ביהמ"ש הורה לשחרר למעצר בית את הנאשם בהריגת עאישה א-ראבי

השופט קבע כי הנער בן ה-16, שהואשם בהריגתה של הפלסטינית ביידוי אבנים בעת שהייתה ברכבה לפני כשבעה חודשים, ישוחרר לביתו. ראש המכון הפתולוגי: "לא ניתן לקבוע שנהרגה מאבן אחת"

זמן צפייה: 01:03

בית המשפט המחוזי בירושלים הורה היום (שלישי) לשחרר את הנער בן ה-16 הנאשם שהרג עאישה א-ראבי כשיידה אבנים על רכבה לפני כשבעה חודשים. הוטל עיכוב ביצוע על ההחלטה, והפרקליטות הודיעה כי תערער עליה לבית המשפט העליון. חן קוגל, ראש המכון הפתולוגי, קבע בחוות דעת כי לא ניתן לקבוע שא-ראבי נהרגה מאבן אחת, כפי שנכתב בכתב האישום.

עורכי דינו של הקטין קראו לפרקליטות לחזור בה מכתב האישום נגד הקטין. מעו"ד אריאל עטרי נמסר כי "במהלך הדיון הצגנו חוות דעת של ד"ר חן קוגל ראש המכון לרפואה משפטית, על פי חוות הדעת הזו לא היה מקום להגיש כלל את כתב האישום מלכתחילה, שכן המוות של המנוחה לא נגרם כלל מפגיעת אבן. אני מצפה מהפרקליטות לשקול היטב האם להמשיך בכלל עם ההליך כנגד הקטין". עו"ד עדי קידר מארגון חוננו הוסיף כי "לאור הראיות החדשות, שמצטרפות לראיות הרבות הנוספות המצביעות על חפותו של הקטין, אנו קוראים לפרקליטות שלא רק לחזור בה מכתב האישום, אלא גם להורות על שחרורו של הקטין, ושלא להגיש ערר על החלטת שחרורו".

בחוות דעתו, כתב ד"ר חן קוגל, הפתולוג הראשי במרכז הלאומי לרפואה משפטית, כי "חיפוש שערכתי בספרות המקצועית לא העלה אף מקרה בו נגרמו נזקים כה רחבים לעצמות הגולגולת כתוצאה מפגיעת אבן". ד"ר קוגל פירט בחוות הדעת על חוסר הסכמתו עם שתי רופאות נוספות שבדקו את נתוני הנתיחה. לדבריו, "בגולגולת המנוחה נראו לפחות שני מוקדי אימפקט והנזקים לא נגרמו מפגיעה אחת של אבן. הפתולוג סיכם כי "אני הוא זה שחתום על חוות הדעת ועומד במצפון שקט מאחורי מה שנכתב בה".

הנאשם בהרג עאישה א-ראבי: אולי ירקתי על אבן - ומטורף הרג איתה

חוות הדעת של ד''ר חן קוגל על נסיבות מותה של עאישה א-ראבי
חוות הדעת של ד''ר חן קוגל על נסיבות מותה של עאישה א-ראבי | צילום: החדשות 13

לפני כחודש וחצי נפתח משפטו של בן ה-16 בבית המשפט המחוזי בלוד. במקביל, נחשפו תמלילי חקירתו של בשב"כ. לפי התמלולים, הנאשם הסביר לחוקרים את מציאת הדי-אן-איי שלו על האבן שהושלכה על א-ראבי בכך שירק עליה. "יכול להיות שירקתי ושפגעתי פעם אחת באבן, או שהלכתי והשתנתי על איזה אבן", אמר הנער לחוקר. "או שנחתכתי וירד לי דם. ואולי איזה מטורף לקח אבן והרג ערביה".

"זה מרחב המחיה שלי", אמר הנער לחוקר. "אני חי שם כבר שנה וחצי ויצא לי להסתובב שם הרבה. אתם המשטרה זה העבודה שלכם למצוא את האמת ולגלות שאני חף מפשע, הוסיף. "את הליל שבת שלי אני מנצל ללימוד תורה ולא לעשות שטויות, שזה גם לחלל שבת וגם לזרוק אבן וגם לא תרצח". הנער מואשם בהריגתה של תושבת הכפר בדיא, יידוי של אבן לעבר כלי תחבורה וחבלה במזיד ברכב בנסיבות מעשה טרור.

