היועמ"ש החליט: חנין זועבי תעמוד לדין בגין עבירות זיוף ומרמה

חברת הכנסת לשעבר נחקרה יחד עם 35 חשודים נוספים - בהם בכירים לשעבר במפלגת בל"ד, זאת בחשד לזיוף במסמכים של המפלגה אשר הוגשו למבקר המדינה בשתי מערכות בחירות שהתקיימו ב-2013

חברת הכנסת חנין זועבי בדיון בכנסת
חנין זועבי בדיון בכנסת | צילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע הערב (שלישי) כי החליט להעמיד לדין את חברת הכנסת לשעבר חנין זועבי, זאת בגין עבירות זיוף ומרמה. זועבי נחקרה יחד עם כ-35 חשודים נוספים, ובהם בכירים לשעבר במפלגת בל"ד, בחשד לביצוע עבירות זיוף במסמכים של המפלגה שהוגשו למבקר המדינה בשתי מערכות בחירות, הכלליות והמקומיות, שהתקיימו בשנת 2013.

עוד החליט היועץ המשפטי לממשלה כי אין מקום להעמיד את המפלגה לדין פלילי, זאת חרף העובדה שחומר הראיות "מלמד על כך שבכירי מפלגת בל"ד דאז ביצעו לכאורה עבירות פליליות בקשר לפעילותה הכלכלית של המפלגה", לשון ההודעה. "לא התקיימו נסיבות מובהקות, ייחודיות וחריגות המצדיקות העמדה לדין של מפלגה", הסביר היועמ"ש.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חברי הכנסת ה-24 הושבעו; לוין: "קורא לכל המפלגות – די לחרמות"

בנט: "נגיע עם רצון טוב למו"מ – נעשה הכול כדי למנוע בחירות"

מסתמן: בשבוע הבא יבוטלו הקפסולות בכיתות ז'-י' – כפוף לבדיקות

חנין זועבי
חנין זועבי | צילום: ערוץ הכנסת

עורכי הדין עמית חדד, חסן ג'בארין, נמיר אדלבי, נאיל זחאלקה, נועה מילשטיין, אירית באומהורן וחאלד תיתי, המייצגים את מפלגת בל"ד והמעורבים בפרשה מסרו: "עמדתנו ביחס למפלגת בל"ד נשמעה במסגרת שתי ישיבות שימוע, והתקבלה במלואה על ידי היועץ המשפטי לממשלה. ההחלטה שלא להגיש כתב אישום תקדימי נגד המפלגה מהווה סימן דרך חשוב ומונעת עיוות דין היסטורי.

"טענותינו היו פשוטות – מפלגה איננה גוף שניתן להעמידו לדין, לא במישור הדמוקרטי, לא במישור החוקתי ולא במישור החוקי. מפלגה היא ביטוי גשמי של רעיונות פוליטיים ואין שום מקום או הצדקה להעמידה לדין. מפלגה והרעיונות שהיא מייצגת צריכים לעמוד למבחן הציבור בבחירות דמוקרטיות בלבד. טוב שהיועמ"ש קיבל עמדה זו.

"אשר למעורבים בפרשה, לרבות בעניין חנין זועבי אנחנו מקיימים הליך שימוע ומו"מ מול הפרקליטות ואין בהחלטת היועמ"ש אשר נמסרה לנו לפני חודשים רבים בכדי לשנות זאת. בעניין זה תימסר הודעה מפורטת בנפרד ככל שיהיו התפתחויות חדשות".

חברת הכנסת חנין זועבי
חברת הכנסת חנין זועבי | צילום: חדשות 13

כזכור, בספטמבר 2016 פורסם כי בכירים במפלגת בל"ד חשודים בעבירות כספים בהיקף של מיליוני שקלים. בפרשה ישנם למעלה מ-20 פעילים ובכירים במפלגה, עורכי דין ורואי חשבון, שנעצרו בחשד למעורבותם בביצוע עבירות מרמה בהקשר לכספים שהתקבלו במפלגה ושימשו למימון פעילותה.

ממצאי דוח מבקר המדינה יוסף שפירא, ותוצרי החקירה שניהלה היחידה הארצית של המשטרה, ביססו חשד לכך שפעילים ובכירים במפלגה, ביחד עם עורכי דין ורואי חשבון, ניהלו בשנים האחרונות מנגנון שיטתי של יצירת מצג שווא אודות מקורם של מיליוני שקלים אשר הוכנסו לקופת המפלגה ושימשו למימון פעילותה.

על פי החשד, מיליוני שקלים שהושגו לכאורה ממקורות בארץ ובחו"ל, דווחו במרמה ככספים שמקורם כתרומות ממאות תורמים בארץ. המעורבים חשודים כי גייסו כספים והסתירו את מקורם, תוך ביצוע שורת עבירות שבמרכזן קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף, שימוש במסמך מזויף, הלבנת הון, עבירות על חוק מימון מפלגות ועל חוק הרשויות המקומיות.