אביו של סלמון טקה: "במקום להגיע לאמת - מכפישים את שם בני"

בצל הדיווחים המטילים ספק בהתנהלותו במהלך התקרית שהובילה למותו, כינסה משפחת הצעיר שנורה בידי שוטר מסיבת עיתונאים כדי לנקות את שמו. היועמ"ש: "ייבדק פרסום הפרטים מנתיחת הגופה"

זמן צפייה: 01:16

הירי בסלמון טקה: משפחתו של סלמון טקה, שנורה למוות על ידי שוטר שאינו בתפקיד, כינסה היום (חמישי) מסיבת עיתונאים כדי לנקות את שמו באוניברסיטת בר אילן. אביו, וורקה טקה, אמר כי "במקום לנסות ולהגיע לאמת, מכפישים את שמו של בני, בגלל זה אני נאלץ לעמוד כאן ולשבור את השתיקה, זה בגלל הפרסומים הכוזבים שמכפישים את שמו של סלמון. הוא היה הילד שלי, הכול בשבילי".

"כל מה שאני מבקש זה שאף הורה במדינית ישראל לא ירגיש את מה שאני מרגיש כעת", המשיך. "איך אפשר לחלל את שמו של אדם שקבור באדמה? זה מעשה שלא מתקבל על הדעת, אנחנו מזועזעים, הורגים לי את הבן פעם נוספת. תהיו רגע במקומי, מה הייתם אומרים אם הבן שלכם היה יוצא ולא חוזר מהבית. הוא לא עשה דבר, הוא נורה ונהרג רק בגלל צבע עורו ומוצאו. אני מבקש שהחקירה תתנהל בלי שום הטייה ובאופן נייטרלי - אנחנו מביעים חוסר אמון בחקירה".

בד בבד, עוזרו הבכיר של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר גיל לימון, הודיע למשפחת טקה כי הריאיון שבו מנהל המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, חלק פרטים מתוך הנתיחה שלאחר המוות, נעשה שלא על דעת גורמי אכיפת החוק. "עניין הריאיון הועבר באופן מיידי לטיפולה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שתידרש לדבר בהקדם, לרבות הבירור המתחייב מול משרד הבריאות. עם השלמת הבירור, יעודכנו באי-כוח המשפחה בדבר", נכתב בהודעה.

לכתבות נוספות בנושא: 

השוטר החשוד בירי בסלמון טקה הוצא לחופשה כפויה של חודש

משפחת טקה מאיימת: נפנה לבג"ץ אם לא יועברו אלינו חומרי החקירה

מסתמן: הקצין שירה בסלמון טקה יואשם בגרימת מוות ברשלנות

הוריו של סולומון טקה במסע''ת באונ' בר אילן
הוריו של סולומון טקה במסע''ת באונ' בר אילן | צילום: חדשות 13

עו"ד ז'ק חן חיים, שמייצג את המשפחה, אמר: "חיים של אדם צעיר נגדעו באיבם, חיים של משפחה שלמה נהרסו. המסע המתוזמר היטב שנועד להכין את הציבור להפחתת האחריות של השוטר. מנסה להפוך את הקורבן לנאשם. ההתנהלות הקשה הזאת של פרסומים רשמיים בשילוב הדלפות, היא הוספת חטא על פשע - ובדרך נרמס כבודה של המשפחה האבלה. ההרג המיותר של סלמון לא היה צריך לקרות, בלתי נתפס ששוטר יורה בנער בשכונת מגורים".

"חריג ובלתי נתפס שמחש מפרסמים ממצאים מתוך חקירה, אין לזה אח ורע, ובלתי נתפס שאת הראיה העיקרית מפיקה המשטרה. חריג שכמעט מדי יום יצאו הדלפות מהחקירה, לכן פנינו והתרענו על החריגות, לכן ביקשו לקבל לידינו את חומרי החקירה על מנת שאת הממצאים ניתן יהיה להעמיד לבדיקה אובייקטיבית. פנינו מספר פעמים ועד כה לא קיבלנו שום תגובה", סיכם.

