חקירת ניר חפץ: שר המשפטים חשף בכנסת פרטים שאסורים בפרסום

בזמן נאומו במליאת כנסת, נקב אמיר אוחנה בחומרים מחקירת עד המדינה, שעליהם היה חיסיון משפטי. ח"כ גרמן: "עשית מעשה נבלה - ניצלת את מעמדך לרעה". אוחנה טען כי "חזר על דברים שכבר פורסמו"

זמן צפייה: 03:13

תיקי נתניהו: במהלך נאומו במליאת הכנסת התייחס היום (רביעי) שר המשפטים אמיר אוחנה לחקירתו של עד המדינה, ניר חפץ, וחשף פרטים שאסורים בפרסום תחת צו משפטי. זאת במטרה להצביע על כשלים לכאורה בחקירת יועצו לשעבר של נתניהו ועל הלחצים שהופעלו עליו לטענתו להפוך לעד מדינה.

"ואז מביאים אישה צעירה, שאין לה שום קשר לחקירותיו של ראש הממשלה, ושואלים אותה סדרה של שאלות חודרניות, פולשניות, על טיב הקשר בינה ובין העד", אמר אוחנה בנאומו בכנסת. "לאחר שסוחטים ממנה כמו מלימון את כל המידע, ואני מזכיר היא איננה חשודה בדבר, הם מפגישים ביניהם במקרה במסדרון, ואומרים לו 'ניר, אנחנו יודעים הכול, אנחנו נפיל על המשפחה שלך פצצה'".

לאחר שהפר את צו איסור הפרסום, מסר שר המשפטים: "אינני מדבר על טעויות, אינני מדבר על כשלים. אני מדבר על זדון אני מדבר על פשעים חמורים המבוצעים במשמרת שלכם ראשי מערכת האכיפה ואתם עומדים כחומה בצורה ומגוננים על העבריינים. למה? כך המערכת מגוננת על עצמה מחקירה אמיתית, כך היא מאפשרת לריקבון להשתלט כך נוצרת שחיתות שלטונית".

עוד בחדשות 13:

בכיר במשטרה על חקירת חפץ: "לא הייתי מאשר שימוש במידע אישי"

ניר חפץ העיד: נתניהו שלח אותי לאיים על בכירים בתקשורת

משרד המשפטים: בוחנים בכובד ראש טענות על אופן גביית עדות חפץ

ניר חפץ, יועץ תקשורת ומאנשי אמונו של נתניהו
ניר חפץ, יועץ תקשורת ומאנשי אמונו של נתניהו | צילום: חדשות עשר

בעקבות דבריו של אוחנה, הגיש ארגון "החזית להגנת הדמוקרטיה", תלונה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט: "מוקדם יותר היום ניצל שר המשפטים הזמני, מר אמיר אוחנה, את במת מליאת הכנסת כדי להפר צו איסור פרסום שהוציא בית המשפט בנוגע לפרטים הקשורים לחקירתו של עד המדינה ניר חפץ. כידוע לך, עמדת היועץ המפשטי לכנסת כפי שפורסמה בחוות דעת בשנת 2013 היא כי מליאת הכנסת איננה 'שטח חסין' מפני העמדה לדין של חברי הכנסת. זאת ועוד, חסינות חברי הכנסת לא חלה במקרים של תכנון מראש של התבטאות שמהווה עבירה".

"אין ספק ששר המשפטים, תכנן מראש את המהלך שפוגע אנושות בזכות לפרטיות של עדים בהליך משפטי רגיש, מהלכת עליהם אימים, תוך הפרה בוטה של צו איסור הפרסום, ועל כן אין החסינות חלה במקרה זה", המשיכו. "נבקש כי תנצל סמכותך ותפתח בחקירה כנגד חה"כ אוחנה על הפרת צו איסור הפרסום וכן על ביזיון בית המשפט. נוכח התפקיד שממלא שר המשפטים, יש אינטרס ציבורי עליון במיצוי הדין עם חה"כ אוחנה, שדורס ברגל גסה את החוק ואת המערכת שבראשה הוא מונה לעמוד".

