא החשוד שתיווך את עסקת הסחר בתינוק הנחקרת ביחידה המרכזית של מחוז הצפון מאז שנת 2016.

על פי הפרטים המותרים לפרסום, בשנת 2016 הוצאה מישראל צעירה, מתמודדת נפש בהיריון, על ידי רבקה סגל שמונתה לאפוטרופוס האחראית לה, על מנת לסחור בעוברה. הצעירה נלקחה לגורמים בקהילה החרדית בחו"ל, דרכונה נשלל ממנה, ולאחר שילדה את התינוק פעלו עסקנים מהקהילה החרדית כדי שהתינוק יועבר לאימוץ לזוג חרדים חשוך ילדים.

[brightcove_iframe video_id='programs-6-with-amnon-levi-articles-20190710-1839' autoplay='0' credit='' desc='אם הילד שעל פי החשד סחרו בעוברה בחו"ל ' kid='1_y0m2153k' duration='174'']

שמואל פיוריץ, חשוד בפרשת ''איפה הילד''
שמואל פיוריץ, חשוד בפרשת ''איפה הילד'' | צילום: חדשות 13

הצעירה הושכנה בדירת מסתור כשהיא במצב נפשי קשה מאוד ואף אושפזה במחלקה פסיכיאטרית כשבכל אותה תקופה בני משפחתו של בן זוגה של הצעירה חיפשו אחריה, דיווחו על היעלמותה בחודשי היריון מתקדמים ודרשו מהרשויות לחקור ולבדוק האם הוצאה מישראל.

לאחר כעשרה חודשים הבחורה יצרה קשר עם משפחתו של בני זוגה ואלו דאגו להשיבה לארץ בלי פיסת מידע מה עלה בגורלו של התינוק. ביחידה המרכזית צפון חוקרים את המקרה בשיתוף עם גורמי חקירה בין-לאומיים. בפברואר האחרון חלה התפתחות בתיק ונעצרו חשודים מרכזיים: הרבנית רבקה סגל ממגדל עמק, ושמואל פיוריץ, עסקן חרדי מברוקלין שחי על הקו ירושלים ברוקלין.

בין העצורים גם עורך דין, קרוב משפחתם של זוג ההורים שקיבלו את הילד, וההורים עצמם, שמגדלים את הילד בישראל כמעט ארבע שנים. בני משפחתו הביולוגית של הילד מצד האב טוענים: "יש כאן מחדל מחפיר של כל הרשויות בטיפול בפרשה, המשטרה התעקשה לא לחקור את היעלמותה של האם ועד עכשיו לא עדכנו אותנו מה עלה בגורלו של הילד". מהיחידה שחקרה את הפרשה נמסר כי "בחודש יולי הועבר תיק החקירה לבחינת הפרקליטות, ושם יוחלט אם להגיש כתבי אישום נגד החשודים".

רבקה סגל, חשודה בפרשת ''איפה הילד''
רבקה סגל, חשודה בפרשת ''איפה הילד'' | צילום: חדשות 13

לפני כשבוע חייב בית המשפט העליון את רבקה סגל בפיצוי נזקי לאם הביולוגית בסך חצי מיליון שקלים. ממשפחתה של הצעירה נמסר: "מבלי לגמד בחומרת המעשים העולים מפסק הדין האשמה העיקרית היא מדינת ישראל על שלוחותיה, משרדי הרווחה והבריאות בכל הדרגים, ובדגש על משטרת ישראל והפרקליטות. המעשים חמורים מעין כמותם. פסק הדין מעיד כאלף עדים שהמדינה מנסה לטפול את כל האשמה על אותה אפוטרופסית ולהתנער מאחריותה שלה. כסף לא יקנה לא אותנו ולא את האמא, והיא אמרה ואומרת את זה במפורש. אנחנו כמשפחה לא ננוח ולא נחדל עד שייעשה עמנו צדק מוחלט ואין ולא יהיה צדק בלי שישיבו את הילד לחיק המשפחה".

האם שלפי החשד סחרו בתינוקה: "הוחזקתי במרתף במשך 8 חודשים"

לפני כשלושה חודשים התראיינה ל"שש" עם אמנון לוי אם התינוק שהוצאה מישראל בעודה בהיריון, ובוצע סחר בעובר שילדה, ומסרה את גרסתה לפרשה. האפוטרופוסית האחראית לה שמונתה על ידי המדינה, הרבנית סגל, אשפזה אותה בבית חולים פסיכיאטרי בישראל - כך סיפרה יעל (שם בדוי). "אחרי שאשפזה אותי בכפייה במשך חודש, חברה שלה הסיעה אותי מבית החולים ישר לשדה התעופה. הייתי בחודש השמיני להריון, היא אמרה לי 'אנחנו נטייל, יהיה לך כיף ואת תשכחי מהכל".

