במהלך ההופעה בעפולה: העליון פסל את אישור ההפרדה המגדרית

השופטים קיבלו את ערעור שדולת הנשים בעיצומו של האירוע, וביטלו את פסק הדין שניתן בביהמ"ש המחוזי בנצרת, בגין חוסר סמכות. "הבריונות של דרעי לא תעזור - נשים לא יודרו מהמרחב הציבורי"

זמן צפייה: 01:01

בית המשפט העליון קיבל הערב (רביעי) את עתירת שדולת הנשים, וקבע כי יש לפסול את ההפרדה המגדרית בהופעה בעפולה, שאושרה על ידי העירייה - לאחר שבית המשפט המחוזי בנצרת העניק לה את זכות ההחלטה בעניין מוקדם יותר היום. החלטת העליון התקבלה בעת שהאירוע היה בעיצומו, ועל כן אין לה משמעות מעשית אלא עקרונית בלבד.

שופטי בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, יוסף אלרון ואלכס שטיין, מסרו כי "שקלנו את טיעוני הצדדים, ומקובלת עלינו עמדת המערערות והיועץ המשפטי לממשלה. בית המשפט קמא חרג מסמכותו, ואנו מבטלים את פסק הדין". עוד הודגש כי "האירוע נמצא בעיצומו. בנסיבות אלו מדובר במעשה עשוי".

מש"ס נמסר בתגובה: "צר לנו שהשופטים בחרו בפלפולים משפטיים לא רלוונטיים על פני השכל הישר וההיגיון. אנו נמשיך להיאבק כדי לשנות את ההחלטה הזו ולאפשר לכל ציבור במדינת ישראל את הזכות לחיות על פי אמונתו ואורחות חייו ללא כפיה".

עוד בחדשות 13:

מהומה בהופעה המופרדת בעפולה; דרעי: "מי שניסה לכפות – הפסיד"

סערת ההפרדה בעפולה: ביהמ"ש קבע – העירייה תחליט על אופי המופע

היועמ"ש: "התנגדות ביהמ"ש לקיים אירוע הפרדה בעפולה – סבירה"

אבי אלקבץ ואריה דרעי באירוע בעפולה
אבי אלקבץ ואריה דרעי באירוע בעפולה | צילום: חדשות 13

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים, מסרה בהתייחס להחלטה: "בית המשפט העליון אמר באופן חד וברור שהפסיקה שניתנה הבוקר בטלה. אנחנו נמשיך לשמור על המרחב הציבורי פתוח לכולם".

יו״ר ישראל ביתנו איבגדור ליברמן בפייסבוק: "בזמן שבתי המשפט דנים בסוגיות מנהליות, הטירוף האמיתי מתרחש מתחת לאף שלנו. האירוע בעפולה הוא תוצאה של כניעת הליכוד בראשות נתניהו לכל דרישות החרדים במו"מ הקואליציוני ובמיוחד סביב סוגיית ביטול איסור ההפרדה בין נשים לגברים במרחב הציבורי". ח"כ אלי אבידר ממפלגתו התייחס אף הוא להכרעה: "אריה דרעי שמח מוקדם מדי - הבריונות שלו לא תעזור, נשים לא יודרו מהמרחב הציבורי".

מהמחנה הדמוקרטי נמסר בתגובה לפסיקה: "בית המשפט העליון הוא חומה בצורה, ששומרת על חזון מגילת העצמאות: מדינת מופת של שוויון ללא הבדלי דת גזע ומין. זהי בדיוק הסיבה שהכהניסטים והסמוטריצ'ים נאבקים בו - הוא החומה שמפרידה בינינו לבין החזון המשיחי שלהם, חזון שנתניהו מוכן להגשים בתמורה לעסקת השוחד - מדינת הלכה תמורת הימלטות מאימת הדין".

מוטי שטיינמץ
הזמר מוטי שטיינמץ באירוע בעפולה

להופעה הגיעו כ-2,500 בני אדם - פחות מהכמות המשוערת, ונוכחות כבדה של כוחות ביטחון הורגשה במקום. זאת, בשל החשש מהפגנות, בעקבות פוסטים שהועלו ברשתות החברתיות.

במהלך האירוע נשא דברים שר הפנים דרעי: "השכל הישר ניצח. מי שניסה להכתיב לנו אורח חיים - הפסיד היום. אני מברך היום את השופט האמיץ שהחזיר את הכבוד והשכל הישר".

במהלך נאומו תקף השר את שדולת הנשים, שהגישה עתירה לאיסור קיום האירוע בהפרדה: "אני שואל את הנשים והגברים שבאו לכאן – האם מישהו כפה עליהם? שתשמע שדולת הנשים, נשים שמייצגות בקושי את עצמן, וממומנות על ידי הקרן החדשה לישראל, את קולות השמחה פה. כל המטרה של אותה עתירה היא רק לגרום לפרובוקציה. היה שווה כל הרעש הזה כדי שעם ישראל יידע להוקיר את ראש עיריית עפולה על ההגינות שלו".

ההפרדה בפארק העירוני בעפולה
ההפרדה בפארק העירוני בעפולה | צילום: יובל סייג, חדשות 13

ראש עיריית טבריה ויו"ר הימין החילוני, רון קובי, הגיע אף הוא לאירוע - ועורר מהומה בקהל. לאחר זמן קצר עזב את המקום בחסות כוחות יס"מ, לרקע צעקות וקללות. "זה אירוע פוליטי. היה לי חשוב לבוא כי אני חושב שחשוב שאראה גם את מה שקורה בציבור החרדי", סיפר קובי לחדשות 13. "אני לא נגדם - אני חושב שמגיע להם, אבל חשוב לי להעביר פה מסר אחד – שכמו שהם רוצים הפרדה, אנחנו רוצים אוטובוסים בשבת. זה 'חיה ותן לחיות' בשני הכיוונים".