בשנת 2013 נדרש היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, לתת חוות דעת בנוגע לחשיפת מידע אסור בידי חברי כנסת. על אף שלחברי הכנסת עומדת חסינות פרלמנטרית, קבע ינון כי מוסד החסינות אינו אבסולוטי, וכי חשיפת מידע בלהט הרגע, תוך ויכוח או כתגובה לדברים שנאמרו לו מוגנים בחסינות.

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Looks On During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

עם זאת, כתב היועץ "תכנון מראש של התבטאות המהווה עבירה, לא חוסה תחת החסינות, וניתן כעיקרון להעמיד חבר כנסת לדין בגינה, כמו כל אדם אחר. בכלל זה, פרסום מתוכנן של עניינים סודיים שפרסומם מהווה עבירה, בין במליאת הכנסת ובוועדות ובין בתקשורת או בכל מסגרת אחרת, אינו חוסה תחת החסינות וחבר הכנסת עלול להיחקר ולעמוד לדין בגינו".

חברת הכנסת יעל גרמן (כחול לבן) תקפה את אוחנה על נאומו, וכתבה בחשבון הטוויטר שלה: "עשית מעשה נבלה! ניצלת את מעמדך לרעה ופגעת לא רק בפרקליטות אלא בכל מי שמאיים על אדונך, ראש הממשלה!"

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, התייחס אף הוא לדברי שר המשפטים, וכתב: "סיכום ביניים קצר: אנשים דוחים התעמרו באיש דוחה, ואז הגיע איש דוחה וחשף את זה כדי להגן על האיש הדוחה מכולם".

איימן עודה יו''ר הרשימה המשותפת
איימן עודה יו''ר הרשימה המשותפת | צילום: חדשות 13

חברת הכנסת תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי), תקפה את אוחנה על היחס החריג לו זוכה ראש הממלשה. "במסגרת עוד נאום התקרבנות החליט שר המשפטים להפר צו איסור פרסום וחשף פרטים אישיים בכסות של הגנה על זכויות נחקרים, והוא אפילו לא זיהה את האירוניה", אמרה. "יצא המרצע מן השק: זכויות חשודים וכל שאר ההשתלחות ברשויות החוק מעניינות רק כאשר את משרתות את אדונו נתניהו".

בימים האחרונים נשמעת ביקורת ברשויות האכיפה על חקירתו של חפץ, שכללה שימוש במידע אישי עליו. גורם בכיר בחקירתו של יועצו לשעבר של ראש הממשלה נתניהו, אמר אמש לחדשות 13: "לא הייתי מאשר פעולת חקירה כזו, למרות שאני בספק אם זימנו את אותו אדם למטרה זו. יחד עם זאת, אני יודע שפעולה מסוג זה היא לא יעילה במיוחד. מה ששובר נחקרים בעבירות צווארון לבן זה תקיפה כלכלית וחילוטים".

מהמשטרה נמסר בתגובה לפרסום פרטים מחקירתו של חפץ: "משטרת ישראל מנהלת חקירות באופן מקצועי, יסודי ובהתאם לחוק, לא כל שכן כשמדובר בחקירות רגישות הקשורות באישי ציבור. כפי שאמרנו פעמים רבות בעבר, אנו שבים ומדגישים, תיק החקירה המדובר נוהל על ידי צוות חוקרים בכיר, בפיקוח מלא של ר' להב 433 ור' אח"מ. אין בכוונתנו להתייחס לחלקי המידע המפורסמים בתקשורת באופן היוצר עיוות מוחלט של המציאות, אולם נציין כי כלל פעולות החקירה נבחנות מראש לאור תבחינים משפטיים מחמירים של גורמי המקצוע במשטרה. למעלה מן הצורך נציין כי זימון עדים ונחקרים מבוצע רק לצורכי חקירה, והכל בהתאם לחוק ולהנחיות המשפטיות. כל טענה אחרת בהקשר זה הרי שהיא שגויה מיסודה".