"סגנון אפל": האם ציוריו של רוצח אורון ירדן התריעו על מעשיו?

40 שנה לאחר הרצח שזעזע את המדינה, התגלו יצירותיו האבודות של צבי גור - וכעת נשאלת השאלה אם אפשר היה להיעזר בהן כדי לזהות בזמן את הסכנה הגלומה בו. "לא הייתי חי עם תמונות כאלה בבית"

זמן צפייה: 02:49

הציורים של צבי גור, רוצח הילד אורון ירדן, היו מונחים במשך יותר מ-40 שנה במרתף ביתה של משפחה מאזור המרכז. לאחרונה הם עשו סדר בחפצים - גילו את הציורים במקרה ופנו לסוחר אומנות. "פונה אליי בחורה שאני לא מכיר ואומרת לי שיש למשפחה שלה ציורים של צבי גור", סיפר מומחה האומנות יריב אגוזי. "אמרתי לה - לכי תשרפי את התמונות". מסתבר שאביו של הגבר קיבל את הציורים מאדם שקנה אותם ישירות מצבי גור, ומאז הם נשארו במחסן.

"הסגנון הוא סוריאליסטי, אבל יש פה משהו נורא מורבידי, נורא אפל בתמונות האלה", הסביר אגוזי. "בלי שום קשר לסיפור ולאומן, אני לא הייתי חי עם תמונות כאלה בבית. יש אומנים שמתעסקים בדברים האלה והם לא רוצחי ילדים, אבל במקרה שלו כנראה יש קורלציה בין מה שעובר עליו כאומן לבין המעשים שלו", הסביר אגוזי.

עוד בחדשות 13:

גנץ הודיע: מוותר על מעון חליפי ועל הוצאות הכלכלה עבור משפחתי

תלונה במשטרה: בכיר לשעבר בפוליטיקה ביצע מעשה מגונה במלצרית

"התנהגו כמו ציידים": עדות הנערה מפרשת הכדורגלנים

ציור של צבי גור, שרצח את הנער אורון ירדן
ציור של צבי גור, שרצח את הנער אורון ירדן | צילום: חדשות 13

פרשת הרצח של אורון ירדן בן השמונה זעזעה את המדינה. גור חטף אותו, חנק אותו למוות, התקשר להוריו ודרש כופר. הוא נעצר כעבור חודש וחצי ומאז נמצא בכלא. את הציורים האלה שנמצאו הוא צייר שלוש שנים קודם לרצח, וכעת השאלה היא אם אפשר היה להיעזר בהם כדי לזהות בזמן את הצד האפל שבנפשו.

"זה לא מדע מדויק, אבל אין ספק שכשרואים ציורים כאלו בהחלט היה אפשר לפקח על אדם כזה, ולנסות למנוע את הרצח הבא", הסבירה הקרימינולוגית ד"ר נילי כהן רוכברגר. "זה סימן מקדים מבחינתי. אם אני הייתי רואה את זה, הייתי אומרת, צריך להיזהר מהאיש הזה".

עורכי הדין דוד פורר ולימור לוי המייצגים את בני המשפחה של אורון ירדן מסרו: "הציורים מעוררים זעזוע עמוק ומהווים המחשה נוספת של הסכנה הטמונה ברוצח ומדגימים את הנפש המעוותת בה מדובר".