בתוך כך, לאחר בקשות משפחת טקה לקבל לידיה את חומרי החקירה, ממח"ש נמסר כי "למשפחה הובהר כי חומר החקירה אינו מועמד לעיון לפני קבלת החלטה בתיק, וזאת בין היתר כיוון שעיון בחומרים לפני שמתקבלת החלטה אם להעמיד לדין אם לא, יכול לסכל או להקשות מאוד על ניהול משפט אם יוחלט להגיש כתב אישום. לאחר קבלת החלטה יוכלו בני המשפחה לבקש לקבל את חומר החקירה והבקשה תישקל בלב פתוח על פי ההנחיות בנדון".

דיון ב''כישלון הלאומי המתמשך בקליטת יהודי אתיופיה''
הפגנת יוצאי אתיופיה בירושלים, לאחר הדיון בכנסת | צילום: חדשות 13

בנוגע לטענה המשפחה על הדלפות מתוך החקירה, נאמר במענה מטעם מח"ש כי "אנו תמימי דעים כי מדובר בפרסומים חסרי אחריות שיש לגנותם. אין בכוונתנו לגבש עמדה בנוגע לתיק בטרם תיערך בדיקה ובחינה של החומר כולו, הליך המצוי בעיצומו בימים אלה וטרם הושלם". בנוגע לעובדה שמדובר היה בנתז מהירי בקרקע שפגע במנוח, נמסר כי הנתון מבוסס הן על הבדיקה הבליסטית והן על חוות הדעת של המכון לרפואה משפטית, שאינו חלק מהמשטרה.

בנוסף, נמסר כי טענה נוספת שהעלתה המשפחה מתייחסת לכך שהבדיקה הבליסטית בוצעה על ידי המשטרה. במענה מח"ש הובהר, כי מדובר במעבדה רשמית שעובדים בה מומחים בתחומם, אשר נותנים שירות לכלל גורמי האכיפה בישראל ואין להטיל דופי בעבודתם. עוד צוין, כי המומחים אינם נחשפים לכלל הראיות בתיק, אלא רק לממצאים שנמצאו בשטח ועל בסיס הבדיקות שנעשות הם מחווים דעתם. במכתב צוין עוד כי למח"ש אין מעבדות משלה והיא מסתמכת על מעבדות המשטרה.

Israelis Of Ethiopian Descent Protest Over Police Shooting
מחאת קהילת יוצאי אתיופיה | צילום: רויטרס

ביום שלישי החליטה מחלקת המשמעת של המשטרה להשעות את הקצין שחשוד בירי סלמון טקה, ולהוציא אותו לחופשה כפויה של 30 ימים. מקורב לקצין אמר כי "הוא רוצה לחזור למשטרה ולשרת בה כקצין כפי שרצה עוד לפני המקרה". בתוך כך, היועמ"ש אביחי מנדלבליט ומ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, הורו להקים צוות מיוחד שיפעל להבטיח טיפול יעיל ואפקטיבי מצד המשטרה ומח"ש בתלונות מצד בני העדה האתיופית, ובראשו יעמדו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וסגן המפכ"ל. זאת, לאחר הסערה הגדולה וגל המחאות שעורר הירי בצעיר.

הקמת הצוות הגיעה בעקבות מספר התייעצויות שהתקיימו בימים האחרונים בצמרת משרד המשפטים, פיקוד המשטרה ומערכת אכיפת החוק, לרבות שתי ישיבות שקיים מנדלביט עם נציגים של קהילת יוצאי אתיופיה, בהשתתפות מ"מ מפכ"ל המשטרה, מנכ"לית משרד המשפטים, פרקליט המדינה, נציגים של הפיקוד הבכיר במשטרה וגורמי התביעה המשטרתית, נציגים בכירים של יעוץ וחקיקה ופרקליטות המדינה, מנהלת מח"ש וראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות.

מוקדם יותר באותו יום פנתה משפחתו של סלמון טקה לפרקליט המדינה שי ניצן ולראשת מח"ש קרן בר מנחם-קרניאל, בדרישה נוספת לקבל לידיהם את חומרי חקירת הפרשה. הפנייה נעשתה באמצעות הקליניקה לקידום שוויון של אוניברסיטת בר אילן. המשפחה, שדרשה לעיין בחומרי החקירה בטרם השלמתה, ולפני שניצן מגבש את החלטתו בתיק, מאיימת כעת כי תפנה לבית המשפט במידה ובקשתה לא תיענה פעם נוספת.