אנשים מחוץ לבית המשפט בו מתקיימת הארכת מעצר לשלושת החשודים בטרור היהודי
אנשים מחוץ לבית המשפט בו מתקיימת הארכת מעצר לשלושת החשודים בטרור היהודי | צילום: חדשות עשר

על פי כתב האישום, בסוף השבוע בו נהרגה עאישה, בעת בילו את השבת בישיבה בה למדו, התמקמו הנאשם ותלמידים נוספים על גבעה הצמודה לשולי כביש 60, מטרים ספורים מהכביש שבין צומת רחלים לצומת תפוח. הנאשם אחז בידו סלע אשר משקלו קרוב לשני קילוגרם, במטרה לפגוע באמצעותו בנוסעי רכב ממוצא ערבי – מתוך מניע אידיאולוגי גזעני.

באותה עת נסעו עאישה א-ראבי, בן זוגה ובתם בת התשע בחלק זה של הכביש, בדרכם לביתם שבכפר בדיא. עם התקרבות הרכב זיהה הנאשם כי מדובר ברכב עם לוחית זיהוי פלסטינית, ויידה את הסלע בעוצמה לעבר שמשת הרכב הקדמית, במטרה לפגוע ביושבי הרכב, ותוך אדישות לאפשרות גרימת מותם.

הסלע פגע בחלקה העליון הימני של שמשת הרכב הקדמית, ניפץ אותה, חדר אותה, ופגע בעוצמה אדירה ישירות בראשה של עאישה, וגרם לה לפגיעת ראש קשה וקטלנית – ממנה מתה לאחר מכן בבית החולים. בן זוגה של ההרוגה, הצליח שלא לאבד שליטה ברכב, המשיך בנסיעתו לכיוון צומת תפוח, תוך שהוא מפעיל אורות חירום מהבהבים. הוא הסיע את רעייתו במהירות למרפאה הפלסטינית הקרובה ביותר למקום, שם נקבע מותה.

יעקוב ראבי, שאשתו נרצחה בפיגוע ליד רחילם
יעקוב ראבי, שאשתו נרצחה בפיגוע ליד רחילם | צילום: חדשות עשר

יעקב א-ראבי, אלמנה של עאישה התראיין בחודש ינואר ל"חמש" עם רפי רשף, בו סיפר על הפיגוע שבו איבד את אשתו. "פתאום אבן גדולה עפה על השמשה הקדמית, אשתי נפלה והילדה התחילה לצעוק ברגע שהיא חטפה את האבן בראש, היא נפלה בלי לומר מילה. הדם שלה זרם מהאוזניים ומהאף כמו מברז". ראבי סיפר גם על תחושותיה של בתו, בת השמונה, שהייתה איתם ברכב בעת המקרה: "זה היה כמו פיצוץ גדול, והיא התחילה לצעוק. זה רעש גדול שמשולב עם אבק ודם – זה הפחיד לא רק את הילדה שלי, אלא גם אותי".

ראבי סיפר כי שלוש אבנים פגעו לו ברכב: "שניים בשמשה הקדמית ואחת בצד האחורי". לדבריו, הוא לא יכול היה לראות מי זרק את האבנים על הרכב, כיוון שהם היו באזור גבוה יותר. עם זאת, ראבי טוען כי "היו שם לפחות שלושה-ארבעה אנשים – ראיתי את הצל שלהם".

באמצע חודש אוקטובר דווח בכלי תקשורת פלסטיניים כי המוות של א-ראבי אירע לאחר שמתנחלים יידו אבנים על הרכב בו נסעו. בריאיון לסוכנות הידיעות "רויטרס" אמר אז א-ראבי כי לא ראה בבירור מי השליך אבנים על המכונית, אך הוסיף כי "האבנים הגיעו מצד של ההתנחלות ושמעתי את האנשים מדברים עברית, אבל לא ראיתי אותם".