האם הוסיפה כי הרבנית לא שאלה אותה אם ברצונה לנסוע, "היא פשוט הסיעה אותי בכוח". בחו"ל לקחה אותה הרבנית ישר לבית חולים, סיפרה, למרות ש"לא היו לי צירים בכלל". יעל הוסיפה על כוונותיה של הרבנית: "היא לקחה אותי לשם כדי שאלד ובשביל לחטוף ממני את התינוק שלי, שאני ילדתי איתו, שיש לי איתו קשר דם, אהבת חיי".

אם הילד שעל פי החשד סחרו בעוברה בחו''ל
אם הילד שעל פי החשד סחרו בעוברה בחו''ל

לפי עדותה, לאחר שילדה בניתוח קיסרי, לקחו את עוברה. "הם נתנו לי לראות אותו חמש שניות וזהו, לקחו אותו ממני. הוא היה סגור בתוך עגלה סגורה. מאז לא ראיתי אותו עד היום".

אחרי הלידה, לדברי יעל, הרבנית אשפזה אותה בכוח "כדי שלא אדבר על התינוק", ולאחר מכן לקחה אותה למרתף. "הייתי מוחזקת שם במשך שמונה חודשים בתנאים ממש אכזריים. לא היה לי קשר עם אף אחד, הייתי מנותקת מכולם. היא לקחה ממני את הטלפון שלי. לא היה לי דרכון ולא הייתה לי תעודת זהות, כלום לא היה עליי. הם לקחו ממני את החופש להיות בקשר עם מישהו".

"במשך שלוש וחצי שנים המשפחה של החבר שלי פנתה לרשויות ולמשטרה והם לא עשו שום דבר בנידון", אמרה יעל, וסיימה בנימה חיובית: "אני שמחה שהפרשה יצאה עכשיו לאור והיא נחשפה. עכשיו הם יעשו הכול כדי שהתינוק שלי יחזור אליי בקרוב".

בתוך כך, עורך הדין יהלי שפרלינג, המייצג את החשודה המרכזית בפרשה, מכחיש כי היא מעורבת בחטיפה: "הרבנית ס' היא אישה צדקת, רבת פעלים, עשרות שנים תורמת לחברה בישראל".

פעוט בזרועות אימו
פעוט בזרועות אימו | צילום: Shutterstock

"אין לה קשר לחטיפה, אין לה מושג על חטיפה", הדגיש. "אין לה מושג על העניינים האלה בכלל. היא טיפלה בה, הייתה נערה צעירה, שנכנסה להיריון לא רצוי. היא ראתה שמנצלים את הנערה, שהיא נופלת בין הכיסאות ושמתמשים בה לכל הצרכים האפלים הביותר. היא יצרה קשר עם משפחת הנערה, שנאותה לקבל אותה ולשקם אותה. היא הגיעה לשם. הרבנית לקחה אותה לשם, הייתה איתה בלידה, ואז עזבה. היא בכלל לא יודעת מה קרה עם התינוק. להגיד שהיא עשתה מעשה כזה? מה היא קשורה לזה?"

"המשטרה לא רואה בה אשמה", המשיך עורך הדין. "כבר חודשים שאין כתב אישום או כתב חשדות. שום דבר. הפרשייה נגמרה בפרקליטות, ואין ספק שגם לא יהיה פה כלום. לא נכון להגיד שהיא חשודה מרכזית. הראייה לכך – התיק לא התקדם לשום מקום".

בדומה לעדות אם הפעוט בריאיון, דווח כי בכל אותה תקופה בני המשפחה של בן זוגה חיפשו אחריה, דיווחו על היעלמותה ודרשו מהרשויות לחקור האם הוצאה מישראל. לאחר כעשרה חודשים, פורסם, הצעירה יצרה קשר עם משפחתו של בן הזוג, ואלה דאגו להשיבה לישראל. עם זאת לא הייתה להם פיסת מידע על גורלו של התינוק.

ילדה בידי אימה
ילדה בידי אימה | צילום: Shutterstock

ביחידה המרכזית צפון פתחו בשנת 2017 חקירה, בשיתוף עם גורמים בין-לאומיים, ולפני כארבעה חודשים חלה התפתחות בתיק ונעצרו חשודים מרכזיים: הרבנית שהוציאה את הצעירה מהארץ, פילנתרופ ועסקן חרדי שיזם וסייע בתהליך האימוץ הבלתי חוקי, עורך דין קרוב משפחה של ההורים שקיבלו את התינוק וההורים עצמם. כל החשודים שוחררו בתנאים מגבילים.

בשלב זה הוטל צו איסור פרסום על מרבית מפרטי הפרשה. משפחה של האב הביולוגי של התינוק טענו כי "יש כאן מחדל מחפיר של כל הרשויות בטיפול בפרשה, המשטרה התעקשה לא לחקור את היעלמותה של האם ועד עכשיו לא עדכנו אותנו מה עלה בגורלו של הילד".

בתוך כך, גורם בכיר בתיק אמר לחדשות 13: "זהו תיק שלא נראה כמוהו במדינת ישראל. לראשונה יוגש כתב אישום על עבירת חטיפה לצורך סחר בעובר".